مديرعامل شرکت کاردو کارتن بوکان

فرآیندهای دولتی و اداری ضد توسـعه صنـعتی کشور است

در دنيای امروز استفاده از تکنولوژی روز و روش‌های جديد در بسته‌بندی، رمز موفقيت بسياری از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی به شمار مي‌رود، بر اين اساس کارخانه‌های زيادي تاسيس شده که با توليد محصولات اساسي و مورد نياز برای توليدکنندگان فرآيند عرضه را با تکيه بر مدرن‌ترين تجهيزات مورد نياز و بسته‌بندی‌هاي دقيق تسهيل کرده‌اند. اين امر حتی به رونق صادرات و استقبال از محصولات صادراتی کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ فواد اسماعیل‌پور مدیرعامل شرکت کاردو کارتن بوکان گفت: این شرکت ضمن در نظر گرفتن نواقص موجود، با یک رویکرد فناورانه در جهت تولیدات دانش‌بنیان تلاش‌هایی را انجام داده که نتیجه آن، ساخت پالت‌ها و پالت باکس‌های فوق سنگین کارتنی همگام با تکنولوژی روز دنیا بوده که برای انواع بسته‌بندی‌ها حتی با وزن‌های بیش از یک تن استفاده می‌شود. شرکت کاردو کارتن بوکان تقریبا  ۹ سال است که به صورت تخصصی و علمی در زمینه بسته‌بندی‌های سنگین با استفاده از ادوات سلولزی مانند نبشی‌های مقوایی و کارتن آکاردئونی فعالیت می‌کند. این شرکت اولین تولیدکننده ورق کارتن آکاردئونی در ایران است و همچنین به عنوان اولین تولیدکننده پالت مقوایی شناخته می‌شود که برای اولین بار در دنیا پالت‌های مقوایی با تحمل بار دینامیکی ۳ تن تولید کرده، در حالی که صاحبان اصلی این صنعت در کشور آلمان و فنلاند هنوز به این رکورد نرسیده‌اند. شرکت کاردو کارتن بوکان ضمن تولید محصولات و ادوات بسته‌بندی سلولزی، به شرکت‌های بزرگ و برندهای خوش‌نام ایران، هم مشاوره تخصصی می‌دهد و هم برای آن‌ها محصولات بسته‌بندی تولید می‌کند. این شرکت همچنین مشکل بسته‌بندی بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایران را نیز حل کرده و از این جهت کمک بسیار خوبی به رونق گرفتن بازار صادرات کشور داشته است.

وی افزود: در خصوص تامین مواد اولیه قبلا با مشکلات زیادی مواجه بودیم و مجبور می‌شدیم که بخشی از مواد اولیه، مخصوصا چسب‌های مورد استفاده را از خارج کشور وارد کنیم که متاسفانه پروسه زمان‌بر ترخیص در گمرکات کشور و رفتار تبعیض‌آمیز کارمندان و بازرسان گمرک کشور، تاخیراتی در روند اجرای آن ایجاد می‌کرد که منجر به فاسد شدن و غیر قابل استفاده بودن چسب‌ها می‌شد. تاکید می‌کنم، تولیدکننده کسی است که تمام تمرکز خود را روی تولید بی‌نقص و باکیفیت بگذارد، نه اینکه درگیر امورات اداری پیچیده‌ای باشد که فلان اداره برایش به وجود آورده و تمام وقت و انرژی خود را صرف این امور کند. به عنوان مثال، یک تولیدکننده در گمرک باید به دنبال راه‌هایی برای ترخیص مواد اولیه مورد نیاز تولید باشد. خوشبختانه امروزه با استفاده از تکنولوژی تولید داخلی، این چسب‌ها حتی با کیفیت بسیار بهتر از خارجی تولید شده و یا از شرکت‌های دیگر داخلی تامین می‌شود. با توجه به این موضوع فعلا از این لحاظ وابستگی به خارج از کشور نداریم؛ هرچند که لازم است، قطعات یدکی دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که تولید داخلی ندارند را از راه‌های دیگری وارد کنیم. در حال حاضر مشکل واردات مواد اولیه برای بعضی از شرکت‌های داخلی همچنان به قوت خود باقی است، با این حال در ساخت دستگاه و ماشین‌آلات خط تولید پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و بخشی از ماشین‌آلات کارخانه نیز توسعه و ارتقاء پیدا کرده است.

اسماعیل‌پور گفت: در شرایطی هستیم که به دلیل تورم و گرانی کالاها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به دنبال بسته‌بندی‌های ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه هستند. بسته‌بندی قسمت مهمی از زنجیره ارزش محصول است، از این‌رو تولیدکنندگان و بازرگانان در نهایت باید هزینه‌های تمام‌شده محصول‌شان را کم کنند تا در بازار رقابتی امروز فروش داشته باشند، اما کم کردن هزینه‌ها به چه قیمتی؟ متاسفانه راه اشتباه از اینجا شروع می‌شود که به بهای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سمت بسته‌بندی‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت می‌رویم که همین مورد باعث شده، از رقابت در بازارهای جهانی عقب بمانیم و هزینه‌های پنهان و آشکار دیگری را بابت استفاده از بسته‌بندی‌های غیر اصولی بپردازیم.

این فعال صنعت بسته‌بندی افزود: به جرات می‌توان گفت که صنعت بسته‌بندی در کشور ما بسیار فقیر و ضعیف است، زیرا همیشه این صنعت همراه با نام چاپ آمده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در بسیاری از مواقع، سخن از صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌شود، در حالی که باید مقوله چاپ، بخشی از بسته‌بندی باشد. صنعت چاپ در کشورمان پیشرفت نسبتا خوبی داشته و همسو با تکنولوژی روز دنیا در حال حرکت است، اما در زمینه بسته‌بندی خصوصا در حیطه سلولزی هنوز راه زیادی در پیش دارد. تا حدودی هم می‌توان گفت که دلیل این ضعف، کمبود نیروی انسانی متخصص است. کارگاه‌های جعبه‌سازی و کارتن‌سازی ما عموما به صورت زیرپله‌ای و سنتی اداره می‌شوند و افرادی که در این زمینه مشاوره می‌دهند، شاید خودشان در زمینه تولید جعبه و کارتن متخصص باشند، اما واقعیت این است که درک درستی از بسته‌بندی کالاها ندارند، در حالی که این مهم در کشورهای پیشرفته با دانش مهندسی و محاسباتی آمیخته شده و در دانشگاه‌ها به صورت علمی تدریس می‌شود. حتی نرم‌افزارهای خاصی برای طراحی و محاسبه آن عرضه شده است. از طرفی، ما هنوز در بسته‌بندی‌های سنگین هم مشکل داریم که کاملا تخصصی است و در ایران به صورت علمی و اصولی انجام نمی‌شود. افرادی هم که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای دارند، بسیار معدود و انگشت‌شمار هستند. مصالح و ادواتی که در کشور ما برای بسته‌بندی‌های سنگین به کار می‌رود، از جنس چوب و پلاستیک است که استفاده از آن در کشورهای دیگر به خاطر قوانین حمایت از  محیط زیست در حال منسوخ شدن و جایگزین شدن با ادوات سلولزی است. در ایران به خاطر کیفیت پایین کارتن و مقوای رایج، از این  مصالح  در بسته‌بندی‌های سنگین استفاده نمی‌شود. در حال حاضر با توجه به کاستی‌های بی‌شمار صنایع و نیاز بازار مصرف، به منظور ارتقاء خود در بازارهای صادراتی، ناگزیر باید به سمت تکنولوژی‌های جدید و استاندارد در بسته‌بندی‌های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست برویم.

وی گفت: متاسفانه قطعی‌ها پی در پی برق در کشور مشکل جدیدی است که برای عموم تولیدکنندگان به وجود آمده و این صنعت شکننده و ضعیف را هم به شدت درگیر کرده، چراکه برای تولید کارتن و مقوا، به برق نیاز اساسی داریم. خسارت ناشی از تعطیلی صنایع در کشور بسیار هنگفت و حتی به جرات می‌توان گفت که بسیار بیشتر از خسارت ناشی از سوء مصرف برق است. با گذشت زمان به جای تسهیل و تسریع در روند فرآیندهای اداری کسب‌وکارها متاسفانه مشکلات و مصائب جدیدی برای کارآفرینان ایجاد می‌شود. برای مثال، در هر اداره‌ای یک سامانه ایجاد شده و کارفرمایان مجبورند که اطلاعات مربوط به آن اداره را روزانه یا دوره‌ای در آن سامانه ثبت کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد. مدیران شرکت‌ها باید بخشی از وقت و زمان با ارزش خود را صرف این امورات کنند. مگر نه اینکه هر فرآیندی که وضع می‌شود و هر تغییری که صورت می‌گیرد، باید در جهت کمک به تولیدکننده و تسهیل امورات آن‌ها باشد؟ حالا شما از همه تولیدکنندگان بپرسید که آیا از این وضعیت راضی هستند؟ هرچه شرکت‌ها بیشتر توسعه پیدا کنند و افراد زیادی را استخدام کنند، انتظارات هم بیشتر می‌شود. دولت باید از توسعه و پیشرفت شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط حمایت کند تا زمینه اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری در این شرکت‌ها فراهم شود، ولی روند حاضر چیز دیگری را به ما نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کاردو کارتن بوکان افزود: اگر در شرایط تحریم قرار نداشتیم، بسیاری از تولیدات ما به راحتی به کشورهای اروپایی صادر می‌شد. از آنجایی که تولیدات‌مان نسبت به قیمت جهانی محصول مشابه بسیار ارزان‌تر است و شرکت کاردو کارتن بوکان نیز پتانسیل تولید محصولات باکیفیت و صادرات آن را دارد، دولت باید شرایطی را برای صادرکنندگان خرد فراهم کند که محصولات‌شان را بدون دغدغه انتقال ارز و یا فرآیندهای پیچیده اداری صادر کنند. تولیدکننده فقط باید دغدغه تولید و تمرکز روی محصول باکیفیت داشته باشد، نه‌اینکه به فکر مشکلات اقتصادی و راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها باشد. همیشه گفته‌اند که ما تولیدکنندگان در خط مقدم نبرد اقتصادی هستیم و باید با تمام قوا به سمت پیشرفت و آبادانی کشور پیش برویم، در حالی که بودن در خط مقدم به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست، بلکه احتیاج به حمایت و پشتیبانی قوی دارد و حمایت بی قید و شرط دولت را می‌طلبد. خوشبختانه امروزه دولت‌مردان هم به این امر پی برده‌اند که سیاست‌های کلان اقتصادی باید بر تولید و صادرات بیشتر تمرکز کند و این موضوع لزوم حرکت به سمت تکنولوژی روز دنیا را می‌طلبد. باید سیاست‌های طرف عرضه را تقویت کرد و شرایطی فراهم شود که کارآفرینان و تولیدکنندگان نسبت به ادامه راه مایوس و دلسرد نشوند.

وی در انتها گفت: صنعت بسته‌بندی در دنیا با شتاب خوبی در حال پیشرفت است و ما هم برای عقب نماندن از این قافله مجبوریم که از چرخه سنتی خارج شویم و به سمت تکنولوژی بسته‌بندی‌های مدرن پیش برویم. دولت باید از این صنعت حمایت کند، چراکه تمام صنایع مستقیما به آن وابسته بوده و قیمت بسته‌بندی، قیمت نهایی تمام محصولات کشور را تعیین می‌کند. کشورمان قدرت و پتانسیل پیشرفت در این صنعت را دارد و مطمئنا با سیاست و مدیریت درست به این مهم دست پیدا خواهد کرد.

جواد همت خواه

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات