مديرعامل شرکت سپَهران ريل تاکيد کرد

خصوصی‌سازی واقعی و افزایش بهره‌وری نیـاز امروز صنـعت ریـلی

دهمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و صنايع ريلی تهران اخيرا در محل دائمی نمايشگاه های بين المللی تهران برگزار شد که حضور شرکت های فعال در صنعت ريلی کشور در اين دوره از نمايشگاه نسبت به سال های گذشته پررنگ تر بود. يکی از شرکت های فعال ريلی در اين دوره از نمايشگاه، شرکت سپهران ريل بود.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهدی جمشیدیان، مدیرعامل شرکت سبهران ریل گفت: این شرکت به عنوان بازوی ریلی یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل لجستیکی بین‌المللی در ایران ثبت و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است. شرکت سپهران ریل با انعقاد قرارداد ۶۰۰ دستگاه واگن با تولیدکنندگان داخلی، نسبت به انجام عملیات فورواردری بر پایه ریل با بهره‌مندی از امکانات، تجربه و تخصص سایر شرکت‌های هم‌گروه خود اقدام کرده است. بخش اول قرارداد مذکور شامل طراحی و تولید ۵۰ دستگاه واگن ویژه حمل کانتینر با طول بارگیری ۸۰ فوت و به وزن ۶۶ تن بوده که این مهم برای اولین بار با سرمایه‌گذاری سپَهران ریل و به دست توانمند طراحان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان ایران انجام شد و نقطه عطفی در تولید واگن‌هایی با کاربری خاص، حمل تخصصی کانتینر و محمولات طویل از طریق ریل بوده است. این شرکت در ادامه در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌هایی همچون محوطه‌های ریلی به منظور عملیات تخلیه، بارگیری و انبارش گام برداشته است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال، شاهد افزایش تعداد سالن‌ها و غرفه‌ها نسبت به سال گذشته بودیم که نشان‌دهنده حضور شرکت‌های داخلی و خارجی بیشتر نسبت به سال قبل است. همچنین حضور بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای جدیدی مانند هند، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشت. در این نمایشگاه تفاهم‌ها و تعاملات بیشتری نسبت به سال گذشته برای شرکت سپهران ریل اتفاق افتاد، به‌طوری که چندین تفاهم‌نامه و قرارداد بین ذی‌نفعان در طول مدت برگزاری نمایشگاه منعقد شد. از سوی دیگر، حضور کمرنگ شرکت‌های لوکوموتیوی در این دوره از نمایشگاه کاملا مشهود بود که باید برای برطرف کردن این نقص در دوره‌های آتی نمایشگاه، برنامه جامع و کاملی تدوین شود. در نمایشگاه امسال شاهد حضور بیشتر و فعال‌تر ذی‌نفعان از جمله شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، صاحبان کالا، تولیدکنندگان، شرکت‌های تعمیر و نگهداری و سایر ارائه‌دهندگان خدمات وابسته بودیم. مهمترین شاخصه در نمایشگاه امسال، تاکید بر مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بوده است.

جمشیدیان گفت: افزایش ناوگان ملکی به ۳۰۰ عدد و رشد سهم در حمل ریلی داخلی و ترانزیت، حضور فعال در ترانزیت با بهره‌مندی از واگن‌های ویژه حمل کانتینر با طول بارگیری ۸۰ فوت و راه‌اندازی بخش فورواردری و حمل ترکیبی بر پایه ریل، از مهمترین دستاوردهای شرکت سپهران ریل در سال گذشته و ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ بوده است.

مدیرعامل شرکت سبهران ریل افزود: با شرایط فعلی و عملکرد راه‌آهن کشور در سال‌های اخیر، متاسفانه صنعت ریلی رشد قابل توجهی نداشته و باید این مساله را جبران کرد و حرکت رو به جلو آغاز شود. باید در برخی از بخش‌های اصلی این صنعت بازنگری‌هایی انجام شود. در بخش توسعه ناوگان می‌توان به تسهیلات دولتی از جمله ماده ۱۲، تبصره ۱۸ و ۱۹ و همچنین تضامین شرکتی به منظور اخذ تسهیلات اشاره کرد. در بخش زیرساخت‌ها به دلیل کاهش بودجه‌های نگهداری خط، هر روز شاهد پایین آمدن سرعت بازرگانی و حتی افزایش سوانح هستیم که لازمه آن، تامین بودجه کافی و واگذاری کار به پیمانکاران واجد صلاحیت است.

وی گفت: کاهش علاقه به سرمایه‌گذاری در این صنعت به دلیل بازدهی پایین سرمایه‌گذاری و محقق نشدن تسهیلات اشاره شده در سوال قبل از آن جمله می‌باشد، عدم تعامل موثر راه‌آهن با بخش خصوصی به خصوص در سال‌های اخیر که امید است با حسن‌ظن و تغییر رویکرد مدیران ارشد راه‌آهن، روابط بهبود یابد، نزول هر روزه چرخه سیر به دلیل نبود لوکوموتیو کافی و ترافیک بالا در مسیرهای تک‌خطه که علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌های حمل ریلی، افزایش زمان سیر بازرگانی و عدم رضایت صاحبان کالا در بخش حمل ریلی داخلی و ترانزیت را به همراه خواهد داشت، از جمله چالش‌هایی است که صنعت ریلی کشور با آن مواجه است. شایان ذکر است، سرمایه‌گذاری در بخش نیروی کشش و همچنین واگن‌های جدید، دوخطه کردن مسیرهای پر ترافیک جهت افزایش بهره‌وری سیر واگن‌ها، حضور شرکت‌های جدید و چابک و نیز تسهیل صدور مجوزها، از مهمترین نیازهای صنعت ریلی کشور در شرایط کنونی برای توسعه و پیشرفت است.

جمشیدیان در انتها بیان کرد: از دیدگاه شرکت ریلی همچون سپَهران ریل، با تغییر در ساختارهای فعلی و کاهش تصدی‌گری راه‌آهن، امکان فعالیت بیشتر بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری ایجاد خواهد شد که سرمایه‌گذاری بیشتری را به دنبال خواهد داشت. وقتی سرعت رشد صنعت بالاتر خواهد رفت که رابطه بر اساس منطق و برد- برد باشد و منافع یک‌طرف موجب خسران طرف دیگر نشود که جز با تعامل بر پایه حسن‌ظن و رفتار عقلایی محقق نخواهد شد؛ تغییرات مثبت چندماهه گذشته نیز در نتیجه چنین تعاملی است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات