سبز پوشی بورس ادامه دارد

صعود به قله های بالاتر

روند رو به رشد بازار سرمایه ادامه داشته است و صعود شاخص به قله های رفیع تر متوقف نمی شود. این امر از سوی برخی تحلیل گران بورس به رشد سهام بنیادی نسبت داده شده است.

روند رو به رشد بازار سرمایه ادامه داشته است و صعود شاخص به قله های رفیع تر متوقف نمی شود. این امر از سوی برخی تحلیل گران بورس به رشد سهام بنیادی نسبت داده شده که گمان می رود تا شهریور یعنی فصل مجامع بورسی هم چنان در مسیر صعود باشند. از دید این کارشناسان فصل مجامع نقطه عطفی آشکار است که اگر صعود شاخص پس از آن هم ادامه پیدا کند، با در نظر گرفتن خطایی اندک می توان امیدوار بود که رشد شاخص هم چنان تداوم داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که تحلیلی گران بورس به سهامداران غیرحرفه ای و شهروندانی که در بورس، سهام دارند توصیه می کنند که از ارتکاب رفتار هیجانی خودداری کنند تا بتوانند سود خوبی را نصیب خود سازند.

مقامات اقتصادی در ماه های گذشته تلاش کرده اند تا توجه سرمایه های سرگردان و خرد را از بازارهای دیگر و بالاخص بازارهای رقیب بورس مانند بازار مسکن، به سوی بورس بکشانند و اعتماد این سهامداران را به بورس باز گردانند. این تلاش تا حدی موفقیت آمیز بوده و ثبات را به بازار سرمایه بازگدانده است. البته نرخ بهره بدون ریسک در سیستم بانکی همیشه رقیب بورس بوده است و در سال گذشته نیز نرخ بهره بانکی و اوراق گام به معاملات بورس ضربه زد. در عین حال نرخ تسعیر رسمی و غیر رسمی ارز گاهی به معاملات بورسی لطمه زده است که آثار آن در میان مدت مشاهده می شود.

با این حال شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات اولین روز هفته، شنبه، ۲۶ فروردین صعود کرد و با ۷۴هزار و ۲۳ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار واحدی ایستاد.در این روز شاخص هم‌وزن با ۲۶ هزار و ۷۹۳ واحد افزایش به ۷۱۹ هزار و ۷۳۸ واحد و شاخص قیمت با ۱۵ هزار و ۸۲۳ واحد رشد به ۴۲۵ هزار و ۷۰ واحد رسید. این سبزپوشی ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، ۲۷ فروردین هم با ۲۱هزار و ۱۱۷ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار واحدی ایستاد.در همین روز یکشنبه شاخص هم‌وزن با ۱۱ هزار و ۴۱۷ واحد افزایش به ۷۳۱ هزار و ۱۷۵ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۷۴۱ واحد رشد به ۴۳۱ هزار و ۷۱۸ واحد رسید. در همین حال و در روز بعد یعنی دوشنبه هم روند صعود شاخص ادامه پیدا کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۲۸ فروردین با ۱۴ هزار و ۲۱۹ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۵۰۲ واحد افزایش به ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۶۰۸ واحد رشد به ۴۳۷ هزار و ۲۰۱ واحد رسید.

شاخص کل بر قله ۲.۳ میلیون واحد

روند صعود باعث شد تا شاخص کل بورس در نخستین دقایق معاملات سه شنبه با رشد بیش از ۲۴ هزار واحد از کانال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عبور کند. بازار سهام در ادامه روند صعودی خود معاملات سه‌شنبه ۲۹ فروردین را با تقاضای بالای خریداران آغاز کرد و شاخص کل بورس رکورد دیگری را ثبت کرد. در جریان معاملات سه شنبه، شاخص کل بورس با ثبت رشد بیش از ۲۴ هزا واحدی به کانال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صعود کرد و در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۳ هزار و ۶۵۷ واحد افزایش به ۷۵۴ هزار و ۳۱۷ واحد رسید.

این رشد در پایان هفته متوقف شد و امروز چهارنبه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با یک هزار و ۳۰۴ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی ایستاد. در این روز شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۹۰ واحد افزایش به ۷۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۴۱۴ واحد رشد به ۴۴۹ هزار و ۶۴ واحد رسید.

با این حال و همان طور که در بالا گفته شد اگر روان سازی جریان سرمایه پذیری از سوی نهادهای دولتی تقویت شود، احتمالا سبزپوشی شاخص کل بورس ادامه پیدا خواهد کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات