آینـده صنـعت چـاپ روشـن اسـت

شرکت سلطان چاپ با بيش از 60 سال تجربه در صنعت چاپ و بسته بندی با برندهای معتبر در صنايع غذايی، دارويی، سلولوزی، کشاورزی و... همکاری دارد و در حال حاضر به لطف مديريت بهينه بنيانگذاران، بخشی از نياز بازار را تامين می کند. اين شرکت با وجود هزينه های بالای مواد اوليه و بی ثباتی های اقتصادی، برنامه های خود را به خوبی اجرايی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، سعید بهنام‌جو، مدیرعامل شرکت سلطان چاپ گفت: تمامی محصولات مربوط به بسته‌بندی مانند کاغذ،‌ مقوا،‌ پلاستیک، ‌پلی‌استر و‌ تمامی فیلم‌هایی که در ایران موجود است،‌ در این شرکت تولید می‌شود. وجه تمایز این شرکت نسبت به رقبا  در سرعت تولید، تحویل و … است که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها قادر به تولید آن هستند. همچنین شرکت سلطان چاپ، برای تولید محصولات خود از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کند، به‌طوری که هم‌اکنون بزرگ‌ترین برندهای مواد غذایی با این چاپخانه همکاری دارند و اکثر آن‌ها نیز شرکت سلطان چاپ را می‌شناسند. شایان ذکر است، این شرکت در نظر دارد تا طرح‌های توسعه‌ای خود را در بخش فیلم متمرکز کرده و در همین راستا قرار است که فیلم‌های تخصصی صنعت چاپ و بسته‌بندی را تولید کند تا رقیبی در کشور نداشته باشد. اگر شرایط برای حضور چاپخانه‌های بزرگ دنیا در ایران هموار شود، قطعا این صنعت رشد بسیاری خوبی خواهد داشت، زیرا این شرکت‌ها دارای فیلم‌های تخصصی برای تمامی محصولات هستند.

وی افزود: با وجود بی‌ثباتی‌های ناشی از نوسانات قیمتی بازار،‌ افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات اقتصادی، شرکت سلطان چاپ در برخی از محصولات تعدیل قیمت داشته‌ و ضمن افزایش تولید،‌ سال خوبی را سپری کرده است. یکی از مشکلات اصلی این صنعت ‌تحریم و عدم مراودات بانکی است که موجب شده، تولیدکنندگان برای صادرات چالش زیادی داشته و برای واردات ماشین‌آلات نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند، در حالی که یک کشور به منظور تحقق هدف صنعتی شدن باید موانع را از پیش پای تولیدکنندگان بردارد.

بهنام‌جو گفت: به اعتقاد بنده، برای تحقق شعار سال، سازمان‌های ذی‌ربط باید هماهنگی بیشتری داشته و مسیر برای بنگاه‌های اقتصادی هموار شود. بخش خصوصی توان مالی بالایی ندارد‏، در حالی که بر خلاف سیستم بانکداری دنیا،‌ بانک‌های داخلی هیچ‌گونه حمایت مالی از صنایع ندارند تا پول بین تولیدکننده و خریدار در جریان باشد. در ایران بانک‌ها تنها به دنبال اخذ تضامین هستند،‌ اما در دنیا به ایده بنگاه‌های اقتصادی توجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت سلطان چاپ افزود: ماشین‌آلات صنعت چاپ باید از کشورهای اروپایی وارد شود که طبیعتا منتقل‌کننده‌ علم روز دنیا هم است. محصولات ایرانی با وجود همتراز بودن با این محصولات ارزان‌تر است. متاسفانه تحریم‌ها مانع از صادرات شده و کشور ترکیه جای ایران را در بازارهای صادراتی گرفته،‌ در حالی که با توجه به کیفیت محصولاتی ایرانی،‌ اروپا و روسیه بهترین گزینه برای صادرات هستند.

وی گفت: از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دیگر هیچ‌یک از چاپخانه‌ها موفق به واردات ماشین‌آلات نو نشدند. در آن زمان، بانک‌ها برای واردات ماشین‌آلات نو، تسهیلات با نرخ بازپرداخت ۹ درصد اعطا می‌کردند که این امر باعث شد، بسیاری از چاپخانه‌ها ماشین‌آلات روز دنیا را وارد کرده و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهند،‌ اما در حال حاضر نه‌تنها بانک‌ها چنین تسهیلاتی اعطا نمی‌کنند،‌ بلکه به دلیل تحریم‌ها، اروپا نیز ماشین‌آلات نو به ایران نمی‌فروشد. با توجه به این موضوع، ماشین‌آلات کهنه وارداتی با قیمت‌های متفرقه به فروش می‌رسد. قطعا حضور ماشین‌آلات نو، باعث افزایش راندمان و رقابت‌پذیری در صنعت می‌شود. در دنیا برای شروع یک صنعت،‌ طرح توجیهی نوشته می‌شود و بر اساس آن میزان سرمایه، دریافت تسهیلات و… مشخص خواهد شد،‌ از این‌رو صاحب سرمایه با آگاهی از تمامی جوانب وارد یک حرفه می‌شود،‌ اما این روند در ایران معکوس است. در شرایط کنونی به‌قدری ماشین‌آلات وارد کشور شده که صاحب سرمایه هیچ اطلاعاتی از آن ندارد.

این فعال حوزه چاپ افزود: دولت مالیات را سه برابر کرده و این امر باعث افزایش بهای تمام‌شده محصولات شده، بر همین اساس چاپخانه ناگزیر از افزایش قیمت محصولات خود است. این افزایش قیمت، روی زنجیره تولید تاثیر داشته و سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند. از نظر بنده، سیستم ارزش افزوده در ایران به اشتباه انجام می‌شود که این موضوع، گرانی محصولات را در پی داشته است،‌ در حالی که در کشورهای اروپایی ارزش افزوده بر زنجیره غذایی اعمال نمی‌شود.

بهنام‌جو گفت: با توجه به نیاز این صنعت به ماشین‌آلات به‌روز،‌ تهیه مواد اولیه گران و سرمایه در گردش مناسب،‌ تاسیس و شروع کار در صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است و این امر موجب شده تا رقبای ضعیف از میدان رقابت کنار رفته و فضای فعالیت برای رقبای بزرگ‌تر باز شود. همچنین به دلیل افزایش قیمت کاغذ، سلولز و کاهش قدرت خرید مردم در ایران،‌ فعالیت در صنعت چاپ کاغذی رو به کاهش است و تولیدکنندگان به سمت چاپ‌های انعطاف‌پذیر روی آورده‌اند که نگهداری آن راحت‌تر و مواد اولیه آن نیز در کشور موجود است. به‌ عنوان مثال، در گذشته با باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها، حجم فعالیت چاپخانه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کرد،‌ ولی در سال‌های اخیر میزان سفارش‌ها رو به کاهش بوده و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: صنعت بسته‌بندی در ردیف ۵ صنعت برتر دنیا قرار دارد. یکی از مشکلات موجود در رابطه با این صنعت این است که در کشورمان عرضه و تقاضا همخوانی نداشته و کارشناسان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اطلاعات دقیقی از تکنولوژی روز دنیا ندارند. به‌ عنوان مثال، در یک مقطع از زمان برخی از تولیدکنندگان، فیلم تولید می‌کردند، اما وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت به عده زیادی اجازه واردات فیلم داد. در حال حاضر نیز تعداد تولید فیلم نسبت به مصرف آن پیشی گرفته و این امر قیمت‌ها را نامتعادل کرده است. همچنین واردات ماشین‌آلات دست‌دوم در صنعت چاپ افزایش پیدا کرده که البته این امر کمک چندانی به صنعت چاپ نمی‌کند.

بهنام‌جو در انتها بیان کرد: آینده این صنعت روشن است، زیرا دولت به دلیل بهبود تغذیه و بهداشت مردم، تولیدکنندگان را ملزم به بسته‌بندی کرده که ‌این امر باعث کاهش فروش فله‌ای محصولات می‌شود. در کشورهای پیشرفته حدود ۹۸ درصد از محصولات بسته‌بندی می‌شود و در ایران نیز مدتی است که صنایع به سمت بسته‌بندی کردن کالاها پیش رفته‌اند که باعث رونق صنعت چاپ و بسته‌بندی خواهد شد. گفتنی است، صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور در بخش فیلم ضعیف بوده و تعداد فیلم‌ها در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار کم است. باید صنعت فیلم در ایران گسترش پیدا کند تا میزان دور ریز مواد غذایی کاهش یابد. صنعت چاپ، از قدمت خوبی برخوردار است، از این‌رو توصیه می‌کنم که جوانان در این صنعت مطالعه داشته و با ایده به آن وارد شوند.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات