تامـین پایـدار کـاغذ کشور در دستـور کـار است

يکي از ملزومات رشد صنعت چوب با وجود وابستگي آن به واردات، ثبات اقتصادي و کاهش قيمت ارز است، اما افزايش نرخ ارز و نوسانات شديد قيمت ها طي چند سال اخير، مانع از اين امر شده و توليدکنندگان و فعالان اين بخش را با چالش جدي مواجه کرده است. با اين حال برخي از شرکت ها در شرايط نامطلوب بازار به تکاپوي خود براي غلبه بر مشکلات ادامه داده و به دستاوردهاي مهمي رسيده اند

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهندس امید نیک‌نژاد، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان یکی از پیشگامان اصلی تولید کاغذ در کشور تلاش خواهد کرد تا به‌رغم وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه، ضمن حفظ تولید در شرایط خوب کنونی تا پایان سال، نسبت به برنامه‌های بلندمدت خود از جمله افزایش سهم بازار، ایجاد ارزش افزوده از دارایی‌های موجود، توسعه و بهبود فرآیندهای تولیدی، حرکت به سمت تولید محصولاتی با سود بیشتر، توسعه منابع تامین چوب داخلی و خارجی، به‌کارگیری حداکثر پتانسیل موجود، تقویت ساخت داخل به منظور دور زدن تحریم‌ها و خودکفایی داخلی اقدامات لازم را به عمل آورد. این شرکت برای تولید کاغذ به مقدار مشخصی از مواد اولیه وارداتی وابسته است که ارز مورد نیاز آن نیز برای این میزان مواد از طریق بانک‌های عامل تامین و پرداخت خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، تنها بخش کمی از این مواد از خارج و بخش اعظم آن از داخل تامین می‌شود.

وی افزود: تمامی کالاهای وارداتی نظیر لوازم پوششی، مواد شیمیایی، قطعات و… که جزو تالار دوم است، در سامانه جامع تجارت، در صف تخصیص ارز قرار دارد و پس از تایید بانک عامل، در صف پرداخت بانک مرکزی قرار می‌گیرد. البته قرار بود، برای چوب و خمیر وارداتی که صرفا برای کتب درسی آموزش‌وپرورش وارد می‌شود، ارز نیمایی تالار اول اختصاص یابد که این امر تاکنون اتفاق نیفتاده است.

نیک‌نزاد گفت: بهینه‌سازی انرژی از مباحث مهم در صنعت است که این شرکت در این زمینه برنامه‌های متنوعی داشته و دارد. با توجه با کیفیت بالای محصول تولیدی در چند سال اخیر نمی‌توان گفت که کمبود برق می‌تواند منجر به پایین آمدن کیفیت شود. با این حال می‌توان اذعان داشت که کمبود برق منجر به خاموش کردن یک خط از مسیر تولید و فعال نبودن بخش‌های همزمان خواهد شد. همچنین روشن و خاموش شدن‌های مکرر، ضمن وارد شدن صدمه به تجهیزات، هزینه‌های بالاتری را به همراه خواهد داشت؛ در هر شکل تولید با بالاترین کیفیت انجام خواهد شد. اجرای پروژه‌های اصلاحی و تغییر در زمان غیر پیک و برنامه‌های اصلاحی برای کم کردن مصرف برق از جمله برنامه‌های قابل اجرای این شرکت خواهد بود. وزارت نیرو تا حد امکان سعی کرده با درک درست از شرایط شرکت و اهمیت تولید محصولی استراتژیک، شرایط را برای تولید پایدار فراهم سازد، اما شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برای حفظ و بقای خود و همچنین تامین کاغذ مورد نیاز کشور، نیازمند حمایت بیشتر، شرایط مطلوب‌تر و کامل‌تر است.

این فعال صنعت چاپ گفت: این شرکت هم‌اکنون دارای بزرگ‌ترین و مجهزترین ماشین کاغذ کشور است که مقدار مصرف آب در آن برابر با استانداردهای تعیین‌شده است. همچنین امکان بازگرداندن آب مصرفی به دلیل وجود رنگ‌دانه‌ها در پساب به چرخه تولید میسر نیست، اما این آب پس از فرآیند تصفیه مجدد به چرخه‌ طبیعت بازگردانده می‌شود.

وی افزود: این شرکت با تاسیس واحد محیط‌زیست و طرح‌ریزی برنامه‌های پایش در دو حوزه صنعت و جنگل و پیاده‌سازی استاندارد بین‌المللی ISO 14001 و دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی، در راستای حفاظت از محیط‌زیست گام‌های عملی بسیاری برداشته است. از مهمترین اقدامات صورت پذیرفته در این حوزه می‌توان به بازدیدهای منظم و برنامه‌ریزی‌شده از تمام واحدها و فعالیت‌های مختلف به منظور حصول اطمینان از رعایت کلیه الزامات زیست‌محیطی، کنترل و پایش منظم کلیه خروجی‌های کارخانه (پساب صنعتی، پساب بهداشتی و گازها)، مدیریت پسماندها با روش‌های مختلف (تفکیک، استفاده مجدد، بازیافت)، احداث کارخانه کود کمپوست با هدف تبدیل پسماندهای سلولزی به کود آلی در راستای مدیریت پسماندها، انجام کلیه پایش‌های زیست‌محیطی عطف به الزامات قانونی مرتبط از طریق آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط‌زیست، احداث و راه‌اندازی کارخانه بازیافت کارتن (OCC) با هدف کاهش مصرف چوب و کمک به حفاظت از منابع، بازدیدهای منظم از تمامی عملیات اجرایی در جنگل (راهسازی، راهداری، جنگل‌کاری، جنگل‌داری و …) عطف به الزامات سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع، نظارت بر عملکرد همه پیمانکاران در حوزه‌های جنگلی تحت اختیار، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف تحقیقاتی مرتبط با جنگل در راستای بهبود عملکردها و مسئولیت‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در جامعه با همکاری نهادهای مرتبط به ‌منظور ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: یکی از این افتخارات، انتخاب شدن شرکت به عنوان صنعت سبز طی ۴ دوره از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و برنامه توسعه ملل متحد (UNIDO) و انتخاب آن به عنوان بهره‌بردار نمونه جنگل طی دو دوره از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع بوده است. طی سال‌های گذشته و در زمان در اختیار داشتن جنگل‌ها، تمام فعالیت‌های این شرکت بر اساس کتابچه‌های طرح سازمان جنگل‌ها و مراتع صورت می‌گرفته و همه تعهدات (حفاظت، جنگل‌کاری، جنگل‌داری و برنامه‌های مراقبتی) بر اساس همین کتابچه‌ها انجام شده است، ولی از آغاز طرح صیانت از جنگل در سال ۱۳۹۶ اقدامات مذکور تنها در حوزه حفاظتی در حال انجام است.

نیک‌نژاد در آخر گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم با رویکرد حمایت از صنایع داخلی، به ویژه شرکت‌های مادر تلاش کرده تا ضمن تحقق شعار سال، شرایط را برای پیشرفت این شرکت‌ها فراهم سازد. وزرای اقتصاد و ارشاد نیز در همین راستا با حضور در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ضمن آشنایی با مشکلات موجود تلاش کردند، با حمایت از سوی وزارتخانه‌های تحت امر خود شرایط تحقق برنامه تولید را برای این شرکت فراهم سازند.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات