حذف دامنه نوسان در گرو ثبات اقتصادی سهام در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت کارگزاری دانایان گفت: اگر ثبات تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، در خیلی از سهم‌ها و حتی برای تمام بازار سرمایه می‌توان دامنه نوسان را حذف کرد، مشروط بر اینکه به فعالان بورس، آموزش‌های لازم در مورد نحوه ارزش‌گذاری داده شود و با توجه به تعداد زیاد مجوزهای سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری، تحلیل‌های رایگان نیز از سوی شرکت‌ها به بازار سرمایه عرضه شود.

احمد کاظمی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، با بیان اینکه تعیین نرخ‌ها به صورت دستوری مانع از رشد و تحرک بازار می‌شود،گفت: با این حال ۹۰ درصد سهام بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها جذاب بوده و در حال حاضر شاخص واقعی بورس به بیش از عدد یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار رسیده است.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها برای پیش‌بینی سودآوری خود باید بدانند که نرخ بهره مالکانه آن‌ها در سال‌های آینده چه میزان است، ولی متاسفانه به دلیل تحمیل سیاست‌های دستوری به بازار سرمایه، میزان سود و زیان و به‌طور کل وضعیت آینده بورس مشخص نیست.

کاظمی تصریح‌کرد: از آنجایی که تعداد زیادی از مردم، با بورس در ارتباط هستند، نمی‌توان منکر سیاسی بودن آن بود. هم‌اکنون قیمت سهام عدالت از ۲۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان رسیده و همین موضوع قشر ضعیف جامعه را درگیر کرده است. موضوعات اقتصادی قطعا بر مسائل سیاسی نیز تاثیر دارد.

وی افزود: به نظر بنده، اگر ثبات تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، در خیلی از سهم‌ها و حتی برای تمام بازار سرمایه می‌توان دامنه نوسان را حذف کرد، مشروط بر اینکه به فعالان بورس، آموزش‌های لازم در مورد نحوه ارزش‌گذاری داده شود و با توجه به تعداد زیاد مجوزهای سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری، تحلیل‌های رایگان نیز از سوی شرکت‌ها به بازار سرمایه عرضه شود. به عنوان مثال، ما باید شرکت‌ها را ملزم به ارائه چندین تحلیل مناسب کنیم تا مردم با آگاهی و اطمینان وارد بازار سرمایه شوند و دامنه نوسان نیز حذف شود، در حالی که هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شده و با خسارت زیادی روبه‌رو هستند.

کاظمی گفت: در کشورهای دنیا، سیستم و ساختارهای موجود تصمیم می‌گیرند، اما در کشور ما تصمیمات مهم به اشخاص محول شده و همین امر اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه را سلب کرده که این موضوع، موجب عدم پیش‌بینی‌پذیری بورس و افزایش ریسک آن برای مردم شده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری دانایان افزود: هم‌اکنون بازار سرمایه به دلیل شرایط اقتصادی موجود، ریسک‌های زیادی دارد. البته ریسک‌های سیستماتیک بر کل بورس حاکم بوده و به همین دلیل تحمیل هرگونه ریسک جدیدی به سرمایه‌گذاران با توجه به اخذ تصمیم‌های خلق‌‎الساعه دولت‌مردان، آن‌ها را با چالش جدی در بودجه‌بندی برای سال ۱۴۰۱ مواجه کرده است. موضوع دیگر به قانون اوراق بهادار مرتبط است که به عقیده بنده، نیاز جدی به تغییر و بازنگری دارد تا قوانین مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و اوراق بهادار تهران روشن باشد، اما اگر قیمت‌گذاری توسط بازار آزاد انجام شود و در این خصوص شرایط برابری برای همه شرکت‌ها وجود داشته باشد، عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است. قیمت‌گذاری دستوری با اخذ تصمیم‌های خلق‌الساعه اثر منفی زیادی بر بازار سرمایه دارد.

وی درباره برقراری ارتباطات مستمر کشور با جهان،گفت: این امر  باعث رونق اقتصادی و بهبود شرایط بازار سرمایه خواهد شد. از زمانی که ارتباطات کشور با دنیا محدود شده، حجم سرمایه‌گذاری نیز پایین آمده است، به‌طوری‌که این میزان به همان اندازه سرمایه‌گذاری دهه ۸۰ شمسی بوده و چیزی به آن اضافه نشده است، ولی در صورت اجرای برجام و برقراری تعامل با دنیا، حجم سرمایه‌گذاری افزایش یافته و شرایط بسیار مستعدی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

کاظمی موضوع شفافیت در بازار سرمایه را مهم تلقی کرد و گفت: برای تحقق این امر اول از همه باید شفافیت در بازار برقرار و قوانین تصویب‌شده مبتنی بر آن باشد. همچنین به منظور کاهش ریسک‌های موجود باید از اخذ تصمیم‌های عجولانه و شتاب‌زده پرهیز کرد. نکته دیگر، اطلاع دقیق تصمیم‌گیران از بازار و شرایط حاکم بر آن است؛ به این مفهوم که آنان با ماهیت اقتصادی حوزه زیردست خود آشنایی کامل داشته باشند، اما زمانی که دولت اعلام می‌کند، بازار سرمایه یا اقتصاد را طی ۱۰۰ روز سروسامان خواهد داد، به‌طور قطع با ماهیت بورس آشنایی ندارد. به اعتقاد بنده، باید این موارد را در دستور کار قرار داد تا مانند هم‌اکنون، بازار سرمایه قتل‌گاه سرمایه‌ها نباشد.

وی تصریح‌کرد: یکی از ملزومات رشد بازار سرمایه ایجاد شفافیت در آن است، به‌طوری که میزان پاسخگویی مسئولان در برابر خواسته‌های سهامداران افزایش یابد تا بازار سرمایه مسیر واقعی خود را طی کند. باید اجازه و اختیار عمل بیشتری به بورس داده شود تا سیستم و ساختار را جایگزین اشخاص تصمیم‌گیرنده در آن کنیم.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات