مديرعامل بخش حمل‌ونقل مپنا اعلام کرد

قطار مترویی و تولید انبوه لوکوموتیو MAP30 دستاورد جدید مپنا

دهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع ريلي در حالي از تاريخ 4 تا 7 مهرماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد که شرکت مپنا به عنوان يکي از شرکتهاي پيشرو در صنعت حملونقل ريلي کشور با حضور در سالن 8 و 9 اين نمايشگاه دستاوردهاي خود را به نمايش عمومي گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، دکتر علی امام، مدیرعامل بخش حمل‌ونقل مپنا گفت: در ۴ روز برگزاری نمایشگاه صنعت ریلی حدود ۱۰ تفا‌هم‌نامه امضا شد و در شرایط کنونی تولید لوکوموتیو۳۰ MAP  و وارد مدار شدن یک رام قطار مترویی از مهمترین دستاوردهای شرکت مپنا در دهمین نمایشگاه صنعت ریلی کشور است. افزایش تعداد لوکوموتیو گرم و در گردش در کشور از مهمترین شاخص‌های کلیدی در حمل‌ونقل ریلی است، به همین دلیل تعداد کثیری از لوکوموتیوهای موجود در صنعت ریلی کشور نیازمند تعمیرات، بازسازی و نگهداشت هستند که باید ضمن دارا بودن توان تخصصی، در خصوص تامین هزینه‌های تعمیرات و بازسازی آن‌ها نیز تدابیر مشخص اتخاذ شود.

وی افزود: امضای قرارداد تولید و فروش ۱۰۰ دستگاه واگن مخصوص حمل غلات از سوی شرکت واگن پارس مپنا به شرکت پارسیان ریل شرق، تولید و فروش ۵۰ دستگاه واگن مخصوص حمل بار (واگن شن‌کش) توسط واگن پارس با شرکت تجارت کوشش سپاهان، امضای توافق‌نامه ۳۰ دستگاه واگن مسافری با شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد (از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان)، امضای توافق‌نامه تولید ۱۰۰ دستگاه واگن جدید حمل بنزین بین شرکت واگن پارس و شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان، انجام مذاکره و توافق مربوط به انعقاد قرارداد جهت تولید ۲۸۰ دستگاه واگن ۶ محوره، ۱۰۰ دستگاه واگن لبه کوتاه و ۵ دستگاه واگن مسافری، انجام مذاکرات اولیه برای ساخت واگن‌ باری و صادرات آن به کشور لهستان جهت به‌کارگیری آن‌ها در خطوط ریلی اروپای شرقی، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت پیشگامان یزد و فولاد خراسان برای حمل کالا، رونمایی از ترمز واگن باری در نمایشگاه در حضور وزیر راه و شهرسازی و همچنین انجام مذاکرات با متولیان مترو کلان‌شهرهای کشور از دستاوردهای مناسب دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و ریلی برای گروه حمل‌ونقل مپنا بوده است.

دکتر امام گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل راه‌آهن کشور ضمن بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های زیرمجموعه مپنا در بخش حمل‌و‌نقل، بر رسیدگی به دغدغه‌های فعالان صنعت ریلی و لزوم توجه هرچه بیشتر به موضوع ساخت داخل و بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های ریلی خصوصا مجموعه‌های دانش‌بنیانی همچون گروه مپنا و حمایت حداکثری از تولیدات این شرکت‌ها تاکید کردند. بنده در نشستی که با وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن کشور داشتم، قول مساعد برای حمایت از محصولات تولیدی، دانش‌بنیان و باکیفیت داخلی را گرفتم. امیدوار هستم، نمایشگاه ریلی نویدبخش توانمندی‌های شرکت‌های داخلی بوده و با کوشش همه ارکان‌های دولتی و غیر دولتی ضمن پوشش نیاز داخل کشور، زمینه‌های صادرات محصولات ریلی به کشورهای خارجی فراهم شود.

وی افزود: مقرر شده بود که تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲ هزار دستگاه لوکوموتیو در شبکه ریلی کشور داشته باشیم، ولی در شرایط کنونی این تعداد کمتر از یک‌هزار دستگاه است و حدود ۵۰ درصد لوکوموتیوهای موجود،  در گردش هستند. در شرایط کنونی متقاضیان و صاحبان بار و همچنین مسافران ریلی در هر  زمانی که قصد جابه‌جایی و استفاده از زیرساخت‌های ریلی را داشته باشند، امکان این جابه‌جایی‌ها در زمان مطلوب متقاضیان نیست که دلیل اصلی آن، کمبود لوکوموتیو و نیروی کشش است. بدیهی است که تداوم این شرایط موجب آسیب رسیدن به صنعت ریلی و متعاقب آن، اقتصاد کشور خواهد شد. متاسفانه در کشورمان، ضعف و اشکال در بینش و نوع نگرش به حمل‌ونقل ریلی مشهود است، در حالی که همان‌گونه که در سیاست‌های کلان اکثر کشورهای توسعه‌یافته تدوین گردیده، هر چقدر به توسعه زیرساخت‌های ریلی، ارائه سرویس‌های مختلف باری و مسافری و همچنین تسهیل‌گری‌های مناسب قانونی در صنعت ریلی در حوزه بار، لجستیک و جابه‌جایی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری کمک کنیم، ضمن افزایش رفاه و توسعه شاهرگ اصلی اقتصادی کشور، شاهد کاهش تقاضای حمل‌ونقل جاده‌ای و متعاقب آن، کاهش بار معابر برون‌شهری و درون‌شهری کلان‌شهرها خواهیم بود.

مدیرعامل بخش حمل‌ونقل مپنا گفت: وقوع این تغییر پارادایم ترافیکی و انتقال بار و مسافر از جاده به ریل، تاثیر به‌سزایی در حل مسایل زیست‌محیطی، آلودگی‌های صوتی و آب‌و‌هوایی خواهد داشت. سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در جاده‌های کشور بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که این آمار برای کشوری همچون ایران بسیار بالا است، همان‌گونه که اثرات بی‌بدیل توسعه حمل‌ونقل ریلی در افزایش ایمنی بر کسی پوشیده نیست. اگر بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را در نقاط مختلف کشور توسعه داده و به خصوص در کلان‌شهرها پاسخگوی نیاز مردم به لحاظ جابه‌جایی در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی باشیم، به‌طور قطع تعداد کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، ولی متاسفانه  ارجحیت در ایران به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های حاکم بر نرخ سوخت، تعرفه‌های حمل بار و غیره با حمل‌و‌نقل خودرویی است و هر چقدر خودروسازان هم ضررده باشند، باز هم شاهد افزایش تعداد خودروها در جاده‌های کشور هستیم.

وی افزود: نگاهی دقیق به آمارها و رویکردهای کلان حمل‌ونقل در سنوات گذشته کشور نشان می‌دهد که صنعت حمل‌و‌نقل ریلی در حوزه برون‌شهری و درون‌شهری با حمایتی از سوی مسئولان روبه‌رو نیست. به‌طور نمونه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بر اساس قوانین بالادستی نظیر ماده ۵ قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه، تامین هزینه‌های ایجاد سامانه‌های ریلی تا سقف ۵۰ درصد به دولت واگذار شده است و همچنین در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری نیز در سنوات گذشته تامین ناوگان درون‌شهری ریلی بر عهده دولت افتاد که در این خصوص شورای محترم اقتصاد مجوزهای تسهیل‌گری تامین مالی از محل فاینانس خارجی با تضمین دولت برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن برای کلان‌شهرها صادر کرده است که متاسفانه این قوانین به‌طور کامل و مطلوب اجرا نشده است. عدم تامین ناوگان ریلی درون‌شهری برای کلان‌شهرها موجب شده که همان زیرساخت‌های ریلی درون‌شهری احداث شده نیز با حداکثر بهره‌وری کار نکنند و مجموع این اتفاقات سبب ایجاد ضعف در تامین امکانات لازم برای حمایت از صنعت ریلی در کشور شده است.

مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران گفت: طرح‌های شاخص ریلی در گروه مپنا در حال اجرا شدن است که شامل تولید لوکوموتیو جدید MAP30 با توان ۴ هزار اسب بخار که تا قبل از پایان سال جاری آماده بهره‌برداری و تولید انبوه می‌شود که به این ترتیب اتفاق ارزشمند دیگری در حوزه لوکوموتیوهای باری در حال رخ دادن است. از سوی دیگر، با و وارد شدن یک رام قطار مترویی به مدار، شاهد حضور جدی گروه مپنا در حوزه انبوه‌سازی تولید ناوگان ریلی درون‌شهری در کشور خواهیم بود. رویکرد گروه مپنا حرکت به سوی مفهوم موبیلیتی است که در همین راستا، نام بخش ریلی به بخش حمل‌ونقل در گروه مپنا تغییر کرد.

دکتر امام افزود: در جهت ایجاد و توسعه مفهوم حمل‌ونقل (موبیلیتی) اقدامات مهمی در دستور کار بخش حمل‌و‌نقل قرار دارد که در همین راستا امضای قرارداد همکاری با شهرداری تهران برای تامین اتوبوس‌های برقی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی انجام شده است. با توجه به نیاز شدید کشور به توسعه زیرساخت و به‌روزرسانی تجهیزات در زمینه حمل‌ونقل و اتخاذ تصمیم جدی جهت توسعه زیرساخت‌های جدید در راستای استفاده از حمل‌ونقل پاک، برنامه‌ریزی‌های متعددی  در بخش حمل‌ونقل گروه مپنا انجام گرفته که در این برنامه‌ریزی‌ها، داشتن برنامه‌ای مدون و عملیاتی به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز الزامی است. تلاش در جهت جذب سرمایه‌گذاران خصوصی، استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی و بسترسازی در خصوص امکان بهره‌مندی بخش حمل‌و‌نقل از فرصت‌های داخلی و خارجی از جمله اهداف این بخش در راستای تحقق منابع مالی مورد نیاز پروژه‌ها است.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات