شاخص هفته را با صعود به پایان برد

امیدسازی برای بورس

واقعا معلوم نیست وقتی ارزش معاملات روزانه بورس در حال حاضر در مدار ۵۰ تا ۵۵ هزار میلیارد تومان دور می زند، چگونه می توان تصور کرد که با اوضاع اقتصادی کنونی، ارزش این معاملات به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد. روشن است که این گونه پیش بینی ها که اکنون در برخی خبرگزاری های نزدیک و یا هم سو با دولت منتشر می شود، حتی در خوشبینانه ترین حالت هم شانسی برای اتفاق افتادن ندارد. البته این پیش بینی ها، از آن رو بیان می شود که بورس در هفته های جاری دچار افت و نوسان های کاهشی شده و رسانه های نزدیک به دولت تلاش می کنند با انتشار خبرهای امیدوار کننده، نه فقط از شدت سقوط بازار بکاهند بلکه زمینه روانی صعود آن را فراهم کنند. در تکمیل همین امیدسازی رسانه های نزدیک به دولت، چشم انداز صعود شاخص به ۲.۵ میلیون واحد را مطرح می سازند. اما کسانی که تحولات بازار سرمایه را از نزدیک دنبال می کنند، با تعجب به این جملات می نگرند.
مانند هفته های پیشین، شاخص بورس آغاز هفته دوم تیر ماه را هم با افت آغاز کرد و به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۱۰ تیر با ۹ هزار و ۴۹۰ واحد کاهش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۴۳ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۳۲۳ واحد افزایش به ۷۴۶ هزار و ۹۶۳ واحد و شاخص قیمت با ۱۸۷ واحد رشد به ۴۳۳ هزار و ۱۴۸ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۶ واحد کاهش داشت و به ۲۷ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
اما در دومین روز معاملاتی، ورق بورس با رشد ۱۳ هزار واحدی شاخص، برگشت و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، ۱۱ تیر با ۱۳ هزار و ۴۵۹ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۵۷ هزار واحدی ایستاد. البته شاخص هم‌وزن با هفت هزار و ۹۳۴ واحد افزایش به ۷۵۴ هزار و ۸۹۷ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۶۰۰ واحد رشد به ۴۳۷ هزار و ۶۶۷ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۹۵ واحد افزایش داشت و به ۲۸ هزار واحد رسید.
تداوم صعود
روند صعودی بورس با رشد ۲۶‌هزار واحدی شاخص برای دومین بار هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۱۲ تیر با ۲۶ هزار و ۴۳ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۱۸۳ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با هشت‌هزار و ۴۵۴ واحد افزایش به ۷۶۳ هزار و ۳۵۱ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۸۹۹ واحد رشد به ۴۴۲ هزار و ۴۰۲ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۶۴ واحد افزایش داشت و به ۲۸ هزار و ۲۶۶ واحد رسید. این هفته هم چنان صعود ادامه دار بود و در چهارمین روز معاملاتی هفته شاخص باز هم صعود کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، ۱۳ تیر با ۱۸ هزار و ۶۹۴ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۹۵۱ واحد افزایش به ۷۷۳ هزار و ۲۹۸ واحد و شاخص قیمت با پنج‌هزار و ۷۶۳ واحد رشد به ۴۴۷ هزار و ۸۲۱ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۴۸ واحد افزایش داشت و به ۲۸ هزار و ۴۱۳ واحد رسید.
این هفته را بورس با سبز پوشی به پایان برد و شاخص کل در پایان معاملات امروز چهارشنبه، ۱۴ تیر با ۵۷۰ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۸۸۰ واحد افزایش به ۷۷۶ هزار و ۱۷۸ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۶۶۷ واحد رشد به ۴۴۹ هزار و ۲۹۲ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸ واحد افزایش داشت و به ۲۸ هزار و ۴۴۱ واحد رسید.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات