رکود بازار مسکن ادامه دارد

خانه ارزان شد؛ خانه کلنگی، نه

رکود موجود در بازار مسکن حالا دیگر یک اتفاق محسوب نمی شود و برخی که منتظر بودند تا همین چند روز یا چند هفته آینده بازار دوباره رونق بگیرد و خریداران مجبور به پذیرش نرخ های متورم شوند، رفته رفته امید خود را از دست می دهند.

رکود موجود در بازار مسکن حالا دیگر یک اتفاق محسوب نمی شود و برخی که منتظر بودند تا همین چند روز یا چند هفته آینده بازار دوباره رونق بگیرد و خریداران مجبور به پذیرش نرخ های متورم شوند، رفته رفته امید خود را از دست می دهند. اما هنوز هم عده ای هستند که می گویند با وجود قیمت تمام شده بالا، قیمت فروش نمی تواند آن قدر که برخی خریداران انتظار دارند، کاهش یابد. این افراد عقیده دارند که هم اکنون نیز قیمت ها کمتر از حد معقول ( قیمت تمام شده + حاشیه سود منطقی ) است و به همین دلیل انتظار عمومی بر افزایش قیمت فعلی استوار شده است.
رکود و کاهش قیمت مسکن البته از اطراف تهران آغاز شده و هم اکنون نیز بازار مسکن در شهرهای اطراف تهران از جمله پردیس، پرند و هشتگرد در رکود به سر می‌برد. تلاش برخی دلالان برای القای انتظار افزایشی هم موثر نبوده است. ناظران بازار توضیح می دهند که فشار فروش، خروج دلال های حرفه ای، پایین بودن توان خرید و اخذ مالیات از خانه‌های خالی پیدایش امید به رونق یافتن بازار مسکن را از میان برده است.

تورم فراگیر می شود
مانند دوره های گذشته، رکود، تورم و کاهش قیمت در تهران به تبعات مشابه در استان ها و شهرهای دیگر انجامیده است. همین شرایط باعث شده تا برخی معامله گران، وضعیت موجود در بازار را بیشتر به نفع خریداران بدانند تا فروشندگان. خبرهای دریافتی از بازار مسکن حاکی از آن است که اکنون متقاضیان به دنبال خانه هایی با پایین‌ترین قیمت هستند. برخی متقاضیان هم می خواهند فروشندگان به اصطلاح پول لازم را پیدا کنند و بتوانند بیشترین تخفیف را از ایشان بگیرند. این شرایط در حالی است که فروشندگان نیز به امید پیدا کردن مشتری های دست و دل باز، از فروش واحدهای تحت تملک خود امتناع می ورزند.
ام روشن است که هیچ امیدی به آینده بهتر در حوزه مسکن نیست. چنان که قیمت‌های فعلی بازار مسکن نسبت به ماه گذشته، افت حدود ۳۰ درصدی را نشان می دهد. در مناطق میانی و جنوبی پایتخت نیز که تقاضا پرشماتر تر است، قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
بررسی نرخ‌ها در مناطق ۴ و ۵ که مناطقی پرفروش هستند، نشان می‌دهد که سطح قیمت واحدهای نوساز به کمتر از ۹۰ میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده، این در حالی است که تا دو ماه قبل نرخ‌های پیشنهادی در محله‌های برخوردار منطقه ۴ تا سطح ۱۳۰ میلیون و در منطقه ۵ بعضا تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان رسیده بود.
به هرحال تردیدی نیست که وضعیت موجود بازار مسکن نه فقط ادامه خواهد داشت بلکه ممکن است، این کاهش قیمت که اکنون خانه های نوساز و خانه های دست دوم را در بر گرفته، به خانه های کلنگی و زمین هم تسری پیدا کند. تولیدکنندگان حرفه ای در این باره ابراز امیدواری می کنند که خانه های کلگنی و زمین هم ارزان شود تا تولید مسکن رونق گیرد و بازار به تعادل برسد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات