به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

هوشمندسازی شهر یا شهر هوشمند چه تحولی ایجاد می‌کند؟

امین قریبی - تحولات شهر هوشمند

شهر هوشمند به عنوان یک پارادایم نوین در حوزه شهرسازی برآمده است که از ادغام فناوری‌های پیشرفته، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با هوش مصنوعی، به منظور بهبود کارایی و کیفیت زندگی شهروندان بهره می‌برد. در همین راستا و تحولاتی که شهر هوشمند ایجاد می‌کند پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین با امین قریبی، مدیر پروژه‌های شهر هوشمند هلدینگ فناپ (مرکز تحول دیجیتال) و معاون فنی و کمیسیون‌های تخصصی انجمن فناوری دیجیتال و هوشمندسازی مصاحبه‌ای انجام داده است.

تحولات هوشمندسازی شهر

امین قریبی در این مصاحبه اشاره کرد که چالش‌های موجود در صنایع و همچنین شهرهای مختلف به طور دقیق با هوشمندسازی شهر قابل رفع خواهند بود. وی تصریح کرد که در شهر هوشمند با استفاده از فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوینی چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و جمع‌آوری دیتا بسیاری از مشکلات و معضلات شهری و صنعی قابل ردیابی دقیق می‌باشند. در واقع، تغییراتی که با هوشمندسازی شهرها انجام می‌شود از سنخ سرعت و دقت ردیابی مشکلات و معضلات هستند.

به عبارتی دیگر، هوشمندسازی با روش‌های نوین و دیتاهایی که جمع‌آوری می‌شود، تصمیمات مناسبی را برای رفع چالش‌ها و مشکلاتی که هم شهرها و هم صنایع با آن مواجه هستند، اتخاذ می‌کند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، یکی از مشکلات شهری در جهان، افزایش جمعیت شهرنشین در سال‌های گذشته است. در ایران حدود ۷۰ درصد است که تا سال ۲۰۵۰ این میزان به حدود ۸۶ درصد خواهد رسید.

چرا ایجاد شهر هوشمند ضروری است؟

اگر بخواهیم با روش‌های سنتی و فعلی پاسخگوی نیازهای شهروندان برای ارائه خدمات شهری باشیم، قطعا شهرها با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند. زیرا این روند در شهرها و کشورهای مختلف از سال‌های گذشته احصا شده بود. به خصوص از سال ۱۹۹۰ میلادی برنامه‌ریزی‌های متعددی در شهرهایی مانند سئول و بارسلون انجام شد تا بر اساس تغییراتی که در سطح شهر و کشورشان اتفاق می‌افتد و چالش‌های موجود، چه مسیری را طی کنند، چه فناوری‌هایی را مورد استفاده قرار دهند و چه اصلاحاتی در عملکردها و فرآیندها داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز کاربر باشند؛ حال آن کاربر، کاربر صنعت باشد یا کاربر شهر که شهروند می‌شود.

اهداف انجمن فناوری دیجیتال و هوشمندسازی

هدف این انجمن این است که اکوسیستم شهر هوشمند و هوشمندسازی و فناوری دیجیتال را در کمیسیون‌های مختلف و با تخصص‌های مختلف کنار یکدیگر جمع کند. تغییرات شهر هوشمند نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی دارد که بدون هماهنگی با دیگر اجزا میسر نمی‌شود. پس از ایجاد این فضا و هم‌افزایی لازم، پروژه‌های مختلف را با همکاری شرکت‌هایی که هر کدام در این زمینه تخصص دارند، چه در لایه صنعت و چه در لایه شهر به انجام برساند.

البته بخش‌های مختلف از این هدف‌گذاری و موضوع استقبال کرده‌اند. در حال حاضر چند پروژه اجرایی در حوزه صنایع مختلف مانند مس، آلومینیوم و حوزه مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در دست اقدام است. همچنین در حوزه کشاورزی، چند پروژه معطوف بر کشاورزی هوشمند با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی در حال انجام است.

متن کامل مصاحبه را می‌توانید در ماهنامه شماره ۸۵ دنیای سرمایه گذاری بخوانید.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات