مديرعامل کارخانه اَبَر کارتن تهران

صنـعت چـاپ میلیارد‌ها تومان از قطع برق زیان میبیند

يکي از عوامل اثرگذار در رشد توليد به ويژه در عرصه صنعت چاپ، استفاده از تجهيزات و ماشينآلات مدرن است که دستيابي به آنها با شروع تحريمها و تداوم آن از ميان رفته است، اما مساله به اينجا ختم نميشود، چراکه سياستهاي ناکارآمد و سهلانگاري دولت نيز به عنوان مانعي جدي براي رشد توليد به حساب ميآيد که به عنوان نمونه ميتوان به روند معيوب تسهيلاتدهي شبکه بانکي اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، سعید رحمانی، مدیرعامل کارخانه ابر کارتن تهران  گفت: کارخانه اصلی پدرم به تولید پوشاک مشغول بود که بعد از پیش آمدن مشکلاتی، پس از ۵۰ سال فعالیت تعطیل شد و نیروهای آن از کار بیکار شدند. در سال ۱۳۸۴ یک کارخانه‌ای دیگر به صورت شراکتی در زمینه تولید ورق کارتن در شهرک صنعتی شمس‌آباد راه‌اندازی کردیم که در ابتدا امکانات بسیار کمی داشت و حتی کف آن نیز بتن نشده بود. در اولین قدم،یک مشاور حوزه ساختمان در شرکت استخدام و به تدریج واحدها، سالن، سوله و تجهیزات مورد نیاز آن ایجاد شد. همزمان نیز یک مشاور در حوزه تولید ورق‌سازی استخدام کردم که تحصیل‌کرده یکی از دانشگاه‌های آمریکا بود و جزو اولین فعالان این حوزه شناخته می‌شد. با راهنمایی‌های این فرد، با سه ماشین‌ساز هماهنگ شدیم تا دستگاه‌های مورد نیاز ساخته شود. بعد از آن با راه‌اندازی این تجهیزات، دایره فعالیت‌های تولیدی ما تغییر کرد و در پایان سال ۱۳۸۴ به عنوان یک کارخانه ورق‌ساز شناخته شدیم و در ادامه، با خرید ماشین‌آلات چاپ به پیشرفت‌هایی مطلوبی دست پیدا کردیم. هرچند که باید گفت، در ابتدای کار تحت تاثیر برخی از اتفاقات، حدود ۶۰ میلیون تومان خسارت دیدیم.

وی افزود: این شرکت در طول روز یک و نیم شیفت فعالیت دارد و از آنجایی که کاملا مکانیزه است، حدود روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار کارتن تولید می‌کند. در بخش کارتن‌سازی، دستگاه‌ها یا سنتی هستند یا مکانیزه که در رابطه با گزینه اول، فعالیت‌ها به صورت دستی هم قابل انجام است، اما در بخش مکانیزه همه چیز با استفاده از دستگاه انجام می‌شود و با تکیه بر آن سرعت تولید نیز بیشتر خواهد بود. بسیاری از افراد به موضوع بسته‌بندی توجهی ندارند یا با حالت عجولانه‌ای به این مقوله می‌پردازند. موضوع دیگر، کپی‌برداری و تقلید از برندهای دیگر در کار بسته‌بندی است که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

رحمانی درباره بخش بسته‌بندی به منظور همکاری با کشورهای دیگر گفت: با توجه به موجودی سرمایه این شرکت و زمینه پیشنهادی، مشغول انجام یک پروژه برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستیم تا در بخش بسته‌بندی به آن‌ها خدمات ارائه دهیم، به‌طوری که هم‌اکنون کشورهایی همچون عراق، عمان، کویت و قطر بسته‌بندی‌های مورد نیاز خود را از کشورمان دریافت می‌کنند. با توجه به این موضوع، کارخانه ابر کارتن تهران در صدد به‌روزرسانی تجهیزات و روش‌های تولید است و به این منظور هزینه‌هایی هم در نظر گرفته که قطعا باید از سود تولید، آن را تامین کرد. البته از زمانی که حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شد و قیمت‌ها افزایش یافت، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا برای کاهش هزینه‌های خود، به حذف بسته‌بندی روی آوردند و برای دریافت قطعات از روش‌های دیگری مانند باکس پالت‌های فلزی استفاده کردند که این موضوع نیز به دلیل حجیم بودن باکس پالت‌ها مشکلاتی را برای خودروسازان از نظر جابه‌جایی و انبار به وجود آورد.

مدیرعامل کارخانه اَبَر کارتن تهران گفت: در زمان حاضر تولید سه خاور ورق به هزینه‌ای تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد که قطعا تحت تاثیر نوسانات ارز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، این نوسانات بر قدرت خریداران نیز اثر منفی داشته و آن‌ها را برای خرید کارتن بر سر دوراهی قرار داده است. نکته دیگر، به عدم خدمات‌دهی مناسب بانک‌ها و تامین مالی تولید از شبکه بانکی بازمی‌گردد. بانک‌ها شرایطی دارند که به هیچ عنوان نمی‌توان روی آن‌ها برای تسهیلات حساب باز کرد.

رحمانی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای سرمایه گذاری آنلاین که خاموشی‌ها چه تاثیری در روند تولید این صنعت دارد؟ گفت: قطعا این موضوع اثر منفی دارد. معمولا ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب (دو روز در هفته) برق قطع می‌شود و همین موضوع باعث تعطیلی فعالیت شرکت و تاخیر در کارهای آن می‌شود. شاید دولت‌مردان برای حل این مساله به ما پیشنهاد کنند که ژنراتور خریداری کنیم، اما آیا همه هزینه‌ها و کارها باید توسط خود تولیدکننده صورت گیرد؟ در این میان وظیفه دولت‌ها چیست؟ در حال حاضر مشکل قطعی برق موجب شده که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در هفته خسارت ببینیم، با این حال امیدوارم، طبق قولی که از مسئولان گرفته‌ایم، از ۱۵ شهریورماه به بعد دیگر با مشکل کمبود برق مواجه نباشیم.

این فعال صنعت چاپ‌و‌بسته‌بندی افزود: تولیدات ما با کشورهای دیگر قابل رقابت است، اما کمبودهایی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کرد. کارخانه ابر کارتن تهران به منظور جبران این کمبودها معمولا سعی می‌کند که برخی از مواد را در هنگام صادرات تغییر دهد. به عنوان مثال، در زمان صادرات محصول به عمان از ورق‌هایی استفاده می‌شود که مورد تقاضای این کشور است و معمولا هزینه بالایی هم دارد. این کارخانه از نظر پتانسیل و ظرفیت‌های تولید کاملا رقابتی بوده و حتی می‌تواند با نمونه‌های چینی و کره‌ای رقابت کند، اما هزینه‌های آن به دلیل تورم و بی‌ثباتی‌های اقتصادی بسیار بالا است.

وی افزود: به دلیل شرایط بد اقتصادی و همچنین قطعی برق، سود و درآمد این کار کاملا صرف هزینه‌های جاری شرکت شده و فرصتی برای رونق و شکوفایی ندارد. بسیار پیش می‌آید که شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و سایپا به مشتریان اعلام می‌کنند که تحویل خودروی آن‌ها به تاخیر افتاده است. وقتی چنین شرکت‌هایی با این عظمت به چنین وضعیتی گرفتار می‌شوند، چه توقعی از شرکت‌های بخش خصوصی می‌رود؟

رحمانی گفت: اگر هر یک از ما به این فکر کنیم که از ماشین‌آلات موجود بهتر استفاده و آن‌ها را به‌روز کنیم، قطعا شرایط بهتر خواهد شد، ولی با توجه به وضعیت پیش‌آمده و عدم دسترسی کامل به ماشین‌آلات به‌روز، از شیوه‌های ترکیبی و تلفیقی استفاده می‌کنیم؛ بدین صورت که برخی از مراحل تولید را از طریق شیوه‌های تلفیقی و دریافت عملکرد بیشتر از ماشین‌آلات موجود با ساخت قطعات جانبی به سرانجام خواهیم رساند که این کار از سوی بسیاری از شرکت‌های داخلی انجام شده و کارکرد زیادی هم دارد.

مدیرعامل کارخانه اَبَر کارتن تهران افزود: یکی از نیازهای جدی تولید، استفاده از شیوه‌های مدرن است که نمونه‌های آن را می‌توان در چاپ‌های جدید مشاهده کرد. به عنوان مثال، شیوه ورنی یا یووی، مخصوص چاپ پس از کار افست است که اگر روی چاپ فلکسوگرافی انجام شود، اثر قابل ملاحظه‌ای داشته و پیامدهای بسیار مثبتی دارد. باید دانست، صنعت ما ظرفیت زیادی دارد که در صورت رشد تولید شکوفا خواهد شد، اما متاسفانه گرانی‌ها و هزینه‌ها، تقاضا برای کالا را پایین آورده و تولیدکننده دیگر انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارد، از این‌رو دولت حداقل باید با برداشتن موانع، مسیر را برای رشد تولید هموار سازد تا سود آن عاید کل اقتصاد کشور شود.

رحمانی بیان کرد: دست همه تولیدکنندگان را چه در صنف چاپ و چه در صنوف دیگر می‌بوسم و معتقدم، همه افرادی که در این عرصه مشغول به کار هستند، چیزی از رزمندگان خط مقدم جبهه‌های پایداری کم ندارند، چراکه تمام زندگی و زمان خود را صرف کاری کرده‌اند که سود و منفعت اقتصادی برای همه مردم در پی دارد. یک مدیر ۲۴ ساعته مشغول کار است و شاید در ماه یک‌بار هم خواب راحتی نداشته باشد. آیا مدیران و دولت‌مردان کشورمان در این حد برای حل مشکلات اقتصادی کشور درگیر بوده‌اند؟ اگر این‌طور بود که قطعا کشورمان گلستان می‌شد. تولیدکننده مدام درگیر شرایط بد اقتصادی، افزایش مواد اولیه و هزاران مساله دیگر است. تمام تولیدکنندگان عاشق فعالیت تولیدی هستند، در حالی که اگر سرمایه خود را صرف هر کار دیگری می‌کردند، برای آنان سود بیشتری داشت.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات