بازار خودرو و قیمت هایی که ثابت می ماند

آرامش ادامه دار

این روزها بازار خودرو آرام است و اگرچه در فصل تابستان به دلیل استفاده بیشتر شهروندان از خودروی شخصی، بازار خودرو در ایران به طور سنتی از تحرک بیشتری برخوردار می شده، اما دست کم در هفته ای که گذشت، این تحرک کمتر دیده شده است.

اکنون دیگر حتی وزیر صنعت معدن تجارت هم برای کاهش قیمت های بازار به کسی قول نمی دهد و همکاری میان مردم به عنوان مصرف کننده و تولیدکنندگان را اهرمی برای کنترل بازار و مهار قیمت ها می داند. علی آبادی که پنج شنبه گذشته در تلویزیون حاضر شده بود، توضیح داد: داریم تلاش می‌کنیم کیفیت و استانداردها را بهبود ببخشیم و با وضع قواعد و مقررات، تعهدات را عملی کنیم. وی در مورد اصلاح قیمت ها هم گفت: همه چیز باید به سمت بازار برود. ما داریم به سمت اقتصاد بازار حرکت می‌کنیم. وی افزود: در اقتصاد بازار وقتی تنوع و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شد همه چیز خودش تنظیم می‌شود. ما در یک ناترازی هستیم. این ناترازی سبب شده در بعضی جاها دخالت کنیم. امیدواریم که ناترازی‌ها را به نحوی حل کنیم که دیگر نیازی به دخالت نباشد. البته این ابراز امیدواری تاکنون نحقق یافته و بازار را آرام کرده است. چنان که نه فقط به قیمت ها ثبات بخشیده بلکه باعث کاهش های قابل توجه در قیمت برخی خودروها شده است. به عنوان مثال قیمت خودروی ۲۰۷، که در اواخر فروردین به مرز ۹۰۰ میلون تومان رسیده بود هم اکنون نزدیک به ۶۵۰ میلیون تومان است که حاکی از ریزشی ۳۵ درصدی دارد.
این روزها بازار خودرو آرام است و اگرچه در فصل تابستان به دلیل استفاده بیشتر شهروندان از خودروی شخصی، بازار خودرو در ایران به طور سنتی از تحرک بیشتری برخوردار می شده، اما دست کم در هفته ای که گذشت، این تحرک کمتر دیده شده و قیمت ها بدون تغییر خاصی نسبت به گذشته، این هفته را در آرامش آغاز کرد؛ چنان که قیمت محصولات داخلی و خارجی در ثبات کامل به سر می برد و وضعیت خرید و فروش، تأثیری روی قیمت‌ها نداشته است. چنین به نظر می آید که در حال حاضرر بازار خودرو تحت تأثیر ترخیص برخی خودروهای وارداتی و ثبات نسبی نرخ ارز، افزایش قیمتی را تجربه نمی کند. این در حالی است که افت قیمتی که در همین هفته های پیش اتفاق افتاده توان ریزش بیشتر را ندارد. هم چنین بازار معامله خودرو هم عمدتا توسط مصرف کنندگان اداره می شود و اثر چندانی از دلالان و سفته بازان نیست. این مساله امکان وقوع جهش های حبابی در مورد قیمت ها در این بازار را ناممکن کرده است به همین دلیل رصد بازار نشان می دهد که اکثر خودروها در ثبات نسبی درحال معامله هستند.
نگاهی به قیمت ها
قیمت هایی که در بازار وجود دارد نیز ادعای پیش گفته را اثبات می کند. در این جا قیمت برخی از خودروهای تولید داخل و مونتاژی همراه با میزان تغییر آن نسبت به قیمت هفته گذشته از نظرتان می گذرد.
پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱ با مدل ۱۳۹۹ که طی هفته گذشته، هرکدام پنج میلیون تومان افزایش قیمت تجربه کردند، امروز بدون تغییر و با همان نرخ ۳۱۵ میلیون تومان و ۳۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود. شاهین G شرکت سایپا که لوکس‌ترین محصول سایپا به شمار می‌رود، امروز نسبت به ابتدای هفته گذشته، ۶ میلیون تومان پایین‌تر معامله می‌شود. اما فعلاً تغییری نداشته و با همان نرخ ۵۷۴ میلیون تومانی روز گذشته خرید و فروش می‌شود.
پژوپارس LX TU5 از سدان‌های پرطرفدار ایران خودرو نسبت به ابتدای هفته گذشته، سه میلیون تومان بالاتر است. این خودرو با همان قیمت ۶۲۳ میلیون تومانی روز گذشته خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۷i دنده دستی که از هاچ‌بک‌های پرطرفدار شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود، نسبه به ابتدای هفته گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان پایین‌تر است. این خودرو با نرخ ۶۳۵ میلیون تومانی روز گذشته معامله می‌شود. دنا پلاس ۶ دنده ای توربو نیز بدون تغییر قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته ۷۵۲ میلیون تومان قیمت خورد.
جک J4 کرمان موتور که از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی حال حاضر بازار به شمار می‌رود، حدود ۱۰ میلیون بالاتر از نرخ هفته گذشته معامله می‌شود. این خودرو با نرخ ۷۵۰ میلیون تومانی روز گذشته در حال خرید و فروش است. جک S5 نیوفیس که از پرطرفدارترین کراس‌اوورهای مونتاژی بازار محسوب می‌شود، با نرخ یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومانی درحال خرید و فروش است که نسبت به هفته گذشته، هیچ تغییری نداشته است. فیدلیتی پرایم ۵ نفره هم بدون تغییر قیمت، امروز یک میلیارد ۶۸۰ میلیون توام معامله شد.
فونیکس تیگو ۷ پرو که جزو کراس‌اوورهای گران قیمت‌تر بازار به شمار می‌رود، با نرخ یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومانی روز گذشته در حال معامله بوده که این نرخ حدود ۶۰ میلیون تومان پایین‌تر از نرخ فروش هفته گذشته است. فردا T5 شرکت فردا موتورز، قیمتی برابر با یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان دارد که نسبت به روز گذشته، بدون تغییر بوده اما نسبت به ابتدای هفته گذشته حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات