بـازار مصرف نـان‌های مـدرن در حـال گسـترش است

در کشورمان کمتر کارخانه‌ای در بحث توليد اصولی نان‌های بسته‌بندی شده مطابق با استانداردهای اصولی روز دنيا و يا به عبارتی مدرن ورود پيدا کرده، در حالی که با توجه به تغيير سبک زندگی مردم و افزايش سطح آگاهی جامعه، کشش عمومی نسبت به اين نان‌ها به ويژه در کشورهای توسعه يافته چند برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ مهندس نامی بابایی، قائم‌مقام مدیرعامل هلدینگ نامی نیک‌ گفت: نهاد بنیان‌گذاران این مجموعه پدر و مادر بودند و این فعالیت با همکاری بنده، خواهر و برادرم به ترتیب با عناوین نامی، نیکی و نهاد ادامه یافته که برند سه نان (نامی نیک نهاد) برگرفته از اسامی ما می‌باشد. این شرکت اولین کارخانه نان کشور است و قبل از ورود آن تولیدکنندگان دیگر به صورت فانتزی یا سنتی به تولید نان مشغول بودند که پروسه تولید نان در هر دو به یک شکل بوده، اما یکی از وجوه تمایزشان، تنوع محصولات است. در کارخانه تولیدی نان به روش استاندارد، تولید این ماده غذایی پروسه کامل‌تری (میکس، تخمیر، پخت و بسته‌بندی) داشته و ضمن حفظ رطوبت آن، مصرف‌کننده تا یک هفته قادر به مصرف این محصول است. شایان ذکر است، از سال ۱۳۸۷ که شرکت سه نان به صورت رسمی تاسیس شده، هرساله در آمار سهم بازار روند رو به رشدی داشته که امروزه حدود ۶۸ درصد از بازار نان بسته‌بندی در ایران تامین شده و توزیع‌کننده مستقیم در تهران، البرز و قزوین بوده و در ۵۲ شهر نیز دارای نمایندگی فروش نان‌ است. این گزارش آماری توسط یک شرکت خارجی به صورت ماهانه و سالانه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تنوع، سلامت‌محور بودن، ماندگاری و کیفیت بالای این نان‌ها و از طرفی، به‌روز شدن و تغییر سبک زندگی افراد جامعه، به نظر می‌رسد که در آینده گرایش عمومی به سمت نان‌های بسته‌بندی‌شده که تنوع بالایی نیز دارد، بیشتر شود. اگر اقتصاد قوی‌تر و بدون نوسان در کشور حاکم باشد، این روند رو به رشد بازار نان‌های مدرن در نهایت باعث افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد. به هر حال مجموعه سه نان طی ۱۶ سال اخیر با هیچ‌گونه افتی روبه‌رو نبوده و در بدترین شرایط اقتصادی هم فعالیت داشته است.

بابایی گف: این شرکت تنها تولیدکننده نان است که به خاطر شعار سلامت‌محور بودن، تا یک‌سال گذشته در سبد محصولات خود فقط انواع نان حجیم مانند تست‌ها؛ نیمه حجیم شامل برگر، هات‌داگ، ساندویچ و نان شکلات و همچنین مسطح مثل پیتا، تافتون و لواش را داشت که به دلیل درخواست بازار یک‌سری محصولات پایه شیرین (رول گاتا، رول شاتوت و پن شکلات) را نیز به سبد کالایی خود اضافه کرده که جایگزین مناسب و سالمی برای انواع کیک و شیرینی است. در حال حاضر نیز به‌طور میانگین ۱۵۰ تن در روز از این تنوع نان تولید می‌شود که در این پروسه ۶۶۰ نفر مشغول به کار هستند که با تعداد افراد شاغل در نمایندگی‌ها به ۲ هزار نفر می‌رسد. لازم به ذکر است، بیشتر این نیروها نیز در حوزه پخش مستقر هستند که پیش از آن دوره‌های آموزشی را طی کرده و برای بخش تحقیق و توسعه نیز مراحل خاصی را گذرانده‌اند.

وی ادامه داد: با برخی از شرکت‌های خارجی از طریق نمایندگی‌های آن در کشور ارتباط داریم که نمونه آن شرکت بلژیکی پوراتوس است. همچنین با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌هایی داریم که یک مورد آن در زمینه بسته‌بندی و یک مورد هم در بخش BI (نرم‌افزاری) فعالیت دارند.

قائم‌مقام مدیرعامل هلدینگ نامی نیک‌ گفت: اوایل سال ۱۳۹۰، طرحی به نام نان و شیر برای مدارس تعیین شد و بر اساس آن مقرر گردید، این دو قلم کالا در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد که سه نان نیز در آن مشارکت داشت و بسیار هم طرح موفقی بود. علاوه بر آن، این شرکت با خیریه‌های مختلف همکاری داشته و تحت عنوان حمایت از حیوانات، اقدامات خاصی را انجام داده است. آخرین مورد از فعالیت‌های اجتماعی سه نان، تبدیل ایستگاه‌های اتوبوس به شکل تستر است که در راستای زیباسازی شهر بازخوردهای جالبی داشته است. در حال حاضر این اقدام در خیابان‌های کریم‌خان، سعادت‌آباد، ولیعصر و… صورت گرفته و قرار است که در شهرهای کوچک‌تر و روستاها هم که از داشتن ایستگاه‌های اتوبوس محروم هستند، اجرا شود که در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت اهمیت خواهد داشت.

بابایی افزود: خلاقیت در شرکت سه نان اولویت است، از این‌رو شاید جوایز و هدایایی که دریافت کردیم، چندان اهمیتی برای عموم نداشته باشد. کیفیت یک برند، بزرگ‌ترین افتخار برای صاحبان و پرسنل آن خواهد بود. محصولات سه نان حاصل پرورش و شکوفایی نیروی انسانی بوده که باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در این صنعت می‌شود. مهمترین و آخرین دستاورد ۱۶ ساله برند سه نان، تولید محصول نان پروتئین بوده که هم‌اکنون نیز یکی از پرفروش‌ترین‌ها است و خیلی از تولیدکنندگان دیگر نیز از این نو ع تولید الگوبرداری کردند. این محصول جدا از تامین نیاز پروتئین روزانه بدن، برای گیاه‌خواران و تمامی افراد قابل مصرف است.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۶ در نمایشگاه‌های داخلی، هم با برند سه نان و هم به‌عنوان نماینده گروه صنعتی کاک هلند حضور داشتیم، اما حضور در این نمایشگاه‌ها دستاوردی برای ما نداشته و به دلیل حضور بازدیدکنندگان غیر متخصص‏، از حضور در این نمایشگاه‌ها منصرف شدیم. از طرفی، به دلیل عدم صادرات محصول، در نمایشگاه‌های خارجی، صرفا به‌عنوان بازدیدکننده حاضر می‌شویم تا  اطلاعاتی از تکنولوژی روز دنیا به دست آوریم.

بابایی ادامه داد: از آنجایی که برنامه‌ریزی در کشورمان به دلیل شرایط موجود اقتصادی دشوار است، سه نان نیز در این مسیر با موانعی مواجه است که می‌توان به مشکل دریافت تسهیلات برای انجام طرح‌های توسعه‌ای مانند خرید ماشین‌آلات روز دنیا و… اشاره کرد. موضوع قابل توجه  قیمت نابرابر آرد مصرفی است. قیمتی که ما تهیه می‌کنیم ۱۷ برابر قیمت آرد نان سنتی است و همین اختلاف قیمت باعث چند نرخی شدن می‌شود که هم به زیان دولت و هم افراد جامعه است.

وی در انتها بیان کرد: به‌طور کلی واژه نان رژیمی واژه اشتباهی است که مرسوم شده و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، چراکه اساس نان بر پایه کربوهیدرات است. تمامی محصولات سه نان غنی‌شده هستند، ولی محصولاتی مانند نان‌های سبوس‌دار و نان جو دوسر جایگزین سالم‌تری برای سایر نان‌ها هستند. ما به تولید نان‌های فراسودمند اعتقاد داریم و هر کدام از محصولات ما ویژگی‌های خاص خود را دارد که با توجه به جدول ارزش غذایی هر محصول، تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات