نوسان های بی رمق

ایستایی به دست بازارساز

دلار آمریکا هم چنان در کانال 48 هزار تومان رسوب کرده است و در همین کانال نوسان می کند. در هفته های گذشته نرخ دلار به سختی از مرز 48 هزار تومان گذشت و به 49 هزار تومان رسید. اما به سرعت دوباره ریزش کرد

دلار آمریکا هم چنان در کانال ۴۸ هزار تومان رسوب کرده است و در همین کانال نوسان می کند. در هفته های گذشته نرخ دلار به سختی از مرز ۴۸ هزار تومان گذشت و به ۴۹ هزار تومان رسید. اما به سرعت دوباره ریزش کرد و به همان ۴۸ هزار تومان بازگشت. این نشان می دهد که این ارز خارجی پتانسیل چندانی برای جهش ندارد. به همین دلیل گمان می رود که قیمت دلار در همین میزان ایستا بماند. البته برخی ناظران، بازار ساز یعنی بانک مرکزی را عامل ایستایی قیمت می دانند و می گویند دولت با قدرت نرخ ها را سرکوب کرده و دلار را در کانال ۴۸ هزار تومان ثابت نگه داشته است. این ادعا ممکن است درست باشد و چون در بازار قیمت های دلار و طلا به یکدیگر وابسته اند، ممکن است بتوان اذعان کرد که دولت با مهار و یا به عبارت بهتر سرکوب قیمت دلار، در واقع قیمت طلا را هم مدیریت می کند.
با این حال در روزهای گذشته هم قیمت طلا و هم قیمت دلار در بازار تهران در حال کاهش بود و به نرخ های پائین تر تنزل کرد. قیمت سکه هنوز هم در کانال ۲۷ میلیون تومانی قرار دارد و در حال کاهش است و قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۴۸ هزار تومان قرار دارد.؛ قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا و نیز کانون صرافان اندکی کاهشی بود و به ۴۱ هزار و ۳۰۲ تومان رسید. همچنین قیمت یورو امروز برخلاف روز گذشته کاهشی بوده و با افت ۷۷ تومانی نسبت به روز گذشته در سطح ۴۴ هزار و ۸۷۷ تومان قرار گرفته است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۶ تومان بر تابلو درج شده است که نسبت به روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است. علاوه براین دلار در بازار آزاد تهران ۴۸۷,۷۲۰ اعلام قیمت شد و دلار هرات که معمولا با قیمت دلار در تهران برابری می کند، نیز ۴۸۶,۵۰۰ قیمت خورد. هر دو نرخ اخیر در روزهای گذشته نوسان هایی در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان داشته اند.
قیمت سکه امامی به طور میانگین رقم ۲۷ میلیون و ۶۱۸ هزار تومان برای آن درج شده که نسبت به روز گذشته کاهش تقریبا ۱۱۰ هزار تومانی داشته است. همچنین در سایت اتحادیه طلا، سکه امامی نیز در کانال ۲۷ میلیون تومانی قرار دارد و رقم ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای آن درج شده است. قیمت نیم سکه نیز در صرافی‌های مجاز در کانال ۱۴ میلیون تومان قرار دارد و رقم میانگین ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان را نشان می‌دهد که کاهش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل داشته است. تا حوالی ظهر امروز ‌دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان رقم میانگین ۹ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان برای آن اعلام شده است.
نگاهی هم به قیمت طلا
همانند روزهای پیش در این روزها هم قیمت سکه و دلار در بازار تهران کاهشی است؛ قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته با کاهش‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی افت پلکانی داشت و این منجر به تغییر کانال در تمام قطعات سکه شد. کاهش قیمت در روزهای رکودی بازار طلا برخلاف بازار ارز منجر به افزایش تقاضا نشده است. این در حالی است که طلا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد؛ هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و ۲ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه امامی نیز ۲۷ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود. سار نرخ ها نیز چنین است: سکه تمام بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان، نیم سکه ۱۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۹ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان، سکه گرمی ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان، هر گرم طلای ٢۴ عیار ۳ میلیون و ۳۳ هزار تومان، هر مثقال طلا ۹ میلیون و ۸۵۲ هزار تومان و هر انس طلا ۱۸۸۸.۱۹ دلار

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات