رکودی که ادامه دارد

بازار مسکن به نفع مصرف کنندگان

ناظران بازار رکود پیش آمده در بازار مسکن را جدی و موثر می دانند و معتقدند که بعد از یک دوره افزایش قیمت در ابتدای سال جاری، عوامل گوناگونی باعث کاهش قیمت خانه شده است.

ناظران بازار رکود پیش آمده در بازار مسکن را جدی و موثر می دانند و معتقدند که بعد از یک دوره افزایش قیمت در ابتدای سال جاری، عوامل گوناگونی باعث کاهش قیمت خانه شده که از آن جمله می توان کاهش قیمت ارز و طلا و کاهش قدرت خرید عمومی که باعث کاهش خرید خانه شده را نام برد. در این باره ثبات نسبی اقتصادی کشور که در برخی موارد کاهش نرخ تورم هم مشاهده شده است و علاوه بر آن انتظار شهروندان ایرانی برای کاهش هرچه بیشتر قیمت مسکن شده مزید علت شده است و سقوط قیمت ها را در این بازار موجب شده اند. به طور مثال در حالی که در منطقه پرند، قیمت ها در حال رشد بود، به ناگاه قیمت ها کاهشی شد و تا حدود ۵۰ درصد تنزل کرد.

اکنون فعالان بازار مسکن به افزایش یا حتی ثبات قیمت ها درماه های آینده هم  امیدوار نیستند و معتقدند روند قیمت مسکن همچنان در ماه های آینده کاهشی خواهد بود، هرچند که ممکن است قیمت های کاغذی- قیمت هایی که اظهار می شود- افزایشی باشد. اما در عمل و آن چه معامله می شود با آن چه اظهار می شود یا بر روی کاغذ قرار دارد، متفاوت است. برآوردهای تقریبی  بازار مسکن هم حاکی از آن است که در دو ماه اخیر معاملات در بازار مسکن بالغ بر ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

موید این ادعا آن است که بررسی های میدانی نشان می دهد  تعداد فایل هایی که بیش از نرخ میانگین منطقه قیمت گذاری شده اند، کاهشی است. در حالی که در گذشته و پیش از این فروریختن قیمت ها، بسیاری از مالکان در بالا بردن قیمت از یگدیگر سبقت می جستند. اکنون قیمت بیشتر خانه های در معرض فروش، براساس میانگین قیمت محله تعیین شده و مواردی هم پیدا می شود که زیر قیمت بازار منطقه، تعیین قیمت شده باشد. به همین دلیل دلالان مسکن به خریدارانی که پول نقد در دسترس دارند توصیه می کنند که از میان فایل های در معرض فروش گزینه مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند. معامله گران مسکن می گویند هرکسی که وجه نقد در اختیار داشته باشد می تواند خرید خوبی انجام دهد چرا که برخی مالکان به دلیل سفر یا مهاجرت حاضر به حراج املاک خود شده اند ولی در مقابل اعطای تخفیف بالا، پول نقد می خواهند. این هم نکته ای است که چون مسکن در شرایط رکودی به سر می برد متقاضیان مصرفی باید برای خرید سریع تر اقدام کنند چون هزینه تولید مسکن با نوساناتی مواجه شده و ممکن است در آینده بر روی واحدهای نوساز تاثیر بگذارد. با این ملاحظه و با توجه به ثباتی که در بازار ایجاد شده، ورود سریع تر مصرف کنندگان به بازار مسکن می تواند برای شان مفید باشد.

در این میان تدبیر وضع مالیات بر خانه های خالی که به عنوان تمهیدی برای کاهش نرخ اجاره به کار گرفته شده بود، تا حدودی موثر واقع شده و به همین دلیل گمان می رود که جهش ها در این بازار کمابیش مهار شده است، هرچند که با توجه به نیازهای مصرفی شهروندان برای خانه، هنوز تورم این بخش کاملا مرتفع نشده است. برخی ناظران بازار مسکن با توجه به بالا بودن قیمت مصالح و مواد اولیه ساخت مسکن ابراز عقیده می کنند که قیمت مسکن فقط تا حدی معین می تواند کاهش پیدا کند و بالا بودن قیمت تمام شده برای ساختمان مانع از ارزان شدن آن خواهد شد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات