یادداشت؛ نادر کریمی جونی

اژدهای زرد غرب را می بلعد

برخی ناظران اخیرا توجه خویش را به آینده روابط چین و ایالات متحده معطوف داشته اند می گویند که آیا نزدیک شده این دو غول اقتصادی جهان می تواند برای سایر کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد؟ در هفته های گذشته غرب به طور کاملا آشکاری از روند افزایش قدرت اقتصادی چین هراسان شده و در بسیاری از نشریات اروپا و آمریکای شمالی، کارشناسان همیشه درباره این نکته صحبت می کنند که در آینده ای نزدیک و با ادامه یافتن روند حاضر چندان عجیب نخواهد بود که ایالات متحده دیگر قدرت برتر اقتصادی جهان نباشد و چین جای آن را بگیرد.
چینی ها به کشور خود لقب بزرگترین کارگاه جهان را می دهند و از این بابت این کشور را می توان بزرگترین کارگاه تولید کالا و خدمات در جهان دانست. این کشور در سال گذشته ۱۷.۲۳ تریلیون دلار تولید ناخالص ملی داشت که نزدیک ترین کشور به ایالات متحده است. گفتنی است که در سال گذشته ایالات متحده ۲۳ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشت که تقریبا از چین ۳۰ درصد بیشتر است. بعد از این دو کشور، ژاپن با حدود ۵ تریلیون دلار درآمد ناخالص داخلی قرار دارد که فاصله ای طولانی نسبت به دو قدرت برتر اقتصادی دنیا محسوب می شود. از این نگاه روشن است که هیچ کشوری نه در چشم انداز نزدیک، که در چشم انداز دور هم نمی تواند جای چین را بگیرد. با این حال برخی کارشناسان اقتصادی می گویند اگرچه در موقعیت کنونی که چین و ایالات متحده با ظرفیت های کامل به فعالیت اقتصادی مشغول هستند و با ظرفیت های موجود، افزودن به تولید ناخالص داخلی یا ملی، کاری بسیار دشوار است اما هر دو کشور تلاش می کنند از طریق سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به تولید ثروت هرچه بیشتر و بالا بردن سطح توان اقتصادی خویش دست پیدا کنند.
علاوه بر این نوآوری در حوزه های جدید و از جمله اینترنت و اینترنت اشیاء مد نظر راهبردنویسان اقتصادی چین برای تلاش در جهت توسعه دامنه فعالیت های اقتصادی شان بوده است. چین علاوه براین به حوزه خودروسازی وارد شده تا بازارهای پیش روی خود را گسترش دهد. جالب است که حوزه خودرو سازی به طور سنتی در اختیار اروپا و ایالات متحده آمریکا بوده است که ابتدا ژاپن بعد کره جنوبی و اکنون چین سهمی از آن را به خود اختصاص داده اند. خودروسازان چینی نیز در ماه های گذشته به طور کاملا آشکار در نمایشگاه های خودرویی دنیا حضور یافته و تولیدهای جدید خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند. تولیدکنندگان چینی تلاش کرده اند محصولات خود را با استاندارد ها و کیفیت روز دنیا تطبیق دهند تا بتوانند در بازار کشورهای ثروتمند و بالاخص در بازار کشورهای ثروتمند عربی، سهمی را از آن خود کنند. با این وجود، صنعت گران آمریکایی که حوزه های سنتی شان در بازار های جهانی در حال فتح شدن از سوی اژدهای زرد است، نگران آن هستند که روزی دیگر آن اعتبار و اقتدار گذشته را نداشته باشند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات