دست چه کسی در میان است

بی تفاوتی دلار در برابر حوادث

بی تفاوتی دلار نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران بیش از پیش توجه ناظران و تحلیل گران اقتصادی را برانگیخته است.

بی تفاوتی دلار نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران بیش از پیش توجه ناظران و تحلیل گران اقتصادی را برانگیخته است. هیچ کس توضیح نمی دهد که چرا خبرهای خوب و یا بد هیچ تاثیری بر روی قیمت های ارز نمی گذارد و تحولی در بازار رخ نمی دهد. دست کم اخبار خوب باید قیمت دلار را به صورت کاملا قابل درکی کاهش دهد اما چنین نمی شود و گویی قیمت ها در بازار ارز منجمد شده اند. نمی توان انکار کرد که وقتی چنین چیزی روی می دهد همه نگاه ها به سمت بازار ساز بزرگ یعنی بانک مرکزی معطوف می شود در این صورت احتمالا کسانی در ساختمان میرداماد به این نتیجه رسیده اند که قیمت ارز بهتر است در همان محدوده تعیین شده باقی بماند و دردسر درست نکند.

فعالان بازار بر این باورند که قیمت دلار در هفته های گذشته بین ۴۸هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۳۰۰تومان حبس و دست قدرتمندی مانع از افزایش نوسان بیشتر این نرخ شده است. بررسی بازار ارز تهران نشان می دهد که قیمت دلار تقریبا نسبت به اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی بی‌حس شده و فقط در محدوده ۴۸هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بوده است. آن طور که شواهد نشان می‌دهد حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومانی به قدری محکم است که دلار با نزدیک شدن به آن فورا به بالا برمی‌گردد. از سوی دیگر و در نقطه مقابل‌، مقاومت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی چنان از جایگاه خود دفاع می کند که دلار با برخورد به آن به عقب برمی‌گردد.

بر این پایه و همان که انتظار آن است که نرخ ارز در محدوده دستور داده شده بماند، قیمت طلا و دلار امروز وارد مدار ریزشی شد. براساس نرخ های اعلامی در سبزه میدان تهران، قیمت دلار امروز در بازار تهران ۱۷۲ تومان کاهش یافت و در کانال ۴۸ هزار تومان قرار گرفت. دلار صرافی بانکی هم ۴۱ هزار و ۲۹۱ تومان و یورو ۴۴ هزار و ۵۷۵ تومان بوده است.

طلا هم کاهشی شد

در این میان، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار کاهش ۵ هزار تومانی را تجربه کرد و ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد. هر قطعه سکه امامی نیز ۲۷ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان بود. سایر قیمت ها در این بازار چنین بوده است: سکه تمام بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان، سکه امامی ۲۷ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان، نیم سکه ۱۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان، سکه گرمی ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان، هر گرم طلای ٢۴ عیار ۳ میلیون و ۸۲ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان و هر انس طلا  ۱۹۱۹.۷۲ دلار بوده است

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات