ایستایی قیمت ها ادامه دارد

بازار مسکن هم چنان میزبان مصرف کنندگان

گمان نمی رود که قیمت های مسکن به این زودی ها رو به افزایش گذارد. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی با توجه به کم تحرکی در بازار ارز پیش بینی می کنند که همین ایستایی در بازار مسکن هم ادامه یابد

گمان نمی رود که قیمت های مسکن به این زودی ها رو به افزایش گذارد. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی با توجه به کم تحرکی در بازار ارز پیش بینی می کنند که همین ایستایی در بازار مسکن هم ادامه یابد و قیمت هایی که چند ماه است دچار ریزش شده، در همین محدوده های فعلی ثابت بماند. چندان اهمیتی ندارد که نوسان های منفی که در بازار ارز و مشخصا درباره دلار رخ داده، آیا دستپخت دولت و بازارساز است یا شرایط اقتصادی به طور طبیعی این نرخ ها را پدید آورده است، به هر حال بازار مسکن تحت تاثیر نرخ دلار، اکنون دوران کاهش قیمت را سپری می کند و بسیاری از ناظران و معامله گران به مصرف کنندگان توصیه می کنند که اگر پول نقد دارند، از شرایط فعلی کاهش قیمت و رکود معاملات فعلی استفاده نمایند و با ورود به بازار، خانه مورد نظرشان را خریداری کنند. همین معامله گران با توجه به این که نرخ دلار توسط دولت سرکوب شده است، بر این باورند که اگر نگاه واقع بینانه در تحلیل ها، لحاظ شود، نمی توان به پایداری این شرایط چندان امیدوار بود.
البته با توجه به این که بازار اجاره هم دچار کاهش قیمت شده، برخی از تحلیل گران بازار مسکن افت قیمت در شرایط حاضر را واقعی و قابل توجه می دانند و با بیان این که افت محسوسی در اجاره بها و قیمت مسکن مشاهده می‌شود، رکود اقتصادی را سبب کاهش قیمت مسکن و احاره بها می دانند. آنان اضافه می کنند که فضای فعلی اقتصاد ایران سبب کاهش سرعت چرخش پول و کاهش نسبی قدرت خرید مردم شده است، این وضعیت ممکن است در آینده سبب بروز رکود تورمی در ایران شود.
در عین حال بازار مسکن آشکارا در مورد کاهش قیمت مقاومت می کند و تولیدکنندگان حاضر نیستند املاک تولیدی خود را نرخ های فعلی به مشتریان عرضه کنند. تولیدکنندگان می گویند اگر قیمت مواد اولیه تولید مسکن افزایش یافته و قیمت تمام شده هر واحد تولیدی نیز به همین نسبت گران شده، چرا و چگونه باید قیمت مسکن از دلار و … پیروی کند و کاهش یابد. به ویژه در هفته های گذشته قیمت همه کالا و از جمله کالاهای مصرفی برای تولید مسکن افزایش یافت. این امر قیمت تولید مسکن را به طور ملموسی افرایش داده است و به همی دلیل بسیاری از تولی کنندگان می گویند دلیل ندارد که خانه ای را که گران تولیدمی شود را ارزان بفروشیم. چنین واقعیت هایی باعث شده تا فعالان بازار در برابر کاهش قیمت مسکن مقاومت کنند و به همین دلیل ناظران اقتصادی می گویند که بازار مسکن در مقابل کاهش و ریزش قیمت، بیش از بازارهای دیگر مقاومت می کند. در این باره توضیح داده می شود که بازاری که بیشترین مقاومت را در برابر ریزش قیمت ها کرده، بازار مسکن بوده است. اگرچه عدم ساخت و ساز مسکن در سال های اخیر، قطعا یکی از دلایل عدم ریزش قیمت مسکن در موج ریزش قیمت های اخیر بوده است اما افزایش شدید قیمت مواد اولیه (مصالح ساختمانی) نیز از دیگر دلایلی است که منجر به عدم کاهش محسوس قیمت مسکن در کلان شهر ها شده است. در واقع کمبود محسوس مسکن و وجود تقاضای پاسخ داده نشده، امکان ریزش قیمت را به طور کاملا قابل درکی، محدود کرده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات