به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

تامین برق پاک زیرساختی برای تولید خودروی برقی

تامین برق پاک زیرساختی برای تولید خودروی برقی

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تولید خودروی برقی داشتن انرژی و برق پاک است. کشورهای پیشران در صنعت تولید خودروی برقی مانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی همگی از کشورهای پیشرفته‌ای به حساب می‌آیند که پیش از تولید خودروی برقی به سوی انرژی‌های پاک و تامین آن رفته اند. چرا که هدف از تولید خودروی برقی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است و تامین برق از سوی منابعی که آلایندگی و آلودگی را افزایش می‌دهند از اساس مشکل‌زا و بی‌معنی است.

در کشور ما ایران، هدف‌گذاری‌های مختلفی برای برقی کردن خودروها وجود دارد و به نظر می‌رسد که دولت حرکت به این سمت را تقویت می‌کند. اما فقدان زیرساخت مناسب که اتفاقا از نتایج مشکلات حاصل شده از سوی دولت‌ها هستند تولید خودروی برقی را دچار چالش می‌کنند.

سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین به تشریح دلایل عدم بومی سازی تکنولوژی ساخت خودروی برقی پرداخته است که در خلال آن می‌توان به عدم تامین برق پاک برای تولید خودروی برقی نیز اشاره کرد.

۱۲ هزار مگاوات کسری برق در اوج مصرف در برابر تولید خودروی برقی

در مردادماه سال ۱۴۰۲ ایران با ۱۲ هزار مگاوات کسری برق مواجه بوده است. در چند سال اخیر، با توجه به مشکلات عدیده‌ای در تامین انرژی برق، این رقم نشان‌دهنده‌ی عدم تامین برق برای نیازهای اساسی‌تر مصرف‌کنندگان می‌باشد. با این روند، مشخص است که تولید خودروی برقی زیرساخت اصلی خود را دارا نمی‌باشد و تولید آن با چالش جدی همراه است.

این در حالی است که در کشورمان، ایجاد زیرساخت‌های نیروگاهی هم روند خوبی نداشته که یکی از دلایل آن، بحث‌های مربوط به قیمت‌گذاری برق و به تبع آن، عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است؛ لذا کسری برق ما همچنان برقرار است.

نکته دیگر اینکه ما در ایران، برق پاک در اختیار نداریم و حدود ۸۰ درصد آن به گاز وابسته است که خود، آلودگی تولید می‌کند. این‌ها نشان می‌دهد، کشورهایی که روی خودروی برقی کار می‌کنند، منظورشان برق پاک است و در واقع منظور این نیست، برقی که ایجاد آلودگی می‌کند، برای این کار صرف شود.

در عین حال راندمان نیروگاه‌های ما هم بالا نیست و عددهای مختلفی برای آن ذکر می‌شود که نشان می‌دهد، راندمان موتور خودروهای بنزینی بالاتر از نیروگاه با سوخت گاز است؛ بنابراین چنانچه خواهان تولید خودروی برقی هستیم، باید پایه و اساس آن درست باشد، زیرا نمی‌توانیم با یک راندمان پایین، برق تولید کنیم و آن را به خودرو بدهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در شرایطی که در دنیا تولید خودروهای برقی به شدت مورد توجه قرار گرفته، در کشور ما تکنولوژی‌های مربوط به این خودروها هنوز بومی‌سازی نشده که این به معنای وابستگی به سایر کشورها است. وی کمبود برق و فقدان برق پاک را از دیگر چالش‌های برقی کردن خودروها در ایران ارزیابی می‌کند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات