تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های بزرگ اقتصادی راهکاری اصولی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

نگاه هوشمندانه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر به مسئله تولید و رفع موانع آن، یکی از اصولی ترین راهبردهای برون رفت از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم کشورهای استکباری بر کشور عزیز ایران اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، کم توجهی یا غفلت مسئولان دولتی به راهبردهای اصولی و تاکیدات مقام معظم رهبری در بی‌اثر کردن تحریم‌ها با تبیین راهکارهای همچون “توسعه زنجیره ارزشی در صنعت نفت و پتروشیمی ” ،” پرهیز از نیمه‌کاره رها کردن پروژه‌ها و کارهای تبیینی” ، “حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و نفت” و “استفاده مناسب از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری”موجب سرگردانی سرمایه‌گذاران طرح‌ها و تداوم روحیه خام‌فروشی و رکود صنایع بزرگ و ملی و فراملی در نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

بازدیدهای میدانی از فازهای در حال توسعه و پیشرفت صنایع پتروشیمی و نفت در منطقه اقتصادی عسلویه، تداعی و تجسم عینی دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تبیین  و انجام این امور مهم است در کشور است.

منطقه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه که شرکت‌های پتروشیمی بسیاری با عناوینی متفاوت که زایش سهامداری آن منبعث از شرکت‌های خصولتی و وابستگی تام به مدیریت اجرایی کشور در وزارتخانه‌ها یا شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذار برمی‌گردد که نشانگر آن است شرکت‌های هلدینگی چند پروژه بزرگ و ملی را سهامدار شده است و توان تامین منابع و اعتبارات  لازم را برای تکمیل پروژه‌های بزرگ پتروشیمی را ندارد و از سویی راهبردی اصولی برای پذیرش فایناسورها برای ورود سرمایه‌گذار خارجی در تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها را در برنامه‌های شرکت ندارند و عملا به دنبال انباشت سرمایه و سهام شرکت هستند که از مهم‌ترین موانع پیشرفت و توسعه پروژه‌های بزرگ ملی و فراملی است.

این در صورتی است که دولت باید تسهیل‌گری برای تکمیل پروژه‌های بزرگ داشته باشد و در پذیرش فایناسورها برای سرمایه‌گذاری و تضامین سرمایه‌گذاران راهکارهای مناسبی تبیین کند که به لحاظ وابستگی شرکت‌های هلدینگی به بدنه اصلی دولت سرانجامی نداشته و ندارد.

مقام معظم رهبری در تاکیدات خود درباره مسئله پترو پالایشگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌ و سرمایه‌های مردمی اشاره و توصیه داشتند که عملا این این امور مهم با غفلت و کم‌توجهی مدیران دولت قرار گرفته است و به‌جای سهام‌داری عام در سیستم اقتصادی بورس و اوراق بهادار به سهام دهی به هلدینگ‌های سهام‌داری که قصدشان فقط و فقط افزایش سرمایه و استفاده از رانت‌های دولتی است.

پروژه‌های بزرگ اقتصادی که می‌تواند گره‌گشای تولید، اقتصاد، اشتغال، کارآفرینی، قطع وابستگی و جلوگیری از خام فروشی باشند را با سهام‌داری شرکت‌های هلدینگی، طول زمان بهره‌برداری پروژه‌ها و طرح‌ها را دو تا چند برابر افزایش داده و موجب رکود صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و….می‌شود.

آنچه موجب دل‌نگرانی است شرکت‌های هلدینگی سهام‌داران  به‌جای تسهیل‌گری در تکمیل پروژه‌های بزرگ، موجب سرگردانی سرمایه و رکود اقتصادی کشور می‌شوند.

از این حیث باید تدبیری در راستای تحقق مطالبات و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در توسعه زنجیره‌ای ارزش‌افزوده طرح‌های بزرگ پترو پالایشگاه‌ها و مگا پروژه‌های پتروشیمی در جهت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها داشته باشد و به‌جای سیستم حاکمیتی هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری مردمی را از طریق سیستم‌های بورسی و یا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بازگشت سرمایه، منابع آن پس از تولید به صندوق سرمایه ملی را برنامه‌ریزی نمایند تا مشکلات فرا روی کشور در اقتصاد کلان برطرف و مرتفع شود.

عبدالرسول جوادی بالاجاده، مشاور مدیرعامل و رئیس ارتباطات و روابط عمومی پتروشیمی کیان

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات