کـسب دانش روز نیاز صنعت چـاپ و کلیشه‌سازی

يکی از مسايل اساسی در صنعت چاپ و کليشه‌سازی، عدم دسترسی به تجهيزات و ماشين‌آلات به‌روز است که قطعا هم در افزايش کيفيت محصولات آن اثرگذار است و هم ميزان هزينه‌های اضافی اين شرکت‌ها را تا حد زيادی کاهش خواهد داد. همچنين اين موضوع در بلندمدت به فعالان اقتصادی کمک میکند تا ضمن تامين نياز بازار داخل، به بازارهای خارجی هم چشم اميدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ مسعود حاجی‌پور،‌ مدیرعامل شرکت پلیمر فیلم و دانشجوی دکتری رشته مدیریت که حدود ۲۵ سال در صنعت چاپ مشغول به کار بوده، با اشاره به سابقه حضور خود در این صنعت عنوان کرد: از ۲۵ سال پیش در صنعت چاپ حضور داشته و آن را به صورت حرفه‌ای آموخته‌ام. با تاسیس شرکت پلیمر فیلم، تجهیز شرکت با ماشین‌آلات به‌روز دنیا و استفاده از مواد اولیه اروپایی و همچنین با به‌کارگیری نیروهای مجرب، کلیشه‌های باکیفیتی را تولید می‌کنیم و همواره به این صنعت نگاه تخصصی داشته‌ام. مدتی هم در کشور آلمان آموزش دیده و علاوه بر مدیریت بخش‌های مختلف در صنعت چاپ کشور، به دانشجویان رشته چاپ هم آموزش داده‌ام.

وی افزود: در همین راستا کتابی تحت عنوان تولید به روش چاپ فلکسوگرافی و روتوگراور در خصوص صنعت چاپ تالیف کرده‌ام که در پایه دوازدهم هنرستان به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. همچنین در جشنواره صنعت چاپ به عنوان داور حضور داشته‌ام.

مدیرعامل شرکت پلیمر فیلم در توضیح مفهوم کلیشه‌سازی گفت: کلیشه، پایه و اساس چاپ فلکسوگرافی محسوب می‌شود و یک مرحله قبل از چاپ است که ‌کاملا تخصصی بوده و با صنعت چاپ همگام است. یکی از عواملی که باعث ورود بنده به این حرفه شد‌،‌ ارتباط خوب و موثر با مدیران چاپخانه‌ها بود که این امر باعث شده،‌ مشتریان شرکت پلیمر فیلم، ‌چاپخانه‌های بزرگ و به نام این صنعت باشند که با گسترش محدوده مشتریان، شرکت و محصولات ما نیز پیشرفت کرده است.

حاجی‌پور با اشاره به محصولات شرکت پلیمر فیلم گفت: دستگاه‌های لیزر و تولید کلیشه این شرکت، ساخت شرکت اسکو با آخرین تکنولوژی روز دنیا می‌باشند. همچنین برای مواد اولیه کلیشه خام از ۲ برند مطرح دنیا Flint &  Dupont   اروپایی برای تولید محصولات استفاده می‌شود و در حال حاضر انواع کلیشه‌های HD و Super HD را تولید می‌کنیم که این امر موجب هم‌تراز شدن آن با کلیشه‌سازی‌های قوی و قدیمی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برندهای چینی و تایوانی به لحاظ قیمت پایین در بعضی از کلیشه‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی به دلیل عمر کوتاه و کیفیت پایین در چاپ فلکسو، کلیشه‌سازی‌های بزرگ از این نوع برندها استفاده نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت پلیمر فیلم وجه تمایز شرکت پلیمر فیلم با سایر رقبا را اطلاعات دقیق و نگاه تخصصی خود به صنعت چاپ و استفاده از نیروی کار مجرب خود دانست و گفت:  اعمال تحریم‌ها تاثیر مستقیم و بسیاری در صنعت چاپ و کلیشه‌سازی داشته و در چند سال اخیر واردات ماشین‌آلات را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. قطعا صنعت چاپ و کلیشه‌سازی نیازمند ماشین‌آلات به‌روز است تا عملکرد آن افزایش یافته و همگام با تولیدات روز دنیا باشد.

حاجی‌پور با اشاره به محدودیت حامل‌های انرژی در صنعت چاپ گفت: چالش محدودیت انرژی در صنعت چاپ نیز مطرح است، به‌طوری که راندمان تولیدات چاپخانه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی حضور دارند، به دلیل قطعی برق در تابستان کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث افت میزان سفارش‌ها در نیمه اول سال شده است.

وی اظهار کرد:‌ برگزاری نمایشگاه‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند در این صنعت بسیار تاثیرگذار باشد،‌ به‌طوری که افراد مرتبط با این صنعت با ماشین‌آلات جدید، مواد اولیه روز دنیا و انواع بسته‌بندی‌های جدید آشنا می‌شوند که علاوه بر ایجاد بار علمی، باعث ارتباط و معرفی ما با چاپخانه‌های جدید می‌شود.

مدیرعامل شرکت پلیمر فیلم، به مهمترین چالش‌های صنعت چاپ و کلیشه‌سازی اشاره کرد و گفت: حضور انگشت‌شمار تکنسین‌های متخصص در تعمیرات ماشین‌آلات چاپ و کلیشه‌سازی، معضل جذب نیروی کار ساده با حقوق وزارت کار به دلیل مشکلات اقتصادی و چالش‌های موجود در زمینه واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، از چالش‌هایی صنعت چاپ و کلیشه‌سازی می‎باشد.

حاجی‌پور در پایان افزود: به‌ عنوان عضو کوچکی از این صنعت به همکاران و فعالان صنعت چاپ و کلیشه‌سازی توصیه می‌کنم که در این مسیر، همگی نیازمند اطلاعات به‌روز هستیم و این محقق نمی‌شود، جز با نشر اطلاعات خود به یکدیگر.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات