زندگی نباتی بازار مسکن

رکودی که ادامه خواهد یافت

هیچ علامت حیات و زندگی از بازار مسکن دریافت نمی شود. اگر همین چند معامله کم اهمیتی که در بازار مشاهده می شود نبود، رکود و مرگ کامل در این بازار رقم می خورد.

هیچ علامت حیات و زندگی از بازار مسکن دریافت نمی شود. اگر همین چند معامله کم اهمیتی که در بازار مشاهده می شود نبود، رکود و مرگ کامل در این بازار رقم می خورد. اما با این معامله هایی که اکنون در بازار وجود دارد می توان گفت که این بازار به حیات نباتی خود ادامه می دهد. اما در بازار اجاره ی مسکن، اوضاع چنین نیست و شهروندنان ایرانی مجبور هستند که برای سکونت بالاخره سرپناهی را انتخاب و اجاره کنند. این است که در این بازار زندگی جریان دارد و روشن است که قیمت ها هم چنان بدون تمکین به مقامات دولت و دستور دهندگان رشد می یابد.
در این شرایط روشن است که مهمترین نشانه‌ای که هم‌اکنون در این بازار دیده می‌شود محو انتظارها برای افزایش قیمت است. گاهی چنین به نظر می رسد که این توقف تورم انتظاری از شرایط عمومی اقتصاد و توقف قیمت ها در بازارهای زود نقد شونده مانند طلا و ارز ناشی شده است. دلالان می گویند در تمام روزها و هفته های گذشته هیچ تحرک محسوسی در بازار مسکن تهران و به تبع آن در بازارهای مراکز استان دیده نشده است. همین موضوع به تغییر شرایط بازار ملک به نفع خریداران منجر شده است و برخی از معامله گران به کسانی که خانه را برای مصرف می خرند، توصیه می کنند که از فرصت موجود استفاده و خانه خریداری نمایند، چرا که در این شرایط فروشندگان واقعی ناچار هستند که برای به فروش رفتن ملک خود، تخیف های قابل توجه بدهند.

چشم انداز امیدوار کننده ای وجود ندارد
گمان می رود در حال حاضر بازار به ثبات رسیده باشد. نرخ‌های پیشنهادی فروش مسکن در تهران نسبت به اسفندماه گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. البته خریداران واقعی انتظار ریزش بیشتری را داشتند اما با توجه به نرخ فعلی ساخت مسکن پیش بینی نمی شود که ریزش قیمت مسکن، شدیدتر شود. نه فقط شهرهای اطراف تهران که در مراکز استان های دیگر هم کاهش معاملات و به تبع آن کاهش قیمت مسکن رخ داده است. مثلا مشاوران املاک در شهرهای جدید هشتگرد و پرند از ریزش تا ۲۰ درصد، در پردیس ۳۰ درصد افت و در شهر اراک حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت ملک نوساز گزارش شده است. در این میان گفته می شود پس از سخنان رئیس جمهور در شورای عالی مسکن، دولت فشار زیادی وارد آورده تا تولیدکنندگان فولاد ساختمانی و سیمان، به عنوان دو ماده اصلی از مصالح ساختمان، قیمت های خود را افزایش ندهند و به همین دلیل به طور عمومی قیمت مصالح در هفته های اخیر ایستا مانده است.
اما سیطره دولت بر بازار آنلاین مسکن هم در روزهای اخیر مورد توجه ناظران و معامله گران قرار گرفته است. البته دولت تصور می کند که نبود این بازار، که ثبات قیمت را به مخاطره می اندازد، بهتر از بودن آن است اما روشن است که دولت توان عملیاتی توقف این بازار مجاز را ندارد و به همین خاطر می کوشد از طریق اتصال بازار آنلاین به سامانه املاک و اسکان تاثیرگذاری این بازار را تحت سلطه خویش قرار دهد. در واقع دولت می خواهد فعالیت سکوهای مجازی منتشرکننده فایل‌های فروش و اجاره آپارتمان را به‌خاطر عدم‌اجرای تکالیفی که اوایل تابستان امسال از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی برای آنها تعیین شد، را تعلیق نماید و به همین خاطر از اتحادیه کسب و کارهای مجازی خواسته تا با آنها برخورد شود. گفتنی است سامانه املاک و اسکان، همان سکوی دولتی است که در سه سال گذشته، شناسایی خانه‌های خالی و چندخانه‌ای‌ها را برعهده داشته است این سامانه، در ابتدای تابستان سال جاری، به امکان «ثبت رایگان اجاره‌نامه برای مالک و مستاجر، بدون نیاز به مراجعه دو طرف به بنگاه» نیز مجهز شد. با این همه مقامات دولتی اطلاع می دهند که مدیران بازارهای آنلاین مسکن که از اردیبهشت قرار بود زمان‌بندی اتصال به سامانه املاک و اسکان را اعلام کنند، اکنون به دولت اطمینان داده اند که متصل خواهند شد.
با این حال گمان می رود که تا پایان سال وضعیت بازار مسکن همچنان راکد بماند. حتی بعد از عید نوروز ۱۴۰۳ هم چیم انداز امیدوار کننده ای برای رونق بازار وجود ندارد. در این صورت رکود فعلی در بازار مسکن یک ساله خواهد شد. خبر بد در این باره آن است که کاهش موجودی خانه نوساز در بازار، به خریداران فشار وارد کند و موجب افزایش قیمت خانه شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات