تغییر فرآیندها در صنعت چاپ با ورود هوش مصنوعی

امروزه با تکيه بر دانش فنی و علم روز، طراحی‌های نوينی وارد بازار شده که شکل و ظاهر محصولات را به نحو دلخواه مشتريان تغيير داده، اما مساله اين است که هرچقدر در اين نوع طراحی ها به سلايق مشتريان و نياز آنها توجه شود و از طرفی، بر اساس نوآوری و خلاقيت پيش رفت، شاهد بازخوردهای بسيار خوبی در اين حوزه خواهيم بود.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، مهندس علیرضا کاظمی، مدیرعامل شرکت پرداز گرافیک گفت: این شرکت در حوزه چاپ و گرافیک در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و تاکنون با برندهای مختلفی همکاری داشته و رشد تصاعدی را تجربه کرده است، به‌طوری که به مرور زمان تعداد نیروهای آن از دو نفر به ۹۰ نفر افزایش پیدا کرده است. شرکت پرداز گرافیک، واحدهای مختلفی مانند سفارشات، حسابداری، طراحی، گرافیک، طراحی صنعتی و چاپ افست را در اختیار دارد و از سال ۱۳۹۰ به عنوان اولین شرکت به بخش FMCG وارد شده و به طراحی تولید ابرازهای تبلیغاتی فروشگاهی اقدام کرده است. همچنین این شرکت با مشتریان بزرگی در دنیا مانند هنکل، نسله، لورئال و… همکاری داشته است. شرکت پرداز گرافیک، در ۵ سال گذشته بزرگ‌ترین کارخانه تولید ابزارهای تبلیغاتی در شرق تهران و مجهز به دستگاه‌های CNC، دستگاه لیزر، لمینت، پلات و… را برای تولید استندهای فروشگاهی راه‌اندازی کرده و زمانی که با یک سفارش مواجه است، هر یک از بخش‌های آن خدمات مرتبط را ارائه می‌دهند تا فرآیند تولید تکمیل شود. مساله‌ قابل توجه در خصوص چاپ و افست، این است که چاپخانه‌های خوبی در ایران فعالیت دارند که از ماشین‌آلات به‌روز استفاده کرده و از مرکب‌های خوبی استفاده می‌کنند.

وی اففزود: مساله اصلی به دانش و فرهنگ اپراتورها مربوط می‌شود. معمولا کمتر اپراتوری عاشق و شیفته این کار است و در این زمینه حرفه‌ای عمل می‌کند. در حال حاضر بسیاری از اپراتورها از کار خود لذت نمی‌برند و یا شاید به این فکر می‌کنند که در اسنپ یا مشاغل دیگری به فعالیت بپردازند. آن‌ها با بی‌حوصلگی فعالیت می‌کنند و همین امر، کیفیت بخش چاپ کشور را زیر سوال می‌برد. برای رشد این صنعت، گرافیست باید دانش و تجربه خوبی را در اختیار داشته و نسبت به این کار با عشق و علاقه قدم بردارد. به‌طور کل باید گفت، چاپخانه‌داران باید به آموزش سرمایه انسانی و آمادگی آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

کاظمی گفت: تعداد گرافیست‌ها هم‌اکنون زیاد شده و استفاده از ابزارها را به خوبی می‌دانند، اما خدمات آن‌ها به شرکت‌های داخلی‌ ارائه نمی‌شود، چراکه به دلیل نبود دانش، چاپ به خوبی انجام نمی‌شود و همین انگیزه گرافیست‌ها را برای ارائه خدمات به بازار پایین می‌آورد. همان‌طور که در هر شغلی عشق و علاقه لازمه کار است، در این حوزه نیز علاقه شرط اصلی پیشبرد امور است. متاسفانه در بخش فرهنگ‌سازی، اقدامات خاصی صورت نگرفته و اگرچه همه‌جا با آموزش بخش فروش روبه‌رو هستیم، اما موضوع فرهنگ‌سازی برای ایجاد عشق واقعی به آن مغفول مانده است که این موضوع با بحث فراگیری تکنیک‌ها کاملا تفاوت دارد. عشق و علاقه موتور محرک هر فعالیت است و این با آموزش و تخصص به دست نمی‌آید، بلکه آن را باید در درون افراد جست‌وجو کرد. گاهی فرد تخصص دارد، اما علاقه‌ای ندارد و همین موضوع در صنایع مختلف خصوصا چاپ تاثیرات منفی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پرداز گرافیک افزود: ما دغدغه مشتریان را می‌شناسیم و در صدد هستیم تا آن‌ها امور راحت‌تری داشته باشند، از این‌رو از همان ابتدا نمونه‌گیری کرده و کارها به‌گونه‌ای پیش می‌رود تا یک کاغذ باطل نشود، بر این اساس همه ابعاد کار مثل دریافت مجوز و تولید مواد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن بقیه موارد انجام خواهد شد. کار ما صرفا طراحی و چاپ نیست، بلکه در ابتدا مشاوره می‌دهیم و بعد از آن سایر کارها انجام می‌شود. حتی در استفاده از رنگ‌ها نیز همه جوانب بررسی می‌شود تا مشتری زیان نبیند. در شرایط کنونی بازار در رکود است، اما از آنجایی که کار ما به صورت انحصاری انجام می‌شود، هر کسی توان ورود به آن را ندارد. شرکت پرداز گرافیک، هنر را با صنعت ترکیب کرده که کمتر در دیگر شرکت‌ها می‌توان سراغ آن را گرفت. همچنین این شرکت با برندهای شماره یک بازار همکاری داشته و همیشه هم بازار پویایی داشته است. شرکت پرداز گرافیک، بیشتر در بخش ورق “ای بی اس” تمرکز کرده و به بخش بسته‌بندی روی استندهای مقوایی نیز ورود کرده است. شایان ذکر است، کشورمان ظرفیت بسیاری در حوزه طراحی دارد و به نظر می‌رسد، شرایط آن در قیاس با کشورهای دیگر به دلیل ورود جوان‌ها، خیلی بهتر شده است. در حال حاضر نیروهای دهه هفتادی، گرافیک را خوب می‌فهمند و ضمن آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، با بزرگان طراحی در دنیا نیز ارتباط دارند و در این خصوص بسیار پیشرفت کرده‌اند.

این فعال حوزه صنعت چاپ گفت: ما امروز به دنبال این نیستیم که مشتریان چقدر ایراد می‌گیرند، بلکه اولویت‌مان، ارتقاء کیفیت است و این موضوع با انتقادپذیری و توجه به سفارش‌ها به دست می‌آید. توصیه می‌کنم که مسئولان دلشان به حال تولید بسوزد و گرافیست‌ها را درک کنند. بدین معنی که صاحبان آژانس‌های تبلیغاتی آن‌ها را در همه امور سهیم کنند و آنان را در قالب تورها به دیدار از چاپخانه‌ها ببرند. این نوع ارتباطات باید شکل بگیرد تا گرافیست‌ها هم با جزئیات امور آشنایی پیدا کنند. قطعا با پشت سیستم نشستن کاری درست نمی‌شود، بلکه گرافیست باید بداند این طرح در هزاران فروشگاه عرضه شده و او هم بخشی از کار است که باید مورد توجه باشد. گرافیست‌ها باید برندها و داستان موفقیت آن‌ها را بدانند و برخلاف تصور موجود که می‌گوید، فروش و رشد فقط به مدیران فروش اختصاص دارد، همه اجزای سازمان باید در مسیر رشد قرار گیرند.

وی افزود: حدود یکسال است که این هوش در بخش “ای آی” ورود کرده و بسیار کمک بخش بوده است. در بخش طراحی نیز از خیلی از نرم‌افزارهای هوشمند استفاده می‌شود و بر این اساس ظرف کمتر از سه دقیقه دیزاین مورد نظر انجام شده و لوگو طراحی می‌شود، اما باید دانست که حضور انسان در تکنولوژی حذف‌شدنی نیست. برای مثال، در ژاپن رباط‌ها پذیرایی می‌کنند، اما در کنار آن‌ها نیروهای زیادی هم مشغول به کار هستند. به‌طور کل باید گفت، هوش مصنوعی روش‌ها را در صنعت چاپ تغییر خواهد داد و ضمن ایجاد خروجی خوب در این صنعت، دغدغه‌ها را برای تولید کم می‌کند.

کاظمی در انتها بیان کرد: دولت و نهادهای وابسته کمک چندانی به حل مشکلات نکرده‌اند و باید دانست که نقطه کمک‌بخش همه بخش‌ها به ویژه صنعت چاپ، آموزش است. باید پرسید که کدام چاپخانه‌ها مراحل ابتدایی چاپ را به پرسنل آموزش داده‌اند؟ این صنعت طبیعتا با آموزش بسیار متحول خواهد شد. نهادهای دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و… باید دوره‌های آموزشی را در قالب سمینارها و سخنرانی‌ها برگزار کنند و در صنعت صحافی نیز باید شاهد همین امر باشیم. به دلیل همین موضوع بوده که شرکت پرداز گرافیک، بودجه بخش آموزش را دو برابر افزایش داده و به این بخش بسیار بها داده است که نتیجه آن رشد تصاعدی خواهد بود.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات