ارزانی در بازارمسکن رخ نمی دهد؛

خانه روی مدار گرانی

گران شدن دلار در روزهای اخیر روی همه بازار ها و بالاخص بازارهایی که در آن کالاهای سرمایه ای و شبه سرمایه ای تبادل می شود تاثر گذاشته است.

گران شدن دلار در روزهای اخیر روی همه بازار ها و بالاخص بازارهایی که در آن کالاهای سرمایه ای و شبه سرمایه ای تبادل می شود تاثر گذاشته است. البته همه ناظران و معامله گران در این مورد که بازار مسکن در رکود کامل به سر می برد و معامله چندانی در آن انجام نمی شود، هم نظر هستند. این رکود به بازارهایی مانند بازار حودرو هم کشیده شده و در آن بازار هم علی رغم افزایش شدید قیمت در روزهای گذشته، تعداد معاملات بسیار اندک بوده است.
در این حال رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن موجب شد در نیمه نخست سال جاری، معاملات مسکن با افت شدید مواجه شود و کسی خانه نخرد. بازار ساخت و ساز نیز بی‌رمق است.آمار شهرداری ها نشان می‌دهد صدور پروانه‌های ساختمانی با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. سازندگان می‌گویند ساخت مسکن با تورم قیمت زمین و صعودی شدن قیمت نهاده‌های ساختمانی دیگر برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
این دیدگاه که تحت رکود تورمی موجود و افت شدید معاملات مسکن، برخی فروشندگان ممکن است عقب‌نشینی کنند و واحدهای خود را با قیمت کمتر به فروش برسانند فقط در مورد کسانی که به دلایل مالی نیاز مبرم بهپول دارند، صدق می کند و براین پایه احتمال آن که به این صورت قیمت مسکن کاهش پیدا کند، زیاد نیست.
در همین باره فرشید پور حاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان اخیرا گفته است که بازار مسکن یک بازار اقتصادی است و از شاخصه‌های اقتصادی تبعیت می‌کند برای همین در خصوص شرایطی که امروز بر بازار حاکم است امر بدیهی این است که شاهد رکود تورمی هستیم و از نظر من اینکه بخواهیم پیش‌بینی کنیم این رکود تورمی منتج به کاهش قیمت مسکن خواهد شد بسیار بعید است. پورحاجت ادامه می‌دهد: مضاف بر اینها وقتی که می‌گوییم بازار مسکن کاملا اقتصادی است، باید بدانیم این بازار متاثر از میزان عرضه و تقاضا است. وقتی که ما با کاهش شدید عرضه در یک کالای تولیدی مواجه می‌شویم و از طرف دیگر تقاضای بالقوه و بالفعل در این بخش هم بسیار زیاد است و این حجم از تقاضا پاسخ داده نمی‌شود پس قطعا در آینده شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.
این نکته هم مهم است که در حال حاضر بازار مسکن با کمبود ۵ میلیون واحد مسکونی روبروست و به همین دلیل با وجود این کمبود، بعید است که قیمت ها در روزهای آینده و یا حتی تا پایان سال کاهش یابد. بدیهی است که موارد استثناء شامل این تحلیل نمی شود. دقیقا به همین دلیل است که فعالان عرصه مسکن ابراز عقیده می کنند که اگر کمبود در بخش تولید مسکن ادامه داشته باشد، قیمت‌ها هم گران‌تر خواهد شد و جمعیت بیشتری از مردم علاوه بر اینکه توان خرید مسکن را از دست خواهند داد، از پس پرداخت پول رهن و اجاره‌بها هم برنخواهند آمد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات