مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران:

عدم واردات زینک ۸۵ درصد کار چاپ را متوقف می کند

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با بیان این مطلب در گفتگو با دنیای سرمایه گذاری، به مسئولیت عمده این تعاونی، یعنی واردات زینک اشاره و تصریح کرد: زینک کالایی راهبردی است و اگر این کالا وارد نشود و یا موجود نباشد، حدود 85 درصد فعالیت های چاپی کشور متوقف می شود. وی به سابقه 50 ساله اتحادیه لیتوگرافان اشاره می کند و با توجه به اراده هایی که مایل است اتحادیه های همگن در هم ادغام شوند، اظهار نظر کرد: چنان که این امر در مورد همه اتحادیه های همگن به اجرا درآید، ما هم از اجرای آن استقبال می کنیم.

ولی از اینکه ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ اختصاص پیدا کرده ولی به واردات زینک اختصاص پیدا نکرده است، ابراز تاسف کرد و با بیان اینکه بارها مکاتبه شده و درخواست شده که یک چهارم ارزی که به واردات کاغذ اختصاص پیدا کرده، به واردات زینک اختصاص پیدا کند، اضافه کرد که با این درخواست موافقت نشده و به همین دلیل گمان می رود که مشکلات تهیه زینک برای ناشران و چاپخانه داران بیشتر شود.

شجاع گفت: هم اکنون پروفرم های واردات زینک حدود۶ هفته معطل می ماند و تخصیص ارز هم طولانی است. چنان که از تاریخ درخواست گاهی واردات تا دو ماه به طول می انجامد که این فاصله طولانی فروشندگان چینی را نسبت به معامله با ایرانیان بی تمایل ساخته است.

غلامرضا شجاع با بیان اینکه مصرف سالانه کشور حدود ۴ میلیون متر مربع زینک است، به تلاش های انجام گرفته برای تولید این محصول در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه گفته شده که توان تولید آلومینیوم مناسب برای تولید زینک در ایران وجود ندارد، گفت: ورود به عرصه تولید زینک برای تعاونی توجیه اقتصادی ندارد و بخش خصوصی هم نتایجی که از عدم امکان تولید زینک در ایران مشاهده کرده از تولید این محصو در ایران صرف نظر کرده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات