مرزهای نامرئی

طلا خط قرمز را رد نکرد

مرز 50 هزار تومان، به خط قرمزی تبدیل شده که دلار حق عبور از آن را ندارد. از آن طرف گمان می رود که در کف هم خط قرمز 47 هزار تومانی تعیین شده که دلار حق ندارد از آن پایین تر برود.

مرز ۵۰ هزار تومان، به خط قرمزی تبدیل شده که دلار حق عبور از آن را ندارد. از آن طرف گمان می رود که در کف هم خط قرمز ۴۷ هزار تومانی تعیین شده که دلار حق ندارد از آن پایین تر برود. حتی وقتی اوضاع خیلی خوب بشود و اخبار امیدوارکننده ای به گوش برسد بازهم دلار به پله های پائین تر سقوط نمی کند. درست مانند وقتی پول های ایران در کره جنوبی آزاد شد و اخباری در خصوص تداوم همکاری ها با ایالات متحده آمریکا به گوش می رسید. اما حالا اخبار خیلی هم امیدوارکننده نیست و نشست فصلی شورای حکام سازمان بین المللی انرژی هسته ای موضوع ایران را در دستور کار خود دارد، به جمهوری اسلامی ایران لبخند نخواهد زد. با این حال نگاهی به معاملات روزهای پیشین نشان می دهد که دست نامرئی قدرتمند از صعود دلار به نرخ های بالاتر از ۵۰ هزار تومان جلوگیری می کند. حتی اگر اراده های معامله گران بر افزایش نرخ ارز استوار باشد.
اما در بازار روزهای گذشته قیمت دلار که به یک قدمی ۵۰ هزار تومان رسیده بود، نتوانست از این مرز عبور کند و به سمت پله های پایین‌تر برگشت. آن طور که معامله گران می گویند نرخ دلار در شروع معاملات نقدی ۴۹ هزارو ۷۳۰ تومان بود و بر روی مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. در شرایط کنونی فعالان اقتصادی باور دارند اگر دلار مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان را حفظ کند، مرز روانی ۵۰ هزار تومان اولین سد افزایش خواهد بود و مقاومت مهم بعدی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان است. این نکته نیز مطرح شده که یکی از دلایل افت قیمت دلار در بازار عدم همراهی طلای آب‌شده با قیمت دلار بود. طلای آب‌شده که در حدود ۱۰ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان قیمت خورده بود، تا سطح ۱۰ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان پایین آمد و به همراه خود دلار را هم پائین آورد.
با این حال اگر مرز فعلی از دست برود احتمال عقب نشینی تا پله دوم کانال ۴۹ هزار تومان وجود دارد. با این همه تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز معتقدند افزایش تقاضا برای مسافرت در روزهای پایانی تابستان، مانع از کاهش قیمت این اسکناس شده است. اما فعالان بازار افزون بر این می گویند؛ امکان دارد قیمت دلار به اخبار نشست شورای حکام و ادعای جدید رویترز مبنی بر آزادسازی ارزهای بلوکه شده و تبادل زندانیان دو تابعیتی واکنش نشان دهد. گفتنی است خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که در روزهای آینده و هنگامی که ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به بانک‌های قطر منتقل شود، زندانی‌های دوتابعیتی آمریکا، ایران را ترک می‌کنند و همین تعداد زندانی ایرانی بازداشت شده در آمریکا به خانه باز می‌گردند. ناظران اضافه می کنند که براساس همین اخبار قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهش محدودی داشت و دلار هرات با کاهش ۷۰ تومانی به قیمت ۴۹ هزار و ۵۸۰ تومان معامله شد، قیمت دلار سلیمانیه هم با رقم ۴۹ هزار تومان معامله شد و ۹۰ تومان ارزان شد. در کنار بازار دلار، بازار درهم نیز امروز در مقایسه با روز قبل نوسان قابل توجهی را ثبت نکرد و در حدود ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش رسید
اما در بازار طلا هم قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش تقریبا ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته در حدود ۲ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان به فروش رسید. علاوه بر طلا، قیمت سکه هم با عقب نشینی قیمت طلا آب‌شده و نرخ دلار، به سمت ابتدای کانال ۲۸ میلیون تومان ریزش کرد و و با ۲۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید. سایر قیمت ها در بازار طلا چنین است: سکه تمام بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان، سکه امامی ۲۷ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان، نیم سکه ۱۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان، سکه گرمی ۶ میلیون و ۳۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان، هر گرم طلای ٢۴ عیار ۳ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان و هر انس طلا ۱۹۲۶.۶۸ دلار

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات