رشد صنـعت آبزیـان در گـروی اصلاح قوانین دولتی

محصولات دريايي از سالم ترين منابع پروتئيني به شمار مي روند که متاسفانه با وجود دسترسي مناسب به آب هاي آزاد و امکان توسعه آبزي ئپروري در نقاط مختلف کشور، سرانه مصرف آن در کشور ما بهطور قابل توجهي پايينتر از بسياري از کشورهاي پيشرفته است. کنسرو ماهي يکي از سالمترين محصولات غذايي آماده است که توليد آن از ماهيهاي صيد شده از اقيانوس و آبهاي آزاد بوده و در توليد آن از هيچگونه ماده نگهدارنده استفاده نميشود. بسياري از مصرفکنندگان اين محصول از ديرباز، جزو اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه بوده و طي سالهاي اخير، به دليل افزايش قيمت و شرايط اقتصادي، در سبد کالاي خانوار کمرنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین سید فرزاد استقامت،‌ مدیرعامل شرکت پروتئین آرمان جنوب گفت: این شرکت به عنوان دومین شرکت بزرگ گروه تحفه (بعد از شرکت ساحل صید کنارک، تولیدکننده انواع کنسرو آبزیان با برند تحفه) از سال ۱۳۸۱ با هدف ترویج مصرف آبزیان در کشور تاسیس شد و از سال ۱۳۹۳ علاوه بر استفاده از منابع داخلی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان ماهی‌های تجاری (تیلاپیا) و سالمون نروژی از چین مطرح گردید. در همان دوران با هدف توسعه فرهنگ مصرف آبزیان، محصولات مختلف بر پایه آبزیان با بسته‌‌بندی‌‌های نوین (وکیوم و اسکین پک) به صورت فیله بدون تیغ و استخوان و آماده پخت در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای و سوپرمارکت‌‌ها عرضه شد. شایان ذکر است، گروه توسعه صنایع تحفه با به‌کارگیری متخصصان برجسته، سعی در آمیختن تجربه و تخصص در تولید محصول با کیفیت عالی جهت عرضه به بازار را داشته و در شرکت ساحل صید کنارک نیز محصولات بسیاری بر پایه ماهی تون تولید شده و همواره پیشرو در ارائه طعم‌‌های مختلف و در بسته‌‌بندی‌‌های خلاقانه و نوین بوده است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌‌های تولید کنسرو ماهی کشور ظرفیت تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار قوطی کنسرو در روز را دارد.

وی افزود: گروه توسعه صنایع تحفه، زنجیره‌ای کامل برای عرضه محصولات سالم دریایی تشکیل داده که شامل ۵ شرکت تحت عنوان‌های ساحل صید کنارک (تولیدکننده انواع محصولات کنسروی)، پروتئین آرمان جنوب (تولیدکننده محصولات منجمد دریایی)، آرمان گستر نوین کنارک (تولیدکننده انواع قوطی‌‌های فلزی و درب کلیددار)، شرکت پودر ماهی دانه طلایی (تولیدکننده ماده اولیه غذای آبزیان و دام و طیور) و دریاسلامت نوین خاورمیانه (پخش انواع محصولات غذایی در استان تهران و البرز) می‌‌باشد.

 استقامت گفت: با وجود دسترسی فوق‌‌العاده کشور به آب‌های آزاد و شرایط مناسب پرورش آبزیان در بسیاری از نقاط کشور، سرانه مصرف آبزیان به عنوان یکی از سالم‌‌‌‌ترین و مغذی‌‌ترین منابع غذایی در ایران بسیار پایین بوده که افزایش آن نیاز به اهتمام ویژه و مستمر دولت در فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید و تجارت آن دارد. عدم توجه به این موضوع در سال‌های اخیر، تغییر شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم موجب کاهش جدی مصرف محصولات دریایی شد. با توجه به عدم تخصیص یارانه‌‌های حمایتی کافی به واردات آبزیان بر خلاف گوشت قرمز، مرغ و کالاهای اساسی دیگر، حذف این گروه کالایی سرعت بیش‌تری نسبت به سایر محصولات پروتئینی داشت و این موضوع باعث آسیب جدی به کارخانه‌‌های فعال در حوزه تولید کنسرو ماهی، بسته‌‌بندی محصولات بر پایه آبزیان و صنایع وابسته شد. بقا و رشد صنعت آبزیان تنها با اصلاح قوانین تجارت و حمایت دولت از این صنعت ممکن است.

مدیرعامل شرکت پروتئین آرمان جنوب افزود: از مهمترین سیاست‌‌های این شرکت در سال‌های اخیر، تولید محصولات نوآورانه در بسته‌بندی‌های مختلف بوده است. از جمله این محصولات می‌‌توان از کنسرو ماهی شویدی،‌ دودی،‌ فلفلی و سالاد ماهی تون، لوبیا با ماهی تون، قلیه ماهی تون، کنسرو میگو در انواع طعم‌‌ها و همچنین ارائه کنسرو در بسته‌‌بندی‌‌های شیشه‌‌ای، پاکتی و با درب شفاف نام برد. ارائه محصولات مختلف از این قبیل با کیفیت و بسته‌‌بندی قابل رقابت با برندهای شناخته شده جهانی در بازار داخلی و خارجی از برنامه‌‌های جدی سال جاری است. همچنین به منظور تامین نیاز داخلی و سایر کارخانه‌های مستقر در منطقه، افزایش ظرفیت تولید قوطی کنسرو به ۵۰۰ هزار قوطی در شبانه‌روز و‌ تولید درب کلیددار در کارخانه آرمان گستر نوین کنارک از سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.  از سال گذشته پرورش میگو در منطقه گواتر نیز آغاز گردید و در سال آتی برنامه‌ریزی برای افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید این محصول را خواهیم داشت. علاوه بر تولید میگو جهت بسته‌‌بندی در کنسرو، در طرح توسعه شرکت پروتئین آرمان جنوب، خط انجماد فوق سریع و پخت برای ارائه محصول میگو در ماه آتی راه‌اندازی خواهد شد. با این روش انجماد، محصولات با کیفیت بالا و قابل عرضه در بازارهای اروپا و اوراسیا تولید خواهد شد.

وی گفت: در ابتدای دوره شیوع کرونا و بروز شرایط دشوار تامین و تولید، با برنامه‌‌ریزی و مدیریت سخت‌گیرانه در حوزه سلامت و بهداشت پرسنل به لطف خداوند شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که تولید به‌طور پیوسته ادامه یافت تا مصرف‌‌کنندگان و بازار دچار التهاب و نگرانی نشوند. طبیعتا در پیک کرونا، گرایش مردم به خرید محصولات آماده و جایگزینی آن با غذای رستورانی افزایش یافت که این موضوع متوجه صنعت کنسروسازی نیز بود.

استقامت افزود: هر دو شرکت تولیدکننده محصولات دریایی این گروه، دارنده گواهی و استانداردهای صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه، چین و کشورهای منطقه هستند و سالانه محصولات کنسروی و منجمد به نقاط مختلف با برندهای مختلف صادر می‌‌شود. گروه توسعه صنایع تحفه در حال حاضر در کشورهایی نظیر روسیه، عراق و چند کشور همسایه، نمایندگی و حضور فعال دارد. علاوه بر صادرات محصول با برندهای متعلق به گروه، تولید محصول به سفارش شرکت‌‌های خارجی به منظور افزایش ظرفیت تولید در برنامه قرار گرفته و در دو سال گذشته حجم قابل توجهی از محصولات با برندهای خارجی در کارخانه‌های مربوط به این گروه تولید و ارسال شد. حضور در نمایشگاه‌‌های معتبر مرتبط نظیر

Seafood Expo Saint Petersburg ‏، ایران اکسپو  و اگروفود در دو سال اخیر در توسعه فروش و صادرات محصولات تاثیر جدی داشته است.

مدیرعامل شرکت پروتئین آرمان جنوب گفت:در سال‌های اخیر، گروه توسعه صنایع تحفه علاوه بر تلاش برای ارائه محصولات متنوع برای ذائقه‌‌های مختلف در بازار داخلی به منظور حفظ سهم بازار، تمرکز جدی در حوزه صادرات را در برنامه‌‌های خود قرار داد. به‌طور کلی یکی از چالش‌‌های جدی صادرات، تنظیم قوانین پیچیده در بازگشت ارز به کشور است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را با نرخ آزاد خریداری کرده و برای بازگشت ارز ملزم به فروش آن در مجاری رسمی دولت با قیمت نازل هستند که این موضوع امکان رقابت با سایر کشورها را در بسیاری از صنایع مرتبط محدود می‌‌سازد. همچنین با توجه به صید محدود ماهی‌‌های تون توسط ناوگان داخلی و صیادان زحمت‌کش ایرانی، در دوره‌‌هایی از سال با کمبود ماهی و افزایش غیرمنطقی قیمت ماهی به عنوان ماده اولیه تولید کنسرو ماهی مواجه هستیم که نیازمند سیاست‌‌گذاری چابک و هوشمندانه دولت‌مردان در راستای فراهم‌سازی امکان واردات این ماهی با شرایط مناسب به کشور جهت تنظیم بازار است. در بازه‌‌های زمانی مختلف ضعف و تاخیر در این موضوع مشکلات جدی برای صنعت کنسروسازی به وجود آورده است. در بخش تدوین قوانین و ضوابط مرتبط با تولید و صادرات نیز، نیاز به توجه ویژه و همدلی بیشتر ارگان‌‌های مسئول نظیر سازمان غذا و دارو، دامپزشکی، استاندارد و… است.

وی افزود: علاوه بر عدم امکان تولید و عرضه پیوسته در بازار داخل، عدم ثبات در قیمت‌‌ها امکان سیاست‌گذاری بلندمدت و رقابت در بازارهای جهانی و منطقه‌‌ای را مختل می‌‌کند. سیاست گروه تحفه، حضور در تمامی کانال‌‌های فروش و در تمام استان‌‌ها بوده است، اما در بازه‌‌هایی به دلیل نوسانات نرخ ارز،‌ افزایش بی‌رویه قیمت ماهی،‌ سیاست‌های دولت در اعلام نرخ دستوری در خصوص قیمت مصرف‌کننده کنسرو ماهی، صدمات متعددی به شرکت و به‌طور کلی صنعت آبزیان وارد شده و تحت تاثیر آن شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولید کنسرو ماهی و بسته‌بندی آبزیان در منطقه هستیم.

استقامت در انتها بیان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها، ایجاد بستری برای ارتباط مستقیم بین صنایع و مشتریان است که اگر به درستی برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شود، به این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. نمایشگاه‌های داخلی به ویژه اگروفود، عملکرد قابل قبول و رو به رشدی در سال‌های اخیر داشته است، اما در مقایسه با نمایشگاه‌‌های برگزار شده در کشورهای منطقه نظیر امارات، ترکیه، روسیه و… از لحاظ نحوه برگزاری، اطلاع‌رسانی بین‌المللی و حضور بازدیدکنندگان خارجی، چیدمان و سازماندهی و… فاصله زیادی داریم که امیدوارم در سال‌های آتی با توجه به اهمیت صادرات و تجارت بین‌المللی برای کشور این موضوع مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات