واردات خودروهای کارکرده هم اجرایی شد

کاهش بیشتر قیمت در راه است

خودرو هم چنان روی دور نزول قیمت است. در آخرین تحول، شورای نگهبان مصوبه مجلس در خصوص واردات خودروهای کارکرده را تائید کرد و چون هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت هم با این واردات موافق است، بنابراین مصوبه یاد شده به قانون تبدیل و قابلیت اجرایی پیدا کرد. با این مصوبه که حالا قانون شده، گمان می رود واردات خودرو بیش از پیش تسریع و تشدید شود و زمینه برای کاهش هرچه بیشتر قیمت های خودرو در بازار آزاد فراهم گردد. علاوه بر این سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در شهریور امسال باز می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آن زمان از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، خودروی مورد نظرشان را انتخاب و ثبت نام کنند.

در عین حال ریزش قیمت ها در این بازار ادامه دارد و در حالی که مدت‌‎هاست خریدوفروش خودرو تقریبا متوقف شده، مصرف کنندگان و متقاضیان خرید مترصد کاهش هرچه بیشتر قیمت و ارزان شده قیمت ها در بازار آزاد هستند. هرچند که در مواردی قیمت کارخانه ای خودرو درباره برخی مدل ها و برندها، اقزایش یافته است. با این حال چنین به نظر می آید که با شروع ثبت نام برای دریافت خودروهای صفر از تولیدکنندگان داخلی، قیمت ها در بازار آزاد باز هم افت کند. چرا که احتمالا در آن زمان، روند خریدوفروش خودرو در بازار بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد بود. به ویژه آن که قیمت ها در بازار های موازی مانند بازار مسکن و ارز نیست در سراشیبی کاهش قرار دارد. بر اساس گفته مقامات ذی ربط سامانه یکپارچه برای کسانی که در نوبت دوم ثبت‌نام کردند اما خودرو به‌آن‌ها تعلق نگرفت، شهریور امسال باز می‌شود. در این نوبت ‌محصولات جدید و ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان برای انتخاب این افراد عرضه می‌شود تا دوباره خودرو انتخاب کنند و در نوبت تحویل قرار گیرند.

قیمت های که کاهش یافت 

با این همه در آخرین رصد بازار به نظر می رسد که قیمت ها هم چنان در بازار ثابت مانده و در مواردی مانند کیا-سراتو تولید داخل، قیمت بازار آزاد آن حدود ۵۰ میلیون تومان ارزان شده است. این در حالی است که از پیجشنبه گذشته تا امروز بازار آزاد خودروهای داخلی با نوسان جزئی همراه بود. البته در این میان، برخی مدل‌ها ثبات قیمت را تجربه کردند. اتفاقی که سبب شد خودرو کوییک که در بازار ۶ مدل از آن موجود است، با ثبات قیمت همراه باشد. چنان که کوییک ۱۴۰۲، کوییک S 1402، کوییک R (سفید-قرمز) ۱۴۰۲، کوییک R (سفید-مشکی) ۱۴۰۲، کوییک پلاس اتومات ۱۴۰۲ و کوییک R اتومات ۱۴۰۲ بدون هیچ تغییر قیمتی در بازار آزاد باقی ماندند.

در عین حال خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۲ تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس بدون رینگ ۱۴۰۲  با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات ۱۴۰۲ با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵، ۱۴۰۲ با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۶ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی سورن پلاس دوگانه ۱۴۰۲ با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز ۱۴۰۲ با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ در بازار خودرو ۲۳۶ میلیون تومان قیمت دارد. مدل ۱۴۰۱ این خودرو به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ اما با کاهش ۵ میلیون تومانی در بازار به قیمت ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر این خودرو ۶۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. پژو۲۰۷ اتوماتیک TU5P نیز در بازار به حدود ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. پژوپارس XU7P مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، در بازار به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در بازار ۸۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ میلیون تومان ارزان شده و به قیمت ۷۹۰ میلیون تومان رسیده است. تیبا صندوقدار SX بنزینی ۱۴۰۱ ،  ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۸۲۵ میلیون تومان به فروش رفت.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۶۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم ۱۴۰۲ با ۶۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۷۸ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی ۱۴۰۲ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس ۱۴۰۲ با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ ۱۴۰۲ با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان رسید. همچنین در سایر خودروهای خارجی شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی در برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی قیمت بودیم. بر این اساس ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات