یادداشت: نادر کریمی جونی

فاطمی امین معلق میان ماندن یا رفتن

تدابیر زیادی اندیشیده شده که فاطمی امین بر سر کار بماند. اینکه دولت تصمیم گرفته خود در موضوع دخالت نکند و وزیر فعلی را بر سر کار خود نگهدارد هم به معنای حمایت از فاطمی امین تعبیر شده و هم در مخالف با وی و آسان‌سازی برکناری‌اش ارزیابی شده است. از یک سو چنین به نظر می‌آید که دولت و سیدابراهیم رئیسی تصمیم گرفته‌اند پیش از مرگ، خودکشی کنند و امیدوار باشند که در فرآیند دفاع و تعامل با مجلس این وزیر مشهدی بتواند دوبار نظر مثبت نمایندگان را جلب کند و باز هم بر سرکار باقی بماند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که ضعف‌ها و اشتباه‌های مکرر فاطمی امین مجموعه دولت را به این نتیجه رساند که باقی ماندن وی امکان‌پذیر نیست و بهتر است که حتی برای برکناری او، هزینه‌ای از جیب دولت پرداخت شود و در یک روال عمومی، اجازه داده شود که وزیر فعلی شانس و توان خود برای باقی ماندن یا کنار رفتن را بیازمایند و هزینه برکناری او از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پرداخت گردد.

روشن است که وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت برای باقی ماندن در جایگاه خود تدابیر مختلفی را به کار می‌گیرد که ازجمله آن وعده‌های مختلف برای سامان‌دهی اوضاع بازار خودرو است. بازار خودرو در حال حاضر تعریفی ندارد و نابه‌سامانی‌های زیادی بر آن حاکم است. فاطمی امین در طول مدیریت خود بر وزارت صمت همواره وعده داده که این نابه‌سامانی‌ها را پایان دهد و امکان دسترسی ایرانیان به خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب را فراهم آورد؛ اما او در این ماموریت توفیق زیادی کسب نکرده است.

آنچه تاکنون برای حل مشکلات بازار خودرو گفته شده، معمولا به واردات خودرو، افزایش تولید و سامان دهی عرضه و واردات خودروی دست دوم مربوط می‌شود و فاطی امین تصریح کرده که با این راهبردها، حتما بازار خودرو سامان خواهد یافت. اگرچه معلوم نیست که این تدابیر ادعایی حتما بتواند مشکلات بازار خودرو را مرتفع و حل کند؛ اما آقای وزیر در برنامه‌ریزی و اجرای همین تدابیر هم توفیق زیادی نداشته و نتوانسته است چنانکه وعده داده بود به برنامه‌های ارائه شده در این محورها عمل کند. موضوع واردات خودرو که در سال گذشته وعده داده شد و قرار بود تا پایان سال و مشخصا تا بهمن ماه گذشته واردات به طور کامل انجام شود، همچنان انجام نشده باقی مانده است و معلوم نیست چه سرانجامی پیدا می‌کند.

موضوع واگذاری خودروهای تولید داخل که بارها تکرار شده بود پس از آنکه چندبار به تعویق افتاد بالاخره در روزهای پایانی اسفند ماه گذشته ثبت نام شد و اگرچه در روزهای پیشین برنامه‌ریزی‌هایی برای تحویل این خودروها اعلام گردید؛ اما با توجه به اختلافات دولت و شورای رقابت و نیز سوابق خودروسازان در عمل نکردن به برنامه‌های اعلام شده، معلوم نیست خودروهای وعده داده شده، سر وقت و طبق رژیم زمانی تعیین شده به مشتریان واگذار شود. از این بابت بازار خودرو هنوز به موضوع واگذاری خودروهای تولید داخل واکنش نشان نداده و قیمت‌ها کاهش نیافته است.

حالا فاطمی امین برگ برنده واردات خودروی دست دوم را را رد کرده است. این طرح عمدتا برای اقشار کم درآمد و ضعیف در نظر گرفته شده و امکان دارد که آنان را صاحب خودرو کند. این وزیر هم چنین در روزهای گذشته در یک نمایش تبلیغاتی، در محل تولید خودرو در برخی کارخانه‌های خودروسازی حاضر شد و طرح‌هایی را افتتاح کرده است. وزیر کنونی صمت امیدوار است که با این تدبیر بتواند کارنامه قابل قبولی در روز استیضاح به نمایندگان ارائه دهد و از آنان برای ادامه فعالیش چراغ سبز دریافت کند. وزیر احتمالا دوباره فهرستی از دستاوردهایش را به نمایندگان ارائه خواهد داد و آنان را به مخالفت با استیضاح ترغیب می‌کند؛ اما واقعا معلوم نیست که این بار نمایندگان با آقای وزیر که ناکامی‌های زیادی در کارنامه‌اش دارد همراهی کنند و به ادامه فعالیت وی رضایت دهند، به ویژه کسانی که در استیضاح قبلی ادامه فعالیت فاطمی امین را براساس مصالح و نزدیکی به دولت، مجاز می‌دانستند این بار هم همراهی کنند و به باقی ماندن او رضایت دهند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات