هفته ای با ثبات برای بورس

نوسان در بازه متعارف

با این که در اردیبهشت گذشته جدود 30 درصد از ارزش بازار سهام در نوسان های منفی شاخص کل، نابود شد اما با این حال در میان معامله گرانی که ماندن در بازار را به ترک آن ترجیح داده اند هم چنان امید وجود دارد

با این که در اردیبهشت گذشته جدود ۳۰ درصد از ارزش بازار سهام در نوسان های منفی شاخص کل، نابود شد اما با این حال در میان معامله گرانی که ماندن در بازار را به ترک آن ترجیح داده اند هم چنان امید وجود دارد. البته در پایان ماه گذشته ثبات به بازار بازگشت و بورس بازان حرفه ای نشانه هایی مثبت از رشد شاخص را مشاهده کردند. به همین دلیل است که اگرچه هنوز افت شدید شاخص در میانه اردیبهشت جبران نشده اما معامله گران هم چنان در بازار حضور دارند و فعالیت می کنند. این معامله گران معتقدند که سهام ارزشمند با گذشت زمان جایگاه خود را باز می یابند و در موقعیت مناسب خود قرار می گیرند.

با این حال بورس تهران این هفته را منفی آغاز و در نخستین روزریال شاخص کل ۳۴ هزار واحد افت کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۶ خرداد ماه، با ۳۴ هزار و ۷۱۵ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با ۱۲ هزار و ۹۱ واحد کاهش به ۷۸۰ هزار و ۸۱۴ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۸۱ واحد افت به ۴۵۷ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. این کاهش شاخص کل در دومین روز هفته هم ادامه یافت و ریزش ۵۴ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات بورس، ریزش روز گذشته را تکمیل کرد. گزارش ها حاکی از آن بود که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، هفتم خرداد، با ۵۴ هزار و ۱۹۸ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن با ۲۶ هزار و ۳۸۹ واحد کاهش به ۷۵۴ هزار و ۴۲۳ واحد و شاخص قیمت با ۱۵ هزار و ۴۴۶ واحد افت به ۴۳۱ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.

امید باز می گردد

اما با بازگشت بورس به مدار صعود با رشد ۱۸ هزار واحدی شاخص، امیدها دوباره تقویت و بورس سبز پوش شد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، هشتم خرداد با ۱۸ هزار و ۳۸۱ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۷۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با هشت‌هزار و ۵۹۳ واحد افزایش به ۷۶۳ هزار و ۱۸ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۲۹ واحد رشد به ۴۴۶ هزار و ۵۲۱ واحد رسید. سبزپوشی بورس وقتی که صعود شاخص کل ادامه‌دار شد، تداوم یافت و نشان داد که فروپاشی مجدد برای بورس به وقوع نمی پیوندد. در این باره شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، ۹ خرداد، با ۱۳ هزار و ۴۲ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۸۸ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با ۱۰هزار و ۸۸۴ واحد افزایش به ۷۷۳ هزار و ۸۹۳ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۳۶۶ واحد رشد به ۴۵۲ هزار و ۶۵۳ واحد رسید.

سقوط مجدد

افت ۱۷ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته خبر ناراحت کننده ای بود که معامله گران آن را درک کردند. به این ترتیب امروز چهارشنبه، ۱۰ خرداد و در حالی که خردادماه به نیمه می رسد شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات، با ۱۷ هزار و ۳۸۱ واحد کاهش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۲۷۱ هزار واحدی ایستاد. در همین روز شاخص هم‌وزن با هشت هزار و ۳۸۳ واحد کاهش به ۷۶۵ هزار و ۵۰۹ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۹۰۲ واحد افت به ۴۴۷ هزار و ۶۲۲ واحد رسید.

البته با وجود دو روز تعطیلی رسمی در ابتدای هفته، گمان نمی رود معاملات قوی و تاثیرگذاری در هفته ی آینده شکل بگیرد اما این انتظار وجود دارد که دامنه نوسان شاخص از حدود متعارف فراتر نرود و با جهش یا فروپاشی مواجه نشود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات