یادداشت؛ نادر کریمی جونی

بی مهری به نمایشگاه صنعت کشاورزی و غذا

تردیدی نیست که نمایشگاه اگروفود یا آن‌طور که در نام رسمی این نمایشگاه درج شده، نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی و صنایع و ماشین آلات وابسته ایران، در منطقه خاورمیانه دومین نمایشگاه از این دست، پس از نمایشگاه دوبی است. این نمایشگاه به لحاظ جایگاه اقتصادی و تجاری و ظرفیت‌هایی که چرخه اقتصادی کشور ایجاد می‌کند، یکی از مهم‌ترین نمایشگاهاست که نه فقط در تجارت داخلی و گردش مالی درون ایران که در حوزه تجارت خارجی و تبادلات صادراتی کشورمان هم نقش مهم و غیرقابل انکاری دارد.

هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که پس از نفت و تجارت نفت و مشتقات آن، حجم تجارت غذا و محصولات، تجهیزات و صنایع بالادستی و پایین دستی آن بزرگ‌ترین گردش مالی، به ویژه بزرگ‌ترین گردش مالی در حوزه اقتصاد اجتماعی را پدید می‌آورد. نکته قابل توجه در این باره آن است که بیشترین حجم دست‌اندرکاران، فعالان، سرمایه‌گذاران و مباشران صنعت غذا را بخش خصوصی تشکیل می‌دهند و اگرچه در مواردی دولت‌ها و من‌جمله دولت جمهوری اسلامی ایران در راهبری و اجرای امور این صنعت دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌کند؛ اما دخالت دولت در این حوزه چندان چشمگیر نیست؛ چراکه در نهایت دولت مجبور می‌شود به نفع تولیدکنندگان تسلیم شود یا در غیر این صورت دولت‌ها مجبور به واردات غذا می‌شوند که این امر هم به دلیل راهبردی و هم دلیل اقتصادی نامطلوب و در مواردی خطرناک و آسیب‌زا است.

با آن دیدگاه انتظار آن بود که از نمایشگاه صنایع کشاورزی و غذایی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته که دیروز جمعه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد برخی مقامات کشوری ذی‌ربط حضور پیدا کنند. کسانی مانند مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان سازمان غذا و دارو، مقامات وزارت جهاد کشاورزی که هم‌اکنون با سرپرست اداره می‌شود و وزیر نامزد اداره آن مشخص شده است و… کسانی بودند که می‌توانستند به مناسبت مسئولیت‌شان در حوزه غذا و صنعت غذایی در افتتاحیه این حضور پیدا کنند و دست‌کم ساعتی را با دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت بگذرانند و به حرف‌های ایشان گوش دهند و به ابهامات یا سوال‌های آنان پاسخ دهند؛ اما هیچ یک از این اتفاق‌ها نیفتاد و به‌جز آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که معمولا در همه نمایشگاه‌های اقتصادی حضور پیدا می‌کند، هیچ مقام دیگری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حاضر نشد.

جالب است که در این نمایشگاه حتی مقامات صنفی کشاورزی هم حضوری کم‌رنگ و غیرمحسوس داشتند و در مراسم چند دقیقه‌ای افتتاح حضور نداشتند. لابد اگر آقامحمدی هم به خود زحمت حضور در این نمایشگاه را نمی‌داد، رئیس نمایشگاه بین‌المللی مجبور به افتتاح این نمایشگاه تخصصی می‌شد. نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی در روز نخست کاری خویش بسیار شلوغ بود؛ اما این شلوغی از بازدیدکنندگان تفرحی پدید آمده بود. در واقع بسیاری از افراد با خانواده برای دیدن محصولات و احتمالا تست و مزه کردن برخی محصولات به نمایشگاه آمده بودند.

 این استقبال چنان شدید بود که پارکینگ‌های جنوبی نمایشگاه تکمیل شده و پلیس ورود به خیابان جنوبی نمایشگاه را ممنوع ساخته بود؛ اما برای این ممنوعیت هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته بود و خودروها پس از حدود ۴۰ دقیقه تردد در ترافیک خیابان غربی نمایشگاه با ورودی مسدود شده مواجه و برای پارک خودرو به پارکینگ‌های شمالی نمایشگاه هدایت می‌شدند. برخی افراد هم در همان حاشیه خیابان زیر پل و… خودروی‌ خود را رها کرده و به درون نمایشگاه رفته بودند. در عین حال عمده سالن‌های نمایشگاه از تهویه مناسب برخوردار نبود و چه بازیدکنندگان و چه غرفه‌داران با گرمای کلافه کننده و طاقت فرسا مواجه شده بودند. با این همه اهمیت این نمایشگاه و گستردگی غرفه‌های آن که ۲۴ سالن و برخی محوطه‌های باز نمایشگاهی را در نمایشگاه بین‌المللی اشغال کرده بود گواه میزان استقبال دست‌اندرکاران و فعالان حوزه صنایع غذایی و کشاورزی است.

نمی‌توان انکار کرد که بخش کشاورزی در این نمایشگاه رفته رفته کم‌رنگ‌تر و محدودتر می‌شود و در عوض بخش غذایی در آن فربه‌تر و گسترده‌تر می‌گردد. شرکت‌های پخش و توزیع محصولات غذایی هم متوجه شده‌اند که این نمایشگاه موقعیت بی‌نظیری را برای تعامل و اخذ نمایندگی از تولیدکنندگان محصولات غذایی در اختیارشان می‌گذارد که از چنین منظری تلاش‌های گسترده‌ای در نمایشگاه دیروز به چشم می‌خورد. این امر نشان می‌دهد که غذا و صنعت غذا از اهمیت و گردش مالی معتنابه و بزرگی در ایران برخوردار است حتی اگر مقامات مسئول در وزارتخانه‌های و دولت به چنین صنعتی بی‌توجهی کنند یا اهمیت آن را درک نکنند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات