به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

محسن فهیمی پور: زنگ خطر تعدیل نیرو در واحـدهای تـولیدی محصولات غذایی

تعدیل نیرو در واحـدهای تـولیـدی

محسن فهیمی‌پور، موسس و مدیرعامل مجموعه محصولات غذایی برتر گفت: هر چه زمان رو به جلو می‌رفت، رقابت در صنعت بیشتر می‌شد و در صنعت غذا هم این اتفاق می‌افتاد. طبیعی است، برندهایی قدیمی‌تر، پیشگام بودند و موفقیت‌های خوبی داشتند.

می‌توان گفت که شرکت نویدکاران هم در مقطع خوبی وارد صنعت غذا شد و در بعضی از گروه‌ها مانند آجیل و خشکبار، جزو اولین شرکت‌ها به شمار می‌رفت. قدمت ۲۵ ساله ما هم نسبتا خوب است و میزان سهمی که امروز در صنعت غذای کشور داریم، به نسبت قدمت و سال‌های فعالیت ما، قابل توجه است و موفقیت‌های نسبی خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: تامین کیفیت همیشه دغدغه ما بوده و در مورد محصولات گرانولی و پودری نیز، مساله بار میکروبی محصول و بالا بودن بار میکروبی، یکی از دغدغه‌های ما و تولیدکنندگان است، زیرا از آنجا که عمده محصولات، باغی یا زراعی هستند، در فرآیند تولید، بهره‌برداری و آماده‌سازی محصولات، آلودگی‌های خاک و آب تاثیرات خود را می‌گذارد.

یکی از دغدغه‌های جدی ما در سال‌های گذشته این بود که با استفاده از کدام تکنولوژی بتوانیم محصولات خود را به استانداردهای کیفی مطلوب برسانیم و به ویژه بار میکروبی آن‌ها را کاهش دهیم تا تولیدات ما مطابق با استانداردها شوند.

میکروب‌های خطرناک و آلودگی‌های جدی در محصولات از بین برود

فهیمی‌پور گفت: حدود ۶ سال پیش که سازمان انرژی اتمی، چند واحد را در سطح کشور برای پرتودهی و ایمن‌سازی محصولات کشاورزی ایجاد کرد، فضایی به وجود آمد تا با استفاده از تکنولوژی پرتودهی، بار میکروبی این محصولات را کاهش دهیم، به‌طوری که هم به استانداردهای تولیدی نزدیک شویم، هم میکروب‌های خطرناک و آلودگی‌های جدی در محصولات از بین برود، هم زمینه آسیب‌پذیری بیشتر محصول از بین برود و هم محصولات وضعیت کیفی بهتری پیدا کنند. برند برتر تقریبا جزو واحدهای پیشگام در این بخش بود و از همان ابتدای شکل‌گیری این واحدها، ما از ظرفیت آن‌ها استفاده کردیم.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، پرتودهی هزینه‌های قابل توجهی دارد و باید محصول طی یک فرآیند زمانی، آماده‌سازی و سپس بسته‌بندی مخصوص و به واحد مربوطه ارسال شود.

در حال حاضر در ایران، ۴ مرکز در شهرهای یزد، شهرکرد، بناب و تهران اقدام به پرتودهی می‌کنند که از مجموعه ما فاصله دارند و طبیعتا باید هزینه‌ای را هم بابت حمل‌ونقل پرداخت کنیم. در واقع باید یک پروسه زمانی تقریبا ۱۰ روزه را برای پرتودهی و رفت و برگشت محصول در نظر بگیریم که به هر حال هزینه و زحماتی دارد،

برنامه حمایتی برای صنعت غذا وجود ندارد

مدیرعامل مجموعه محصولات غذایی برتر گفت: به واسطه انجام پرتودهی می‌توان محصولات سلامت‌محور و بی‌ضرر برای مصرف‌کنندگان تولید کرد. برخی از میکروب‌هایی که در فرآیند پرتودهی از بین می‌روند، بسیار خطرناک هستند که حتی با پخت و پز هم از بین نمی‌روند و برای سلامت انسان بسیار مضر هستند.

محصولاتی که پرتودهی می‌شوند و باکتری‌ها و میکروب‌ها در آن‌ها از بین می‌روند، ماندگاری بیشتری دارند. در واقع پرتودهی موجب جلوگیری از ضایع شدن محصول، کپک زدن، حشره زدن و اتلاف آن می‌شود.

وی افزود: متاسفانه این صنعت مورد توجه نیست و برنامه حمایتی برای این بخش مهم وجود ندارد و در حوزه تامین سرمایه با مشکل جدی مواجه و در حوزه مسایل مالیاتی هم فشارها بسیار زیاد است.

بنده بر این موضوع تاکید دارم که هیچ‌گونه حمایت ویژه‌ای وجود ندارد و انتظار می‌رود، با توجه به اینکه کشور ما در حوزه کشاورزی یک مزیت نسبی دارد و حمایت از صنایع کوچک می‌تواند کشور را در شرایط سخت اقتصادی از حیث تامین نیازهای داخلی، تولید محصولات صادراتی، دستیابی به بازارهای بین‌المللی، ارزآوری و اشتغال‌زایی کمک کند، دولت یک برنامه حمایتی مدون و ویژه‌ای در این رابطه داشته باشد.

فهیمی‌پور گفت: با توجه به تاثیر تورم افسارگسیخته، مشکلات ما روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و نه‌تنها حمایتی وجود ندارد، بلکه همان حمایت‌هایی هم که در گذشته وجود داشته و تسهیلاتی که ارائه می‌شد هم، تقریبا به صفر رسیده است. متاسفانه بانک‌ها با سخت‌گیری‌هایی که انجام می‌دهند، پرداخت تسهیلات را محدود کرده‌اند و با محدودیت سرمایه در گردش مواجه هستیم.

ظرفیت اشتغا‌ل‌زایی این شرکت را به نصف تقلیل داده‌ایم

وی افزود: نویدکاران یک شرکت تعاونی است و حتی از طرف وزارت تعاون و بانک تعاون، توجهی به مشکلات ما نمی‌شود و با محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد کرده‌اند، مشکلات ما بیشتر و بیشتر هم شده است.

با کمال تاسف باید بگویم که به دلیل همین فشار‌های اقتصادی و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستیم، تقریبا ظرفیت اشتغا‌ل‌زایی این شرکت را به نصف تقلیل داده‌ایم. ما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر یک‌هزار نفر پرسنل رسمی داشتیم و هم‌اکنون این تعداد به ۵۳۰ نفر کاهش یافته است.

در حال حاضر مجددا در حال اجرای یک برنامه انقباضی شدید هستیم که احتمالا اشتغال‌زایی فعلی ما را به کمتر از نصف تقلیل خواهد داد که این موضوع برای بنده به عنوان یک کارآفرین و تولیدکننده باعث تاسف است که پس از سال‌ها فعالیت، به این نقطه رسیده‌ام.

فهیمی‌پور در انتها بیان کرد:  مهمترین چالش ما بحث تورم است، چراکه بخشی از مواد اولیه ما وارداتی و بخشی هم داخلی است که ناشی از شرایط تورمی، به‌طور مرتب شاهد نوسان قیمتی روی مواد اولیه هستیم.

این موضوع در صنعت غذا پررنگ تر است، زیرا بخش عمده‌ای از قیمت تمام‌شده مواد غذایی را مواد اولیه تشکیل می‌دهد؛ بنابراین باید بگویم که خیلی متاثر از این نوسان قیمت‌ها و تورم هستیم. از سوی دیگر، این تورم افسارگسیخته و افزایش قیمت‌ها، سفره مردم را کوچک و میزان مصرف را تعدیل کرده است.

در حال حاضر میزان تولیدات ما نسبت به سال‌های قبل کاهش بسیاری یافته که بخشی از آن به مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های تامین مالی مربوط می‌شود و بخشی از آن هم به مصرف خانوار و کاهش تقاضا به تبع کوچک شدن سفره‌های مردم بازمی گردد؛ بنابراین تورم افسارگسیخته و تبعات ناشی از آن، یک مشکل جدی برای صنایع و به ویژه صنعت غذا است.

 

مطلب کامل در ماهنامه شماره ۸۶ دنیای سرمایه گذاری

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات