منفی 16 هزار؛ کارنامه شاخص کل

بورس هم چنان بر مدار سقوط

16 هزار واحد ریزش، این کارنامه شاخص کل بورس در این هفته بود. پیش از این نیز گفته شده بود که این هفته هم مانند هفته های گذشته، شاخص در معرض ریزش و کاهش قرار خواهد داشت.

16 هزار واحد ریزش، این کارنامه شاخص کل بورس در این هفته بود. پیش از این نیز گفته شده بود که این هفته هم مانند هفته های گذشته، شاخص در معرض ریزش و کاهش قرار خواهد داشت. این پیش بینی درست از کار درآمد و سرانجام در آغاز هفته و پایان تیرماه افت ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس رقم خورد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۳۱ تیر ماه با ۳۳ هزار و ۲۸۱ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحدی ایستاد. در همین روز نیز شاخص هم‌وزن با ۱۲ ‌هزار و ۶۰۵ واحد کاهش به ۶۹۹ هزار و ۹۳۵ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۲۲۸ واحد افت به ۴۰۱ هزار و ۳۳۷ واحد رسید در همین حال شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۰۶ واحد کاهش داشت و به ۲۶ هزار و ۳۵۰ واحد رسید. اما این فروریختن ادامه پیدا کرد و در دومین روزهفته یعنی در آغاز مردادماه نیز باز هم شاخص کاهش یافت و برای آن افت ۶ هزار واحدی رقم خورد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، یکم مرداد ماه با ۶ هزار و ۱۸۹ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۹۷۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ ‌هزار و ۶۰ واحد کاهش به ۷۰۲ هزار واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۱۱۷ واحد افت به ۴۰۱ هزار و ۱۰۵ واحد رسید. در همین روز شاخص فرابورس نیز بیش از ۸۶ واحد افزایش داشت و به ۲۶ هزار و ۴۳۶ واحد رسید.
صعود نه چندان امیدبخش
اما در میانه هفته، بورس به مدار صعود با رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص، بازگشت. اما این صعود پایدار نمی نمود و به همین دلیل امید چندانی را موجب نشد. گفتنی است که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۲ مرداد ماه با ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با هفت ‌هزار و ۵۳۷ واحد افزایش به ۷۰۹ هزار و ۵۳۸ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۳۰۱ واحد رشد به ۴۰۴ هزار و ۸۹۰ واحد رسید. در این روز همه شاخص ها رشد داشت، چنان که شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۵۸ واحد افزایش داشت و به ۲۶ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. روند افزایشی شاخص در این هفته برای دومین روز متولی هم ادامه یافت و در سه شنبه ای که گذشت شاخص بورس دوباره به کانال ۲ میلیون واحد برگشت. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سوم مردادماه با سه‌هزار و ۴۳۹ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون واحد ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با یک ‌هزار و ۲۵۱ واحد افزایش به ۷۱۰ هزار و ۷۹۳ واحد و شاخص قیمت با ۷۱۴ واحد رشد به ۴۰۵ هزار و ۵۴۶ واحد رسید. گفتی است که شاخص فرابورس نیز در امروز بیش از ۵۸ واحد کاهش داشت و به ۲۶ هزار و ۶۳۶ واحد رسید.
اما پایان هفته برای شاخص کل بورس تهران، پایانی خوشایند نبود و معامله گران و سهامداران بورسی هفته را ریزش به پایان بردند. هرچند این ریزش اندک و قابل چشم پوشی بود، اما نمی توان انکار کرد که این کاهش، ریزش شاخص در هفته آینده را امکان پذیر و احتمال آن را تشدید می کند. به این ترتیب افت هزار واحدی شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته رقم خورد و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه، چهارم مرداد با یک‌هزار و ۳۶۹ واحد کاهش، در ارتفاع ۲ میلیون واحد ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۴۴۹ واحد کاهش به ۷۱۱ هزار و ۲۴۳ واحد و شاخص قیمت با ۲۵۶ واحد رشد به ۴۰۵ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز برای امروز بیش از ۱۲۷ واحد کاهش را ثبت کرد و به ۲۶ هزار و ۵۰۸ واحد رسید.
ناظران بر این باورند که این روزها، بورس بیش از آن که در معرض رشد باشد، در معرض کاهش است و همین که با همه افت خیز ها شاخص توانسته خود را بالای دو میلیون واحد نگه دارد، محل امیدواری است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات