ایستایی قیمت؛ رکود معاملات

تخفیف، تنها تحول مهم بازار مسکن

قیمت مسکن نه فقط به طور ایستا در بنگاه های معاملاتی دست به دست می شود، بلکه رکود خرید و فروش که از اواسط بهار بر این بازار حکم فرما بود، هم چنان ادامه دارد.

قیمت مسکن نه فقط به طور ایستا در بنگاه های معاملاتی دست به دست می شود، بلکه رکود خرید و فروش که از اواسط بهار بر این بازار حکم فرما بود، هم چنان ادامه دارد. هیچ کس نمی داند که این اوضاع تاکی و چگونه ادامه خواهد داشت. قدر مسلم این است که برخی مالکان تصمیم به دادن تخفیف های قابل توجه برای فروش ملک های خود گرفته اند اما باز هم نتوانسته اند واحدهای خود را به فروش برسانند؛ همان قدر که در ماه های سال گذشته، متقاضیان به مالکان التماس می کردند که در قیمت واحدهای تحت تملک خویش مقداری تخفیف بدهند تا بودجه آنان قدرت خرید پیدا کند، حالا این مالکان هستند که به خریداران التماس می کنند تا با فروشندگان راه بیایند و از متضرر شدن مالکان جلوگیری نمایند.

البته برخی مالکان هم خیلی عجله ای برای فروش واحدهای خود ندارند و تصور می کنند بالاخره قیمت ملک رشد خواهد کرد و سود خوبی نصیب شان خواهد شد. به همین دلیل این مالکان رغبت زیادی به دادن تخفیف ندارند و هم چنان در قیمت های گذشته منجمد شده اند. در مقابل مالکانی که پول خود را برای تعویض و تغییر واحدهای فعلی شان مهیا کرده اند، می خواهند هرچه زودتر با حداکثر قیمت ممکن واحدهای فعلی را به فروش برسانند تا در زمان مناسب بتوانند واحدهای جدید مد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند. با این حال بازار مسکن همچنان در رکود همراه با کاهش قیمت به سر برد؛ آن طور که دلالان می‌گویند قیمتهای اعلامی امروز حدود ۱۵ درصد نسبت به خردادماه کاهش نشان می‌دهد. حتی در مواردی که سازندگان حاضر به فروش واحدهای نوساز خود با تخفیف ۲۵ درصد هستند اما کسی اقدام به خرید نمی‌کند. به نظر می‌رسد فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن در انتظار محرک‌های اثرگذار بر این بازار هستند تا وارد بازار شوند ولی شواهد و قراین و نیز متغیرها اقتصادی نشانه های امیدوار کننده ای را به بازار منعکس نمی سازند. در این صورت سرمایه گذاران وارد بازار نمی شوند، خانه جدید ساخته نمی شود و در نتیجه در آینده کمبود خانه خالی و نوساز در بازار مشاهده خواهد داشت.

برخی معامله گران هنوز هم می گویند که سقوط تعداد قراردادهای مسکن چشمگیر است و در ۵ ماه اخیر تنها تحول مهم و ملموس در بازار، ارائه تخفیف از سوی فروشندگان بوده است. تخفیف هایی که در برخی موارد تا ۲۰ درصد هم اعلام می شود، اما به واسطه کاهش قدرت خرید مردم این پیشنهاد ها تاثیری برای ترغیب خریداران نداشته است. در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین‌ گونه است و با وجود کاهش بیشتر قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل امسال، معاملات همچنان در رکود است. به‌عنوان مثال در شهر جدید پرند که پایتخت صنعتی‌سازی کشور را یدک می‌کشد واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت امسال تاکنون حدود ۲۵ درصد افت قیمت داشته‌اند. واحدهای مسکن مهر این شهر تا اواخر سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱.۶ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، اما امروز همان واحدها ۱.۲ تا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده که البته مشتری هم ندارد.

مقایسه قیمت ها؛ 

یک واحد مسکن مهر با مساحت ۷۵ متر مربع در شهر جدید پرند با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان در فایل فروش قرار گرفته است. این آپارتمان دارای انباری و پارکینگ است. آپارتمان  ۷۸ متری دارای پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. واحد مسکن مهر ۷۰ متری نیز با پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده،‌یعنی هر مترمربع حدود ۱۴ میلیون تومان. همچنین قیمت یک دستگاه آپارتمان ۷۶ متری ۱.۳ میلیارد تومان اعلام شده، این واحد دارای پارکینگ، انباری و آسانسور بوده و در طبقه دوم قرار دارد.

در این بازار البته تحرک هایی نیز برای خرید و فورش به چشم می خورد. این تحرک ها مثلا در تهران به مناطق شهرداری بستگی دارد و براساس آن دسته بندی می شود. در این باره اگرچه به طور رسمی برآورد یا آمارگیری نشده اما به طور عمومی و براساس گفته های معامله گران و بنگاهداران مسکن، می توان گفت؛ منطقه ۱۰ از سال‌های قبل از پرمعامله‌ترین مناطق تهران در عرصه مسکن محسوب می‌شود. با افزایش تب سرمایه‌گذاری در این بازار نیز افراد زیادی به دلیل قیمت مناسب و بالا بودن احتمال نقدشوندگی به این منطقه هدایت شده‌اند. به نظر می‌آید حالا این منطقه پذیرای افرادی با بودجه‌های متنوع‌تر است. منطقه ۵ در نیز جایگاه یکی دیگر از مناطق پرطرفدار تهران برای خرید و فروش واحدهای مسکونی وضعیتی مشابه همین روند را دارد.  آمارهای این منطقه حاکی‌ست کمترین سهم آگهی‌ها مربوط به واحدهایی با عمر پایین بوده است؛ واحدهایی با عمر یک سال سهمی ۱۳/۶ درصدی و آگهی‌های مربوط به واحدهایی با عمر دو تا پنج سال سهمی ۱۳/۲ درصدی از کل‌ آگهی‌های مسکن در این منطقه داشته‌اند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات