مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق:

سرمایه گذاری کلیدواژه توسعه و پیشرفت است

یکی از ضروریات صنعت فولاد، انجام سرمایه گذاری های جدید و تامین مالی پروژه های توسعه‌ای به منظور افزایش نرخ بهره وری نسبت به استهلاک است، از این‌رو کارشناسان پیشنهاد می کنند که به منظور عقب نماندن از عرصه رقابت های بین المللی لازم است برای این بخش برنامه های جدی تدوین کرده و سیاست‌های دولت نیز همسو با آن و گره گشایی دقیق از مشکلات باشد.

به گزارش سرمایه گذاری آنلاین،مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق با بیان اینکه این شرکت با بیش از ۵۰ سال سابقه یکی از قدیمی ترین شرکت معدنی آهن ایران است، گفت: پیش از این با توجه به اکتشافات انجام شده، مستعدترین منطقه معدنی حوزه آهن، بلوک مرکزی شناسایی شد. از طرفی بالغ بر هفتاد یا ۳۰ آنومالی در سایزهای مختلف شناسایی شده که مستعدترین آن آنومالی معدن چغارت بود.

وی در توضیح پتانسیل های این شرکت، افزود:شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق به دلیل قدیمی بودن و آماده بودن زیرساخت ها در حوزه صنعتی و معدنی و ایفای نقش های مختلف مسئولیت اجتماعی، در اکثر زمینه ها فعال بوده است، اما متاسفانه از آنجایی که نگاه توسعه ای، سرمایه‌گذاری، تامین مالی و مشارکت سرمایه‌گذاران مختلف آنطور که باید پررنگ نبوده، طی ده سال گذشته از شرکت های این صنعت عقب مانده است. هرچند امروز فرصت کافی برای جبران این عقب ماندگی ها را با وجود نقش‌آفرینی ملموس در بخش هایی غیر صنعتی، اشتغال و کارآفرینی دارد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق با بیان اینکه در این شرکت مطالعات نصف و نیمه ای برای طرح ها و تحقیقات توسعه ای صورت گرفته بود، اظهار کرد: ازاینرو ما استراتژی جدیدی با توجه به الگوگیری از شرکت ها و صنایع فولادی در دنیا اتخاذ کرده و آن را ویرایش کردیم. در استراتژی های سنتی هدف تکمیل زنجیره است، اما امروز با توجه به عوامل متعدد، استراتژی های مکمل و همکاری های ویژه با صنایع مختلف، سودآوری بیشتری دارد.پس از دریافت این استراتژی و اصلاح آن در راستای توسعه فعالیت ها در دولت جدید برنامه ریزی هایی انجام شد. برای مثال از آنجایی که از سرعت معدن داری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق کاسته شده بود، یک شرکت معدنی ایجاد کرده و ماشین آلات جدید معدنی را به آن منتقل کردیم. همچنین با توجه به استفاده از ماشین آلات اکتشافی، فعالیت‌های اکتشافی در منطقه توسعه پیدا کرده و با مجموعه های مختلف دولتی و خصوصی مشارکت هایی صورت گرفت که امید است چندین معدن جدید به بهره برداری برسد. در حوزه معادن کوچک مقیاس و تعدد آن نیز فعالیت هایی انجام شده و یکی دو مورد آن نیز به بهره برداری رسیده است. در حوزه زیرساخت نیز فاضلاب بافق در حال تکمیل و راه اندازی است که امید است پرونده آن در سال آینده به بهره برداری کامل برسد. پروژه فاضلاب یزد نیز در حال تکمیل است که امیدواریم در چند سال آینده نهایی شود. در حوزه برق هم دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی برای مدیریت قطعی های برق در تابستان در دو فاز و یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در مرحله بعد برای توسعه فعالیت های زیرساختی در دستور کار قرار دارد. با توجه به این امر به نظر می رسد در سال آینده بتوانیم موضوع قطعی برق را مدیریت کرده و زیرساخت های لازم  این حوزه را توسعه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه های متعدد توسعه ای آیا به اهداف خود دست پیدا کرده است نیز گفت: موضوع اصلی در رابطه با طرح های سرمایه گذاری، نبود پلن های موازی و واحد برای پیشبرد امور در این بخش است و همین موجب شده که به محض بروز کوچکترین مشکل، شاهد وقفه‌های طولانی در مسیر سرمایه گذاری باشیم که هم هزینه ها را بالا برده و هم مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد، بر این اساس استراتژی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق این است که برای هر یک از بخش ها سه مسیر موازی تامین مالی تعریف کند تا در زمان کوتاه تری به نتیجه برسند. از طرفی به میزانی که هر یک از اینها تحقق پیدا کند، به سراغ پروژه بعدی خواهد رفت.

حمیدیان مهمترین مشکل در مسیر توسعه این پروژه ها را سرعت کم هماهنگی نهادها و مجموعه ها دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع طی دو روز گذشته تفاهم نامه ای را در حضور رئیس جمهور با استاندار یزد به عنوان نماینده دولت و متولی هماهنگی با همه وزارت خانه ها امضاء کرده ایم که پروژه های اصلی این شرکت در آن قید شده است. در این تفاهم نامه عملیات های سرمایه گذاری، تامین مالی و پیشبرد پروژه ها اجرا شده و استاندار نیز به نیابت از دولت همه مسائل و مشکلات را در کمترین زمان حل و فصل خواهد کرد. ما معتقدیم که قبل از پایان این دولت حداقل دو مورد از این طرح ها مثل طرح راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با تاکید بر اینکه در این حوزه پتانسیل های زیادی وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود سیاست گذاری های کلان و الزامات مشخص به شرکت های مختلف مورد استفاده قرار نمی گیرد. در مقابل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق معدن بسیار جذابی به نام چغارت داشته که تمام سود آن به جای الزام بر انجام اکتشافات جدید صرف کارهای دیگری شده و اثربخش بوده است. متاسفانه تعرفه های مختلفی در رابطه با معادن مثل پرداخت حقوق دولتی، مالیات، مسئولیت اجتماعی، پرداخت حقوق کارگر و سهامدار و… وجود دارد، در حالی که حقوقی برای امتداد فعالیت ها یا انجام سرمایه گذاری های جدید در نظر گرفته نشده است.

حمیدیان از جمله ویژگی هایی متمایزکننده تولیدات سنگ آهن از دیگر تولیدات را عیار بالای این محصول و ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره بردای از آن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق دو پتانسیل بالقوه خوب دارد که یک مورد آن بهره مندی از دپارتمان معدنی قدیمی، باسابقه و مسلط به منطقه و کشور بوده و دیگری بلوک مستعد آن برای فعالیت و بهره برداری است. برای مثال این شرکت در حال حرکت به سمت سرمایه گذاری در بخش معادن جدید مثل دی ۱۹ و معادن مشابه است. نگاه درآمدزایی صرف از بخش معدن باید اصلاح شده و جای خود را به سرمایه گذاری های جدید بدهد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در پایان در پاسخ به اینکه چه رویکردی در خصوص قیمت گذاری دستوری سنگ آهن دارید؟ نیز گفت: قطعا این موضوع ضمن برهم زدن نظم زنجیره، موجب فساد شده و ریشه آن همانطور که ذکر شد به عدم سیاست گذاری های کلان بر می گردد.امروز چشم انداز ورود به عرصه فعالیت های معدنی کاملا مشخص بوده و نیازی به قیمت گذاری دستوری نخواهد بود. برای مثال دولت باید رگولاتوری، مطالعات بالادستی و بخش خصوصی نیز عملیات مرتبط با خود را انجام دهد تا دیگر نیازی به این موضوع احساس نشود، اما تا کنون برنامه جامعی در این خصوص طرح نشده و در حوزه حکمرانی نیز شاهد سعی و خطاهای زیادی هستیم. با این اوصاف امروز بیش از هر چیزی نیازمند دولت رگولاتور، سیاست‌گذار و با درایت به منظور تدوین نقشه جامع در صنعت فولاد هستیم.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات