بازار معاملات مسکن هم چنان راکد است؛

بازیگران بزرگ به تولید ادامه می دهند

هنوز سال به پایان نرسیده، انتظار برای وقوع تورم 40 درصدی در بازار مسکن باعث متوقف شدن معاملات شده است. در این باره گفته می شود که قرار است نرخ فروش تراکم مسکن در شهر تهران تا حدود 40 درصد افزایش یابد.

هنوز سال به پایان نرسیده، انتظار برای وقوع تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن باعث متوقف شدن معاملات شده است. در این باره گفته می شود که قرار است نرخ فروش تراکم مسکن در شهر تهران تا حدود ۴۰ درصد افزایش یابد. البته هنوز لایحه بودجه شهر تهران که به شورای این شهر تقدیم شده، رونمایی نشده است و نمی توان به طور دقیق درباره نرخ فروش تراکم در ۱۴۰۲ اظهار نظر کرد، اما قدر مسلم آن است که نرخ فروش تراکم در شهر تهران افزایش خواهد یافت و همین افزایش نه فقط قیمت هر متر مسکن را در تهران افزایش می دهد بلکه این افزایش به سایر استان ها و در میان مدت به سایر شهرهای بزرگ سرایت می کند و بدین ترتیب قیمت هر متر مسکن در سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور گران تر خواهد شد.
حرفه ای های بازار به خوبی می دانند که در ماه پایانی سال نباید مسکن خود را بفروشند مگر آن که برای پول حاصل از فروش تمهید مناسبی اندیشیده باشند. از این بابت تنها کسانی که واقعا به پول احتیاج دارند یا برای پول خود تمهید و محل سرمایه گذاری مناسبی فراهم کرده اند ریسک فروش خانه ها و املاک خود را می پذیرند. این امر بازار مسکن را با رکود بیشتری مواجه کرده است.
اما هرچه معامله و تحریک در بازار مسکن کمتر و سردتر است، در حوزه تولید مسکن تحرک به همان روال قبل ادامه دارد و سرمایه گذاران بزرگ، عنوانی که معمولا به بانک ها و سرمایه گذاران حقوقی ثروتمند مانند صندوق های بازنشستگی اطلاق می شود، با همان شدت گذشته به فعالیت مشغول هستند. این فعالیت اگرچه نسبت به گذشته دارای احتیاط بیشتر است اما هیچ وقت قطع نشده و تنها از ساخت مسکن به سوی ساخت مجتمع های تجاری، که مال نامیده می شوند، گرایش پیدا کرده است. در واقع بانک‌ها برای کنترل پیامدهای نرخ سود دستوری که پایین‌تر از قیمت تمام‌شده منابع است، به سوی تولید و احداث املاک تجاری جذب شده اند که این خود باعث خروج منابع از چرخه عملیات بانکی می‌شود. از این منظر بانک‌ها یکی از شخصیت‌‌‌های حقوقی پرکار در بازار ملک هستند که علی رغم رکود در این بازار، به امید یافتن سود و درآمد قابل توجه هم چنان به دلالی و نقش آفرینی در این بازار مشغول هستند.
به ویژه سیاست دستوری حاکم بر نرخ بهره بانکی موجب شده قیمت تمام شده منابع در شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات، بالاتر از عواید حاصل از سپرده‌‌‌ها باشد. برای جبران این کمبود و ناترازی، بانک ها روش‌هایی را در دستور کار خویش قرار داده اند که از جمله آن دلالی ملک و به اصطلاح ملک بازی است. تجربه ماه ها و سال‌های گذشته نشان می دهد که ریال تقریبا از همه بازارها جا مانده ولی ملک و ساختمان قابلیت حفظ ارزش دارایی‌‌‌ها را دارا بوده است.
نگاهی به قیمت ها
بررسی بازار مسکن در تهران نشان می دهد که برای خرید یک خانه ۹۰ متری در محله پرستار خیابان پیروزی، باید حداقل ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان پرداخت کرد. در این محله خانه حداکثر متری ۸۷ میلیون تومان است و برای خرید خانه ۱۰۰ متری در کمترین میزان پرداختی باید حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد. در خیابان پیروزی قیمت هرمتر مسکن ۴۸ الی ۷۹ میلیون تومان، در خیابان تاکسیرانی ۴۲ الی ۸۷ میلیون تومان، در خیابان ائمه اطهار ۵۰ الی ۷۵ میلیون تومان اعلام شده است.
باار خانه های کوچک نیز هم چنان گرم است که گمان می رود عامل این رونق تقاضای مناسب خریداران نهایی خانه ها باشند. چنان که یک خانه ۵۰ متری با تمام امکانات (پارکینگ، آسانسور و انباری) در محله نارمک با قیمت ۵ میلیارد تومان و خانه‌ای زیر ۵۰ مترمربع و با متراژ ۴۶ متر در محله مدائن، حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. یک خانه با متراژ ۵۰ مترمربع و در محله مجیدیه، با عمر بنای ۱۸ سال، ۲ میلیارد و ۶۰۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و خانه‌ای دیگر در کرمان با متراژ ۵۸ مترمربع و با عمر بنای ۶ سال، ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. واحدی ۵۴ متری و با عمر بنای ۲۱ سال در محله نارمک، ۳ میلیارد ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
قیمت یک واحد آپارتمان در محله آزادی هم از حدود دو میلیارد تومان شروع می‌شود و به حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. یک آپارتمان با متراژ ۳۸ متر در این محله دو میلیارد و ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. این واحد در طبقه سوم بنا شده و ساخت سال ۱۳۸۲ است.آپارتمان دیگرای در محدوده زادی با متراژ ۷۴ متر و سال ساخت ۱۳۸۱ سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و در طبقه دوم واقع شده است. یک واحد ۷۰ متری نیز که سال ۱۳۸۹ ساخته شده چهار میلیارد قیمت برای آن تعیین شده و در طبقه اول قرار دارد. واحدهای دیگری که عمر کمتری از قیمت بالاتری برخوردارند. یک آپارتمان ۹۰ متری در این محله که در سال ۱۳۹۲ ساخته شده پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و بنا بر اطلاعات آگهی در طبقه واقع شده است. واحد ۱۱۷ متری دیگری نیز در این محله ۶ میلیارد ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است. این آپارتمان سال گذشته ساخته شده و در طبقه ششم قرار دارد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات