توزیع نامناسب کالاها در خـودروهای پخش سیـار

اهميت و جايگاه شرکت هاي پخش در شرايط کنوني با توجه به گسترش جمعيت و دسترسي سخت مردم به کالاهاي مورد نياز، بيش از پيش خود را نشان ميدهد، اما بايد دانست که اين شرکت ها به دليل حساسيت موضوع توزيع بايد به ساختارهاي نوين مجهز باشند تا در پاسخگويي به مشتريان و مخاطبان مورد نظر دچار چالش نشوند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین علی شیرین، رییس هیات مدیره و مدیر فروش شرکت کالا پخش همادیس گفت: این واحد صنفی از حدود ۲۰ سال پیش فعالیت خود را در قالب یک پخش سنتی و بنکداری آغاز کرد و نمایندگی شرکت بهنوش را بر عهده گرفت. بعد از ورود بنده به این شرکت و ایجاد تغییرات ساختاری آن، فعالیت‌ها به صورت شرکتی و ساختاریافته مدیریت می‌شود تا اینکه در سال ۱۴۰۰ شرکت کالا پخش همادیس با هدف انجام کارهای بازرگانی به ویژه پخش مواد غذایی تاسیس گردید. این شرکت به‌طور کل سه بخش نمایندگی، عاملیت و پخش عمده را مدیریت می‌کند که در مورد اول، نمایندگی شرکت بهنوش، زمزم، دلپذیر، آب‌معدنی آوالایف و… را بر عهده گرفته و دو سبد کالا نیز در لاین یخچالی و خشک دارد. شایان ذکر است، بیشتر نیروهای این شرکت از افراد منطقه جذب شده‌اند که به‌طور کل تعداد آنان به ۳۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: شرکت‌های پخش، کالاها را از شرکت‌ها خریداری یا به صورت تحویل امانی دریافت می‌کنند تا به متقاضیان و مصرف‌کنندگان عرضه کنند، در حالی که شرکت کالا پخش همادیس همه کالاهای توزیعی سبد خود را خریداری می‌کند. به عبارتی دیگر؛ چندین کانال فروش از جمله ویزیت حضوری، تلفنی و پایش و پشتیبان مسیر تعریف شده که به تناسب هر یک از آن‌ها اقداماتی صورت گرفته و سفارش‌ها انجام می‌شود. با عبور از این فرآیند، سفارش‌ها توسط مدیریت بررسی، بعد از تایید وارد انبار و سپس فرآیند وزن‌کشی، چیدمان و توزیع آن آغاز می‌شود.

شیرین گفت: طرحی برای توسعه در نظر گرفته شده که در راستای آن، مذاکراتی با استان‌ انجام شده تا پخش از منطقه به استان گسترش پیدا کند. آنچه که فعالیت شرکت کالا پخش همادیس را متفاوت می‌کند، زیرساخت و نرم‌افزار بسیار قوی آن است، بر همین اساس با استان‌های دیگر مذاکراتی داشته تا مطابق با ساختارهای ایجاد شده، فعالیت‌های پخش آن‌ها را انجام دهد که البته این امر، یک مدل برای حل کردن عارضه صنعت پخش است. یکی از چالش‌های صنعت پخش به توزیع سنتی بازمی‌گردد که در نهایت ورشکستگی توزیع‌کنندگان را در پی خواهد داشت، چراکه امروز هزینه‌های مالیات برای افراد فاقد سواد و دانش بسیار زیاد است و باید با محاسبات دقیق مالی از آن جلوگیری کرد. در حال حاضر دنیا به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود و اصلاح ساختارها ضرورت دارد، با این حال برند دیگری به منظور تولید آب‌معدنی در این شرکت در حال راه‌اندازی است که به زودی نهایی  و در مرحله توزیع قرار می‌گیرد.

رییس هیات مدیره و مدیر فروش شرکت کالا پخش همادیس افزود: این شرکت بر مبنای اصول منظم ساختاری و استانداردهای پخش حوزه FMCG تشکیل شده که بزرگ‌ترین کمک‌کننده به صنعت پخش است. با توجه به این امر، در شرکت کالا پخش همادیس در ابتدا ساختارها و فرآیندها به‌طور منظم تعریف شده و در بخش ساختار نرم‌افزاری و نیروی انسانی نیز از تیمی قوی برخوردار است که آن را در شمار پیشتازان شرکت‌های پخش در منطقه قرار داده است، اما بسیاری از شرکت‌ها ساختار سیستماتیک نرم‌افزاری و منابع انسانی منسجم ندارند که این موضوع، عُمر کاری این‌گونه شرکت‌ها را کوتاه می‌کند.

وی افزود: در گذشته، بخشی از فعالیت ما در حوزه فروش محصولات غیر بسته‌بندی‌شده یا فله‌ای بود، بر این اساس مشتری توقع داشت که ماهیت محصول را تغییر دهیم، اما پس از شیوع کرونا و ضرورت رعایت استانداردهای بهداشتی که تمایل به استفاده از پیتزا و خوراکی‌های بیرون تا حدی کاهش یافت، حجم زیادی از کار ما به سمت بخش خانگی و کالاهای سوپرمارکت رفت؛ در نتیجه رفتار خرید مصرف‌کننده دچار تغییر شد و این شرکت را مجبور به مذاکره با تامین‌کنندگان خود جهت تولید محصولات در قالب‌های خانواده و تک نفره کرد که این موضوع باعث توقف فروش فله‌ای محصولات که بخش عمده‌ای از فروش را در بر می‌گرفت، شد.

شیرین گفت: متاسفانه این موضوع تاثیر منفی زیادی را در صنعت پخش به همراه داشته است. از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ که وزارت صمت بحث درج قیمت تولید و مصرف را مطرح کرد، صنعت نوشیدنی جزو اولین صنایعی بود که چنین کاری را انجام داد و همین موجب شد، این شرکت ضربه زیادی ببیند. در شرایط کنونی نرخ تعیین‌شده برای افزایش قیمت نهایی در کالاهای مختلف، متفاوت است، در صورتی که قبلا این‌طور نبود. از سوی دیگر، تغییرات قیمتی آرامش بازار را بر هم زده و مسائل شرکت‌های پخش را چندین برابر کرده است. به‌طور کل باید گفت، فرآیند قیمت‌گذاری در صنعت پخش پیچیده است و این نوسانات قیمتی، از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

مدیر فروش شرکت کالا پخش همادیس افزود: این کار قطعا تکمیل‌کننده فرآیند کاری یک تولیدکننده است. به بیانی دیگر باید گفت که اگر صنعت پخش نباشد، فرآیند تولید یک محصول هیچ‌گونه مفهومی ندارد، زیرا  این محصول باید در محل درست و با شرایط استاندارد توزیع و تحویل مصرف‌کننده شود. دانش ما نیز تسلط بر فروش است و دانش تولیدکننده به تولید محصول مربوط می‌شود؛ بنابراین قطعا وجود چنین کاری ضروری است و در صورت بی‌توجهی به آن و توزیع و فروش محصولات توسط تولیدکننده با توجه به چالش‌های صنعت پخش، عملکرد شرکت‌های تولیدی را به صفر خواهد رسید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، شرکت پخش تخصصی مجزا از محیط تولید خود را دایر کرده و به این صنعت جان تازه‌ای بخشیده‌اند. به‌طور کل اگر صنعت پخش نباشد، زنجیره تولید ناقص خواهد ماند. عنوان صنعت برای آن نیز گویای اهمیت آن است.

وی گفت: بستگی به نوع فعالیت در صنعت کالاهای مصرفی پرگردش  (FMCG)، طبیعتا توزیع کالاهای خشک با توجه به شرایط نگهداری و طول عمر محصول، فرآیند راحت‌تری دارد و برعکس برای کالاهایی که دارای تاریخ مصرف و یا شرایط نگهداری سردخانه هستند، لازم است که در خصوص نگهداشت محصول، سوله‌های بهداشتی و سردخانه‌های مجهز دایر کرد و از نیروهای متخصص بهره برد. از سوی دیگر، یکی از بزرگ‌ترین استرس‌های شرکت‌ها، خاموشی‌های برق در تابستان است که شرکت‌ها برای جلوگیری از خسارت، باید هزینه بسیار زیادی در خصوص تامین و نگهداشت سیستم سردخانه و ژنراتور را تحمل کنند. یکی دیگر از نکات مهم در این صنعت، چالش نیروی منابع انسانی است. امروزه اکثریت نیروی انسانی شرکت‌های پخش در خیابان و مغازه‌ها هستند که قطعا روند کاری آنان با نسل جدید که به فضای مجازی و کسب درآمد از این فضا امیدوار هستند، تفاوت دارد.

شیرین در انتها بیان کرد: متاسفانه این امر هزینه‌های پخش را بالا برده است، در حالی که تعداد افرادی که به صورت پخش سیار فعالیت دارند، کم نیست. بسیاری از این افراد معلوم نیست که از کجا آمده، چگونه وارد مناطق توزیعی یک شرکت پخش می‌شوند، در بین کانال‌های توزیعی، تعارض ایجاد می‌کنند و اصلا کالایی را که می‌فروشند، با چه شرایط بهداشتی تهیه و توزیع می‌کنند. این افراد در خصوص خریدوفروش محصولات در امور مالیاتی معمولا شناسایی نمی‌شوند و چون جز اشخاص حقیقی هستند و فاکتور رسمی صادر نمی‌کنند، تعهدات خاصی هم نسبت به پرداخت مالیات ندارند. علاوه بر این، شرکت‌های پخش با توجه به نظارت‌های دستگاه‌های دولتی باید به استانداردها و تعهدات خاص یک فروشنده دائمی پایبند باشند، در صورتی که این موضوع در خصوص دیگر شرکت‌های غیررسمی فروش محصولات مطرح نیست.

پایان پیام./

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات