شاخص بالاخره به زیر دو میلیون واحد سقوط کرد

نوسان با حاصل جمع صفر

روند نزولی بورس همه را نگران کرده و آنان که معتقد بودند افزایش شاخص تحت تاثیر عوامل بیرونی و غیر اقتصادی شکل گرفته است، این هفته برای اثبات حرف های خود دلایل و یا دست کم قراینی پیدا کردند.

روند نزولی بورس همه را نگران کرده و آنان که معتقد بودند افزایش شاخص تحت تاثیر عوامل بیرونی و غیر اقتصادی شکل گرفته است، این هفته برای اثبات حرف های خود دلایل و یا دست کم قراینی پیدا کردند. این هفته را بورس در حالی آغاز کرد که شاخص کل بالاتر از دو میلیون واحد قرار داشت، اگرچه در پایان هفته نیز ارتفاع بالاتر از دو میلیون واحدی حفظ شد، اما در میان هفته شاخص با سقوط های مکرر به پائین دو میلیون واحد سقوط کرد و به این ترتیب بعد از آن همکاران اقتصادی دولت، رشد شاخص و عبور آن از مرز دو میلیون واحد را جشن گرفته بودند این هفته دچار ناراحتی و یاس شدند. چرا که سقوط این هفته، سقوطی دردناک به حساب می آمد.

در روز نخست کاری، افت اندک شاخص بورس خبرساز بود؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۲۴ تیر، با ۵۱۳ واحد کاهش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۷۰ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با سه ‌هزار و ۲۹۵ واحد افزایش به ۷۲۸ هزار و ۱۲ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۹۰۱ واحد رشد به ۴۱۹ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز در این روز بیش از ۱۷۸ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۱۸۶ واحد رسید. اما در روز دوم هم افت شاخص ادامه پیدا کرد و با ۴۹ هزار واحد کاهش، شاخص به مرز دو میلیون واحد نزدیک شد. در پایان معاملات یکشنبه، ۲۵ تیر، شاخص کل بورس با ۴۹ هزار و ۵۹۳ واحد کاهش، در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۱ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۱۹ ‌هزار و ۵۱۵ واحد کاهش به ۷۰۸ هزار و ۴۹۶ واحد و شاخص قیمت با ۱۱ هزار و ۲۲۵ واحد افت به ۴۰۷ هزار و ۵۴۸ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز در روز جاری بیش از ۷۰۷ واحد کاهش داشت و به ۲۶ هزار و ۴۷۸ واحد رسید.

سقوط به زیر دو میلیون واحد

اما در میانه هفته شاخص بورس به کانال ۱.۹ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۲۶ تیر ماه، با ۶۴ هزار و ۶۶۳ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی ایستاد. در روز سوم کاری هفته شاخص هم‌وزن با ۲۰ ‌هزار و ۷۴۳ واحد کاهش به ۶۸۷ هزار و ۷۵۳ واحد و شاخص قیمت با ۱۱ هزار و ۹۲۰ واحد افت به ۳۹۵ هزار و ۲۱۴ واحد رسید. علاوه براین شاخص فرابورس نیز بیش از ۶۷۲ واحد کاهش داشت و به ۲۵ هزار و ۸۰۵ واحد رسید. اما رشد روز سه شنبه رستگاری را برای بورس در میانه هفته رقم زد و با رشد ۴۳ هزار شاخص بورس دوباره آرامش به بازار سهام بازگشت. به این ترتیب شاخص کل در مرز کانال ۲ میلیون واحد قرار گرفت و در پایان معاملات سه ‌شنبه، ۲۷ تیر، شاخص کل بورس تهران با ۴۳ هزار و ۱۲۲ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۹ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۱۵ ‌هزار و ۴۹۸ واحد افزایش به ۷۰۳ هزار و ۲۵۱ واحد و شاخص قیمت با هشت هزار و ۹۰۰ واحد رشد به ۴۰۳ هزار و ۸۴۲ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز بیش از ۵۸۱ واحد افزایش داشت و به ۲۶ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.

اما رشد ۱۶ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی شیرین برای معامله گران به همراه داشت و خیال بسیاری را راحت کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز، چهارشنبه، ۲۸ تیر با ۱۶ هزار و ۶۶۱ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با ۹ ‌هزار و ۳۵۷ واحد افزایش به ۷۱۲ هزار و ۵۳۹ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۳۶۷ واحد رشد به ۴۰۸ هزار و ۷۰۸ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز در امروز بیش از ۲۶۹ واحد افزایش داشت و به ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحد رسید.

 با این تحولات گمان می رود که بورس آسیب پذیر شده و در روزهای آینده هر لحظه در موقعیت فروریزی قرار داشته باشد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، به ویژه سهامداران خرد و نوسان بگیر ها اعتماد خود را به بازار از دست می دهند و در نتیجه حقیقی ها، پول های خود را از بازار خارج می کنند که این تحول برای بورس ناخوشایند خواهد بود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات