هفته قرمز بوس

تراز منفی ۱۰۰ هزار واحدی

اگرچه در پایان این هفته شاخص کل توانست حدود 37 هزار واحد رشد کند، اما سقوط حدود 140 هزار واحد شاخص کل بورس در سه روز نخست هفته، باعث تراز منفی بیش از صد هزار واحدی شاخص کل بورس در این هفته شد.

اگرچه در پایان این هفته شاخص کل توانست حدود ۳۷ هزار واحد رشد کند، اما سقوط حدود ۱۴۰ هزار واحد شاخص کل بورس در سه روز نخست هفته، باعث تراز منفی بیش از صد هزار واحدی شاخص کل بورس در این هفته شد. این سقوط پس از سقوط نیمه اول خردادماه زنگ های خطر را برای دست اندرکاران و معامله گران بورس به صدا در آورده است. اکنون برای بسیاری از بورس بازان این سوال مهم مطرح است که با نزدیک شدن به فصل مجامع بورسی آیا باید منتظر ریزش ای مداوم و بیشتر در مورد شاخص کل بود؟

در روزهای گذشته و از آغاز هفته، بورس با ریزش شاخص کل، کارهای خود را آغاز کرد و ریزش ۷۳ هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته زنگ خطر را به صدا در آورد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۲۰ خرداد، با ۷۳ هزار ۳۷۸ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با ۲۵ هزار و ۸۳۳ واحد کاهش به ۷۵۰ هزار و ۸۱۲ واحد و شاخص قیمت با ۱۵ هزار و ۷۵ واحد افت به ۴۳۸ هزار و ۱۵۲ واحد رسید. البته در روز دوم شتاب سقوط شاخص کل گرفته شد و در پایان معاملات یکشنبه، ۲۱ خرداد، شاخص کل بورس تهران با ۶ هزار ۸۴۸ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۱۷۷ واحد کاهش به ۷۴۸ هزار و ۶۳۵ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۲۶۸ واحد افت به ۴۳۶ هزار و ۱۹۲ واحد رسید. این سقوط برای روز سوم هم ادامه داشت و این سقوط های پیاپی، مجموعا شاخص کل را بیش از ۱۴۲ هزار واحد کاهش داد. براساس این گزارش شاخص کل در در سومین روز معاملاتی با ریزش ۶۲ هزار واحدی مواجه شد. یعنی شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۲۲ خرداد با ۶۲ هزار ۸۰۵ واحد کاهش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۱۸ هزار و ۸۸۹ واحد کاهش به ۷۲۹ هزار و ۷۴۶ واحد و شاخص قیمت با ۱۱ هزار واحد افت به ۴۲۴ هزار و ۹۷۰ واحد رسید.

بازگشت صعود

اما در روزهای پایانی هفته دوباره بورس جان گرفت و شاخص کل به مدار صعود بازگشت. رشد ۹ هزار واحدی شاخص اگرچه چندان چشمگیر نبود اما از رشد و احتمال رشد شاخص در روزهای پیش رو حکایت می کرد. رشدی که معامله گران را امیدوار می ساخت. به هر ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، ۲۳ خرداد با ۹ هزار ۷۵۴ واحد افرایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با ۶۶۷ واحد افزایش به ۷۳۰ هزار و ۴۱۲ واحد و شاخص قیمت با ۳۸۸ واحد رشد به ۴۲۵ هزار و ۱۶۶ واحد رسید. در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی امروز، رشد ۲۶ هزار واحدی شاخص کل، اندکی از تلخی سقوط روزهای پیشین کاست و به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه، ۲۴ خرداد با ۲۶ هزار ۹۰۹ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با ۱۰ هزار و ۹۵۰ واحد افزایش به ۷۴۱ هزار و ۳۶۴ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۳۷۴ واحد رشد به ۴۳۱ هزار و ۵۴۱ واحد رسید.

به این ترتیب یک هفته نه چندان امیدوار کننده بورس با سبزپوشی به پایان رسید و این سوال را باقی گذاشت که آیا در ابتدای هفته بعد هم این سبزپوشی ادامه خواهد داشت؟ قراین و شواهدی که مشاهده می شود، احتمال خوشبینی در این باره را کاهش داده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات