مدير بازرگانی شرکت باليای آبادان

سالانه با ۲۰ هزار تن ضایـعات خـرما روبه‌رو هستیم

خرما يکي از محصولات مهم صادراتی کشور است که در برخی از استان‌ها به وفور يافت شده و در شرايط کنونی با ورود صنايع بسته‌بندي محصولات زيادی از آن توليد و به بازار عرضه مي‌شود، با اين حال به نسبت حجم توليدی اين محصول در کشور، ميزان صادرات و ارزش افزوده آن به دليل عدم حمايت‌ها، مطابق با انتظار موجود نيست.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، با مهدی آقامحمدی، مدیر بازرگانی شرکت بالیای آبادان گفت: مجوز فعالیت این شرکت در سال ۱۳۹۸ در سوله‌ای کوچک صادر شد و پس از آن برنامه‌های توسعه‌ای با تکمیل هرچه بیشتر فعالیت‌های آن در دستور کار قرار گرفت. طی یک هفته اخیر نیز شرکت بالیای آبادان دستگاه‌های جدیدی برای خرمای شکلاتی مغزدار وارد کرده و در صدد فروش رقابتی است. از جمله محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به شیره و خمیر خرما، خرما با مغز پسته و بادام، میوه‌های خشک مثل کیوی، موز و آرد هسته خرما، قهوه هسته خرما، چیپس خرما، پودر گوشت خرما یا پودر شکر خرما و… اشاره کرد و در آینده نیز در صدد تولید روغن هسته خرما هستیم که با توجه به درخواست مشتریان در کشورهای دیگر، برنامه‌های صادراتی این محصول دنبال می‌شود. همچنین با اتحادیه دامداران نیز مذاکراتی انجام شده تا از ضایعات خرما و نخلستان‌ها، کالاهای دامی خوبی به آن‌ها عرضه شود که به‌زودی انجام می‌شود. ناگفته نماند، شرکت بالیای آبادان روز اول فعالیت خود را با سرمایه ناچیز و با حداقل سه کارگر شروع کرد و بعد از آن، قدم در مسیر توسعه گذاشت، با این وجود این شرکت در نظر دارد تا طی دو سال آینده، تعداد نیروها و میزان تولید خود را تا دو برابر افزایش دهد.

وی افزود: شرکت بالیای آبادان در بحث مارکتینگ و تبلیغات تا حدی ضعیف عمل کرده، با این حال با به‌روزرسانی تجهیزات و برندسازی در صدد تقویت این بخش است تا مشتریان به تفاوت این محصولات با محصولات دیگر پی ببرند. علاوه بر این، در سال جدید از ماشین‌آلات به روزی استفاده شده و چنین برنامه‌ریزی‌شده که این برند توسعه پیدا کند، از این‌رو برنامه‌هایی برای فعالیت آن در فضای مجازی تدارک دیده شده است. علاوه بر این، نقدی کردن سرمایه در گردش به منظور تحقق اهداف صادراتی و آماده‌سازی پک‌های شب عید از دیگر برنامه‌های تعیین‌شده است. از دیگر اهداف شرکت بالیای آبادان، فرآوری محصولات محلی در همان شهر و تولید و صادرات به کشورهای همسایه است که قطعا سودآوری خوبی به همراه دارد. از سوی دیگر، در صدد راه‌اندازی سایتی به منظور مشاوره هستیم تا به منظور تولید و فرآوری در صنعت خرما خدمات‌رسانی کنیم. البته باید گفت، در بخش فروش نیز محصولاتی مانند شکر دارویی، شکر قهوه و… وجود دارد که ظرفیت عرضه داشته و می‌توان از طریق آن سبد عرضه محصولات جنوب کشور را متنوع کرد. از طرفی، در شرایط کنونی از محصول خرما، لواشک هم تولید می‌شودکه امروز در قنادی‌ها، خشکبار و حتی عطاری‌ها هم دیده می‌شود و در برنامه تولیدی این شرکت هم قرار دارد.

آقامحمدی گفت: بسته‌بندی کیفیت متغیری دارد، اما در بحث تولید همه به موضوع کیفیت توجه می‌کنند که اظهار نظر در خصوص آن به نظر مشتریان بازمی‌گردد. از آنجایی که رقبای کارگاهی زیادی وجود دارد، اکثرا مایل به صادرات هستند که سود بیشتری نسبت به عرضه در بازار داخل دارد، با این حال باید گفت که از ۱۰ مدل خرما تنها ۵ مدل در کشور بسته‌بندی می‌شود که به وفور یافت نشده و باید در طول یک زنجیره بچرخد تا به دست مصرف‌کننده برسد که همین موضوع باعث افزایش قیمت آن می‌شود. متاسفانه هزینه‌های پخش نیز تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و در قیمت نهایی اثر دارد. هرکس به اندازه وسع و توان خود در این عرصه مشغول به کار بوده و اشتیاق زیادی به توسعه آن دارد، با این حال باید گفت که این محصولات عمدتا به مصرف کارگاهی رسیده و کیفیت آن شرط اصلی عرضه و سودآوری آن به شمار می‌رود، از این‌رو اگر متقاضیان سمت کالایی می‌روند، قطعا اولویت آنان در خرید توجه به کیفیت است. شایان ذکر است، محصولات این شرکت هم‌اکنون نمایندگی‌هایی در سطح شهرستان داشته و از طرف کارخانه‌ها نیز خریدار دارد. کشورهای مصر، عربستان و مراکش در حوزه بسته‌بندی به‌روزتر فعالیت می‌کنند. این کشورها در شرایط تحریمی، کالاهای صادراتی ما را دریافت کرده و با اسم خود ارسال می‌کنند. قطعا بسته‌بندی نیاز به زمان و فعالیت زیادی دارد که نیازمند حمایت ارگان‌ها است، اما متاسفانه تشکل‌ها و سندیکاهای کشورمان، از این حوزه حمایت نمی‌کنند، در حالی که یک‌سری از برندها مانند میهن، کاله، سحرخیز، زرماکارون و… حتی فراتر از اسمشان فعالیت کرده‌اند. با توجه به این موضوع باید گفت، ظرفیت برای توسعه این بخش وجود دارد، اما باید بستر آن فراهم باشد.

وی افزود: با توجه به افزایش روزانه هزینه‌ها، اولین چالش این بخش، کمبود سرمایه و نقدینگی است، چراکه در این شغل، سرمایه حرف اول را می‌زند و این موضوع در سایر مراحل توزیع نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، تولیدکننده برای خرید مواد اولیه باید پول نقد به کشاورز بدهد و در سایر بخش‌ها نیز نیازمند این کار است، از این‌رو باید با تدوین طرح‌های توجیهی و تعیین تسهیلاتی به منظور پرداخت به تولید، این مساله را حل کرد. امروز بسیاری از تولیدکنندگان با ظرفیت ۴۰ درصد تولید می‌کنند، اما فروش محصول مساله مهمی است که قطعا ارتباط زیادی با کیفیت آن دارد. از آنجایی که با فراوانی خرما در کشور روبه‌رو هستیم، کمتر به ارزش این محصول توجه می‌شود و عمدتا به جای برندینگ در این حوزه به سمت فله‌فروشی رفته‌اند، در حالی که کشورهای آلمان، مجارستان و ترکیه با بسته‌بندی‌های مجهز این محصول را عرضه می‌کنند. به اعتقاد بنده، تا چالشی وجود نداشته باشد، رشدی صورت نمی‌گیرد، چراکه این موضوع موجب تضاد در شرکت‌ها شده و همین مساله مسیر توسعه را هموار می‌کند. به عنوان مثال، در فصل گرما با مشکل برق روبه‌رو بودیم، به همین دلیل برخی از همکاران به منظور پیشبرد کارها، در شیفت شب فعالیت داشتند. دوستانی هم داریم که شب‌ها فعالیت دارند تا هم با قطعی برق روبه‌رو نباشند و هم نیاز کمتری به استفاده از برق داشته باشند. از دیگر چالش‌ها می‌توان به نبود فضای مناسب برای ارائه کالا و خلق نوآوری در فرآیند بسته‌بندی اشاره کرد. در شرایط کنونی نگاه مردم به سمت بسته‌بندی زیبا و باکیفیت است که در ذائقه آن‌ها اثرگذار باشد. در این شرایط باید راه‌های ساده‌تر فروش و به‌کارگیری خلاقیت را پیدا کرد و در این مسیر شاید ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کمک‌بخش باشد. در دنیای امروز بسیاری از فعالان اقتصادی، افراد با تجربه‌ای هستند که اگر تجربه آن‌ها در کنار دانش و سواد قرار گیرد، دستاوردهای بی‌نظیری را در بخش تولید رقم خواهد زد. با تکیه بر همین دانش و سواد می‌توان به جای خام‌فروشی هزاران تن سیب‌زمینی، محصولات با ارزش افزوده بیشتری مانند پوره یا خلال سیب‌زمینی تولید کرد.

مدیر بازرگانی شرکت بالیای آبادان گفت: گرانی محصولات موجب شده تا برخی از افراد به صورت جدی‌تر و قوی‌تر به فعالیت پرداخته و در حوزه‌های دیگر نیز مشغول به کار شوند. البته در این شرایط تولیدکنندگان باید با برنامه‌ریزی مشخصی پیش روند و از فناوری‌های نوین نیز بهره بگیرند. همان‌طور که یک آهنگ جدید بعد از مدتی فراگیر می‌شود، یک نوآوری در صنعت نیز همه‌گیر خواهد شد و برای عقب نماندن از مسیر پیشرفت باید از دستگاه‌ها و روش‌های نوین بهره گرفت که قطعا مورد توجه مردم است.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک‌های صنعتی و ساخت زیربناها، کمک به فرآیند تولید است که موجب می‌شود حتی واسطه‌ها نیز به سمت فرآوری خرما روی آورند که طبیعتا باعث اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در این محصول می‌شود. همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف در نمایش برندها و جذب مخاطبان به سمت فعالان اقتصادی در رونق تولید اثرگذار خواهد بود. مدیران شهر آبادان به اندازه‌ای که ما از آن‌ها درخواست داشته‌ایم، حمایت کرده‌اند. کم و کاستی‌های موجود نیز عمدتا به کمبود بودجه بازمی‌گردد که شاید خارج از حیطه اختیار آنان باشد. البته گاهی نیز میان برنامه‌های مسئولان تداخل به وجود آمده، اما به‌طور کلی از اقدامات مدیران این شهر رضایت داشته‌ایم. هرچند که باید گفت، هم‌اکنون از کل ۵ استان خرماخیز، تنها اصفهان و تبریز به سمت صنعتی کردن این محصول پیش رفته‌اند.

این فعال حوزه بسته‌بندی گفت: خرما یک غذای کامل است و حتی مانع از تشنگی طولانی‌مدت می‌شود، همان‌طور که در گذشته به عنوان یک جایگزین غذایی کامل از آن استفاده شده است. در شرایط فعلی نیز صنایع زیادی به فرآوری این محصول روی آورده که نشان‌دهنده اهمیت آن در بلندمدت است. البته باید گفت، در سال گذشته قیمت خرما جهش زیادی داشت، اما امسال با ۲۰ هزار تن ضایعات خرما روبه‌رو هستیم که دلیل آن به طمع عرضه‌کنندگان برای تاخیر در عرضه خرما به منظور بالا رفتن قیمت آن، بازمی‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر کشور هند این محصول را با نام خودش به دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌کند که مشابه این کار از سوی کشورهای ترکیه، عمان و قطر هم انجام می‌شود. حتی کشور عمان تقاضای زیادی برای احداث کارخانه‌های مرتبط با این محصول را دارد تا از این طریق در بلندمدت درآمدزایی داشته باشد. به نظر می‌رسد، اگر این محصول در بخش بسته‌بندی تقویت و صنایع جانبی آن راه‌اندازی شود، ظرفیت زیادی برای صادرات خواهد داشت که قابل مقایسه با سایر محصولات نیست. کشور مالزی در گذشته از پوست سفید خرمای کشورمان، هسته گرافین ایجاد کرد که ۵ برابر مس رساناتر بوده و در فضای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آقامحمدی در انتها بیان کرد: نهادهای مرتبط با این بخش مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اتاق‌های بازرگانی و… باید اقدامات اثربخشی در حمایت از تولید مانند برگزاری نمایشگاه‌ها به منظور عرضه دستاوردهای این بخش انجام دهند تا درصد ضایعات تولید کمتر شده و مسائل آن‌ها برطرف شود. امیدوارم دولت و مسئولان در صدد عارضه‌یابی بوده و راهکارهایی را برای حل چالش‌های این حوزه اتخاذ کنند. همان‌طور که ذکر شد، اگر بتوانیم از علم روز و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم، نتیجه خوبی حاصل می‌شود. ما قدم‌های کوچک برمی‌داریم تا خسته نشویم، اما باید گفت که در این مسیر درست قدم برداشتن و عمل‌گرایی اهمیت دارد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات