حـمایت از تـولید در حد شعـار باقی مانده است

هرچند شرايط بد اقتصادي، بازار خيلي از کسبوکارها را کساد کرده، اما صنايع غذايي به ويژه در خصوص محصولات غذايي ضروريتر و مهمتر، کمتر متاثر از شرايط رکودي بودهاند، با اين حال دستوبال توليدکنندگان براي ادامه فعاليتهاي توسعهاي در اين شرکتها تحت تاثير تورم تا حد زيادي بسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ خانم دکتر منا جابری دوست، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۰ تاسیس و خط تولید آن نیز در دی‌ماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد. یکی از اهداف تاسیس شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت، تولید محصولات غذایی سلامت و باکیفیت است. گروه اول محصولات تولیدی، اسنک‌های سلامت بر پایه دانه کینوا است. کینوا یک شبه غله با ارزش غذایی و پروتئین بالا است که علاوه بر آن، در شرایط مختلف دمایی مقاوم بوده و آب‌بَری کمتری دارد، بر این اساس به عنوان یک فرآورده غذایی، بسیار ارزشمند است. با توجه به این ویژگی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهانی غذا نیز در صدد ترویج استفاده از این دانه برآمده‌اند.

وی افزود: تاکنون اهداف زیادی محقق شده، اما هنوز راه بسیاری برای تحقق اهداف بلندمدت آن باقی مانده است. با این حال فروشگاه‌ها و مشتریان مختلفی از محصولات شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت استقبال کرده و مصرف‌کننده آن هستند. شعار این شرکت “لذت و سلامتی” است و بر این دو بخش تمرکز ویژه دارد. بر این اساس با وجود همه مسائل و مشکلات، در کل به فعالیت و آینده آن بسیار خوش‌بین هستیم. شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت، هم‌اکنون ۱۲ محصول تولید می‌کند و به زودی ۷ محصول دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

جابری دوست گفت: کینوا شبه غله‌ای است که ارزش غذایی بالایی داشته و از منابع بسیار مهم و ارزشمند پروتئین، آهن، منیزیم، روی و ویتامین‌ها می‌باشد که در مقایسه با سایر غلات بسیار غنی و مورد توجه است. از طرفی، ما در تولید اسنک‌های بر پایه کینوا، توجه ویژه‌ای به فرمولاسیون داریم تا بتوانیم ضمن تولید محصولی خوشمزه، با کاهش مواد مضر مانند روغن و شکر، محصولی با ضرر کمتر، کالری کمتر و سالم‌تر تولید و عرضه کنیم. به عنوان مثال، در فرمولاسیون پاف‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده شده و بیش از ۳۰ درصد روغن کمتری نسبت به سایر پاف‌های موجود در بازار دارد و از وی پروتئین در آن استفاده شده است. “کروتان” گروه دیگر محصولات این شرکت است که بافتی مثل پاف دارد و در سوپ و سالادهای مختلف قابل استفاده است و البته میان وعده سالمی هم به شمار می‌رود. “کوکی” نیز از دیگر محصولات شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت است که ۴۰ درصد شکر، روغن و کالری کمتری نسبت به محصولات مشابه دارد. گروه بعدی محصولات دانه، آرد و پرک کینوا است که در سال‌های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی ۷ ماه اول سال، محصولات این شرکت وارد بازار و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شده و البته صادرات محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است. شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت برای توزیع محصولات خود، هنوز شرکت پخشی دایر نکرده و معمولا از شرکت‌های پخش فعال استفاده می‌کند. شایان ذکر است، محصولات این شرکت معمولا در پلتفرم‌های آنلاین فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و در این خصوص هنوز پلتفرم جداگانه‌ای تعریف نشده است.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رامونا سلامت گفت: تعداد زیادی از افراد تامین‌کننده شرکت و مشتریان، از این محصولات به طرز قابل توجهی استقبال کرده، اما هنوز آمار دقیقی از آن وجود ندارد. صنایع غذایی رامونا سلامت برای سه محصول خود گواهی ثبت اختراع گرفته و تاییدیه دانش‌بنیان بودن آن نیز در حال صادر شدن است. این محصولات مبتنی بر فناوری و خلاقیت است و نمونه مشابهی ندارد. در فرآیند فرمولاسیون آن هم بسیار توجه شده تا ضمن کاهش مواد مضر و افزایش سلامت محصول، بافت و طعم نیز خوشایند و مطلوب باشد.

وی افزود: شرکت‌های صنایع غذایی معمولا با ثبات قیمت روبه‌رو نبوده و همین امر باعث تغییر دستمزد و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که نمی‌توان مدام برای جبران این نوسانات، قیمت‌ها را افزایش داد. همین موضوع و افزایش هزینه‌ها می‌تواند به عنوان مانعی برای تحقق اهداف توسعه‌ای به شمار رود. جدا از بحث علاقه درونی باید گفت، اگر کسی صرفا به دنبال سودآوری باشد و عشق به تولید نداشته باشد، شاید بتواند جایگزین‌هایی با دردسر کمتر و سودآوری بیشتر پیدا کند.

جابری دوست گفت: در برخی از گروه‌های کالایی بازار اشباع است و رقبای بسیاری وجود دارند، ولی در صورتی که محصول با ایده جدید و متفاوت وجود داشته باشد، می‌توان گفت که صنایع غذایی هنوز اشباع نشده و ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. از سویی، برخی از بخش‌ها نیاز به سرمایه زیادی دارند و ورود به آن شاید برای سرمایه‌گذاران جدید یا نوآورانی که سرمایه کمتری دارند، امکان‌پذیر نیست. با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری، شرایط اقتصادی مردم و شرایط تورمی، تاسیس یک شرکت جدید در این شرایط کمی پرخطر است، کما اینکه برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی هستند. در همین شرایط هم با داشتن ایده، محصول خوب و البته بهره‌وری، می‌توان سرمایه‌گذاری جدید انجام داد.

این فعال حوزه صنایع غذایی افزود: قطعا شرایط تورمی و رکورد روی شرایط اقتصادی شرکت‌ها و افراد جامعه تاثیرگذار است، ولی تاثیرگذاری آن بر کالاهای مختلف و ضروری یا غیر ضروری متفاوت است. در مورد صنایع غذایی و نیاز تغذیه‌ای، به ‌هر حال نیاز از بین نمی‌رود و به عنوان یک صنعت ضروری، با افزایش مشکلات اقتصادی مردم، عموما نیاز از یک گروه کالایی به گروه کالایی دیگری منتقل می‌شود که نمونه آن، برنج خارجی با برنج ایرانی و موارد مشابه است. در چنین شرایطی برخی از شرکت‌ها مجبور به تعطیلی شده یا پروژه‌های توسعه‌ای را متوقف می‌کنند.

وی گفت: واقعیت این است که شاید در سیاست‌های کلی موضوعاتی بیان شود، اما وقتی این موضوع در سطح کلان مطرح می‌شود، باید دید که چه سیاست‌ها و سازوکارهایی برای آن در سطوح اجرایی تعریف و در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه خیلی از حمایت‌ها در سطح شعار و یا سیاست‌های کلی باقی مانده و روح حمایتی از تولید در بدنه اجرایی برقرار نیست، بر همین اساس برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شود. متاسفانه سیاست‌های کلی در حالی تدوین می‌شود که راهکاری برای اجرایی شدن آن ایجاد نشده است.

جابری دوست در انتها بیان کرد: مشکلات اقتصادی برای همه وجود دارد، اما رشد و توسعه واقعی به باور و نگرش آدم‌ها وابسته است. البته قرار نیست که خوش‌بینی یا سیاه نمایی داشت، ولی قطعا انگیزه‌ها، جرات و جسارت ما تحت تاثیر تجربیات‌مان قرار خواهد گرفت. مسیر پیش رو قطعا سخت است، اما به امید همان انگیزه‌ها و اعتقادات و باورها، در صدد حل مشکلات و مسائل هستیم؛ هرچند که عدم ثبات اقتصادی ناخودآگاه به تولید ضربه خواهد زد. با این حال به‌طور کل خوش‌بین هستیم و اگر این خوش‌بینی نبود، قطعا اقدام به تاسیس شرکت و شروع یک کار جدید نمی‌کردیم.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات