به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

مهدی کریمی تفرشی: کمبود منابع مالی چالش پیش روی صنعت غذا

کمبود منابع مالی در صنعت غذا

رییس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها گفت: کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است.

به گزارش دنیای سرمایه، مهدی کریمی تفرشی یکی از مشکلات بنگاه‌های تولیدی را عدم تامین مالی کافی و مشکلات نقدینگی آن‌ها اعلام و بیان کرد: کمبود منابع مالی در صنایع غذایی باعث افزایش هزینه‌های تامین و کاهش رقابت‌پذیری با رقبای خارجی شده‌ به طوری که در کشور ما نرخ تامین مالی به طور متوسط بیش از ۴ برابر کشورهای همسایه است و این امر باعث ایجاد مشکلات متعددی برای تولید کنندگان در حوزه رقابت شده‌است.

وی گفت: صنایع غذایی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور به شمار می‌رود و بیش از ۱۹.۲ درصد کارگاه‌های صنعتی، ۱۶.۵ درصد اشتغال، ۱۰.۸ ارزش افزوده و بیش از ۱۳ درصد از ارزش سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است اما تامین ناکافی مالی و هدفمند نبودن تسهیلات پرداختی به صنایع غذایی می‌تواند سدی در برابر رشد این صنعت باشد.

کریمی وابستگی به واردات مواد اولیه را از دیکر مشکلات صنایع غذایی برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از مواد اولیه غذایی ناگزیر باید از کشورهای دیگر تامین شود چرا که تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است و تولید کننده مجبور است مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند.

این موضوع سبب افزایش هزینه تولید می‌شود و قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و حضور در بازار رقابتی، تولید کننده نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد؛ در چنین شرایطی تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع اتفاق می‌افتد.

رییس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها ادامه داد: درحال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه، نیازمند واردات هستیم؛ بنابراین در کالاهای وارداتی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالایی که افزایش یافته، کاهش یابد. امیدواریم بانک مرکزی تعامل بیشتری با بخش صنعت داشته و در جهت حمایت از تولید داخلی در ارائه تسهیلات با تعرفه و نرخ سود تولید به تولیدکنندگان، همکاری و همدلی بیشتری داشته باشد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات