افزایش نرخ ارز عامل صعود شاخص بازار سرمایه

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در صعود شاخص بازار سرمایه، افزایش نرخ ارز است، با این حال باید دانست که این موضوع در همه شرایط تاثیر یکسانی بر وضعیت این بازار نداشته و از سوی دیگر، همه شرکت‌های بورسی نیز وضعیت ثابتی در تاثیرپذیری از این امر ندارند. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌های بورسی صادرات محور،  با افزایش نرخ ارز برخلاف شرکت‌های وارداتی بسیار سود خواهند کرد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ عباسعلی حقانی‌نسب، با اشاره به چند نرخی بودن ارز گفت: در حال حاضر چهار نرخ ارز نیمایی، نرخ توافقی، نرخ ارز بازار متشکل و نرخ آزاد وجود دارد که به ترتیب با قیمت‌های ۲۶، ۳۲، ۲۹ و ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. از آنجایی که شرایط فروش شرکت‌های بورسی به ارز نیمایی وابسته است، تا زمان تغییر قیمت این ارز میزان فروش این شرکت‌ها نیز تغییری نخواهد کرد، با این حال نظام ارزی شناور مدیریت شده است، یعنی متناسب با تورم ایران و جهان رشد کرده و قطعا با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت‌ها در سطح بازار خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بورسی با افزایش نرخ ارز رشد کرده و در افزایش شاخص بورس نیز تاثیرگذار بوده‌اند، ادامه داد: اگر ارز در قیمت‌های ۳۰ الی ۳۳ هزار تومان تثبیت شود، این موضوع تاثیر مطلوبی بر وضعیت شرکت‌های بورسی داشته و افزایش قیمت محصولات آن‌ها را به همراه خواهد داشت، بر همین اساس می‌توان این اطمینان را داد که با افزایش نرخ ارز، شاهد رشد شاخص بازار سرمایه باشیم.

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف با بیان اینکه باید بستر رشد بورس را با سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و ایجاد شفافیت در این بازار هموار کرد، افزود: از آنجایی که در اقتصاد کشورمان ۶۰ درصد شرکت‌های بازار سرمایه مانند شرکت‌های معدنی، فلزی، پتروشیمی، پالایشگاهی، شیمیایی و… صادرات‌محور هستند، در نتیجه قیمت کالاهای آن‌ها بر اساس قیمت جهانی و نرخ ارز تعیین خواهد شد؛ به عبارتی دیگر افزایش نرخ ارز باعث تحرک مثبت شرکت‌های صادرات‌محور بازار سرمایه شده و به همین دلیل اگر اغراق نباشد، می‌توان گفت که بازار سرمایه دلار محور بوده و تحت تاثیر نوسانات آن قرار دارد.

حقانی‌نسب در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: جدا از تاثیر نوسانات نرخ ارز این موضوع به واکنش‌های سهامداران و صبوری آنان نیز بستگی دارد. برای مثال، سهامداران خرد برای ورود به بازار سرمایه باید آموزش بیشتری ببینند و اطلاعات و دانش کافی از این بازار را در اختیار داشته باشند. مساله دیگر این است که این سهامداران به سراغ ابزارهای سرمایه‌گذاری بهتری رفته و در بلندمدت وارد بازار سرمایه شوند.

وی در پایان با اشاره به رشد شاخص بورس طی ماه‌های آینده نیز خاطرنشان کرد: نمونه این ابزارها از ویژگی‌هایی مانند عدالت‌محوری، سودآوری، تنوع‌محوری، شفافیت‌محوری و مالکیت‌محوری برخوردار است، بر همین اساس در صورت برخورداری از آن می‌توانیم وضعیت بهتری را برای بازار بورس ترسیم کرده و نسبت به رشد شاخص امیدوار باشیم. همچنین در چنین شرایطی دیگر خبری از هجوم‌های ناگهانی به بازار سرمایه یا خریدوفروش‌های هیجانی نیست.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات