ضرورت توجه ویژه مسئولان به صنـعت چـاپ

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مسایل، مشکلات و معضلات صنعت چاپ و بسته‌بندی جدا از دیگر صنایع کشور نیست. تحریم‌های جهانی و خصوصا بانک‌ها و بدتر از آن، خودتحریمی، ناتوانی بعضی از مدیران و بروکراسی ناشی از اقتصاد سیاست‌زده موجب شده تا تعداد قابل توجهی از واحدهای چاپی کشور تعطیل یا نیمه تعطیل شوند. در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات، مربوط به تامین ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه اساسی ماشین‌آلات و لوازم‌یدکی است. از طرفی، حدود ۸۵ درصد از مواد اولیه، ماشین‌آلات و لوازم‌یدکی نیازمند  واردات می‌باشد که مواد اولیه وابسته به کشورهای شرقی و ماشین‌آلات و لوازم‌یدکی عمدتا وابسته به کشورهای غربی است. سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و صنایع وابسته آن بسیار گران است، به‌طوری‌که قیمت ماشین‌آلات چند ده و چند صد میلیارد تومان می‌باشد. علاوه بر این، ماشین‌آلات با تکنولوژی‌های روز جهان با سرعت بسیار زیاد خصوصا در نرم‌افزار در حال تغییرات است و ضمنا صنعت چاپ چه به لحاظ سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، صنعتی پیچیده و عجین با دانش‌بنیان می‌باشد. متاسفانه در گذشته نگاه امنیتی وجود داشته، به همین جهت متولی آن وزارتخانه فرهنگی بوده و بر همین اساس از تمام مزایای دیگر صنایع در گذشته و حال بهره‌مند نشده است.

جایگاه صنعت چاپ در کشور به دلیل سیاست‌گذاری نادرست، مناسب نیست و فرا صنعتی با این عظمت در حد یک صنف باقی مانده، در صورتی که این صنعت در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، از جهت گردش مالی، جایگاه چهارم و پنجم را دارد. قانون‌گذاران و مسئولان رده‌بالا البته به‌جز وزیر ارشاد که در این دوسال گذشته به اهمیت و جایگاه آن تا حدود زیادی آشنا شده‌اند، صنعت چاپ را در جایگاه مناسبی نمی‌بینند. متاسفانه این صنعت را فقط کتاب و مطبوعات می‌دانند و این دو حوزه حداکثر ۷ درصد از صنعت چاپ را شامل می‌شود. نقش و تاثیر صنعت چاپ به‌عنوان شناساننده، تکمیل‌کننده و پیش برنده در تمام صنایع مهم جهان مانند غذا، دارو و لوازم پزشکی، بهداشت، صنایع هواپیمایی و فضایی، خودروسازی، پوشاک، الکترونیک، کاشی و سرامیک و… کاملا مشهود و نمایان است، ولی هیچ توجهی به آن نمی‌شود. تا صنعت چاپ در جایگاه اصلی خود قرار نگیرد، از صادرات محصولات غیرنفتی که در شأن کشور بزرگ ایران باشد، خبری نیست و شاهد رونق این بخش نخواهیم بود.

در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، خشکبار، خرما و صنایع‌دستی تولیدات بسیار خوب و با کیفیت عالی داریم که متاسفانه عمده این کالاها بدون بسته‌بندی صادر می‌شوند، اما اگر بسته‌بندی استاندارد و زیبا داشته باشند، ارزش افزوده چندبرابری نسیب ما می‌شود. در جهان امروز، چاپ و بسته‌بندی، رابطه بین مشتری با کالا را برقرار می‌کند. شما وقتی به یک فروشگاه می‌روید‏، ابتدا چاپ و بسته‌بندی زیبای یک بسته نظر شما را جلب می‌کند و سپس کیفیت کالای داخل بسته مشخص می‌شود. از دیگر موارد با  اهمیت این صنعت می‌توان به نقش مرکب‌هایی که حاوی برق و سپس پوشش‌دهنده هستند و در صفحه برد پشت موبایل یا لپ تاپ چاپ می‌شود، نام برد، زیرا در صورت نبود صنعت چاپ، برای فعالیت هرکدام از این دستگاه‌ها باید صدها متر کابل انتقال برق استفاده می‌شد. نقش دانش‌بنیان و هوش مصنوعی در ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی در آسان کردن کار بسیار پر اهمیت است که می‌توان به مواردی مانند طراحی و گرافیک، سرعت و کیفیت بیشتر، صرفه‌جویی در کاغذ و مرکب، بهینه‌سازی ماشین‌آلات و همچنین محصولات در کشورهای پیشرفته مانند مواد پروتئینی که بسته بعد از تمام شدن مدت اعتبار سیاه می‌شود، اشاره کرد. در حال حاضر با وجود ماشین‌آلات قدیمی نمی‌توانیم نقش قابل قبولی در صادرات غیرنفتی و سهمی از بازار منطقه بزرگ خاورمیانه داشته باشیم. حدود ۴۵۰ میلیون نفر فقط در کشورهای اکو، کشورهای CIS  و همسایگی مرزهای ما هستند که بازار بزرگی است و نیاز به محصولات غیرنفتی ما دارند، ولی در دهه‌های گذشته نتوانستیم سهم قابل توجهی از این بازارهای بزرگ را داشته باشیم. البته در حال حاضر تعداد کمی از واحدهای بزرگ چاپ و بسته‌بندی استاندارد و مهم وجود دارند که چندین هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و هرکدام چندصد نفر کارگر دارند و در کشور با سختی و با مشکلات بسیار مانند تهیه مواد اولیه، قطع برق، فشار سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی، تحریم بانک‌ها، عدم حمایت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و گرانی ماشین‌آلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و فقط با غیرت و عشق به کشور و تلاش در اشتغال‌زایی چراغ واحد چاپی و بسته‌بندی خود در بخش خصوصی را روشن نگه‌داشته‌اند. حدود ۱۰ هزار واحد چاپی با اشتغال‌زایی حدود ۱۰۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که نیازمند حمایت و هدایت سرمایه‌گذاری می‌باشند. معضل نبود آمار و فقر آموزش و پژوهش، از دیگر مسایلی است که بدون چشم‌انداز، صنعت چاپ را آزار می‌دهد.

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران

انتهای پیام/

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات