کاهش وابستگی کشور به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با نگاه توسعه محور

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، ضرورت توجه به راهبرد رهبر فرزانه انقلاب در توسعه زنجیره‌ای ارزش افزوده طرح‌های بزرگ پتروپالایشگاه‌ها، مگاپروژه کیان تجسم عینی راهبرد مقام معظم رهبری، نیاز به حمایت همه‌جانبه دولت دارد. مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر بارها به‌طور مستقیم به اهمیت توسعه پتروپالایشگاه‌ها با هدف تکمیل زنجیره ارزش افزوده و با رویکرد جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده‌های نفتی در صنایع زیردستی پتروشیمی تاکید و دولت را مکلف به پیگیری این مهم کردند. این راهبرد زیرساختی؛ نگاه عمیق و توسعه‌محور، افزایش تولید در جهت خودکفایی و کاهش وابستگی‌های کشور به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی عظیم موجود در کشور را می‌طلبد. در چنین شرایطی؛ عملا توانمندی‌ها، تخصص‌های نیروهای انسانی و منابع معدنی کشور هرز نمی‌رود و توسعه صنایع، به‌دست آوردن بازارهای بین‌المللی در بخش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را حاصل می‌شود.

غفلت دولت‌های پیشین در باب توجه و حمایت از طرح‌های بزرگ پتروشیمی، موجب سرگردانی سرمایه‌گذاران طرح‌ها، تداوم روحیه خام‌فروشی و رکود صنایع پتروشیمی شده است. ممانعت از اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و عدم پاسخگویی شفاف و تعلل‌های سازمانی در دولت، موجب بروز مشکلات اساسی در سرمایه‌گذاری طرح‌های بزرگ همچون «پتروشیمی کیان» شده است.

یکی از راهبردی‌ترین و مهمترین طرح‌های پتروشیمی در کشور و خاورمیانه حسب مصوبات دولت و آغاز فعالیت آن توسط رییس دولت وقت در سال ۱۳۹۸ در منطقه عسلویه، شرکت پتروشیمی کیان است که دارای ویژگی‌های خاص در صنعت پتروشیمی است. اجرای طرح الفین ۱۲ و آروماتیک ۵ در دو فاز و در ۵ پلن توسط شرکت پتروشیمی کیان، می‌تواند تحقق راهبرد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در توسعه زنجیره‌ای ارزش افزوده طرح‌های پتروپالایشگاه باشد.

دستاورد مجتمع پتروشیمی کیان در صورت تکمیل پروژه، تولید بیش از ۳/۵ میلیون تن از محصولات پتروشیمی در سال خواهد بود. از سوی دیگر، پس از تکمیل پروژه‌ها، اشتغال ۱۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۷۰ هزار نفر غیرمستقیم می‌تواند گره‌گشای مهمی در اشتغال و تولید کشور باشد. مجتمع پتروشیمی کیان در شرایطی قرار دارد که با یک نگاه و توجه ویژه دولت در رفع موانع پیشرفت پروژه مانند سرمایه‌گذاری خارجی در قالب طرح فایناس و مساعدت ویژه با تخصیص منابع اعتباری و ارزی از صندوق توسعه ملی می‌تواند فرآیند بهره‌برداری را نزدیک‌تر و موانع تولید محصولات مهم و کاربردی در سایر صنایع همچون الفین، التین و… را مرتفع کند.

انتظار می‌رود، با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای به حرکت آمدن پروژه پتروشیمی کیان و رفع مشکلات موجود، با همراهی سهامداران شرکت پتروفرهنگ و پارسیان گام‌های مهمی برداشته شود.

عبدالرسول جوادی بالاجاده رییس اداره ارتباطات و روابط عمومی شرکت پتروشیمی کیان

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات