سقوط و برخاستن بیت کوین

ققنوس از خاکستر برمی خیزد؟

بیت کوین در روزهای گذشته شاهد کاهش تدریجی صعود صعود قیمت خود بود و در ۳ دسامبر به پایین ترین سطح قیمت ماهانه یعنی ۱۶۷۳۶ دلار رسید. این حرکت به دنبال کاهش سطح بازار رخ می دهد که در حال حاضر رکوردهای تسلیم بیت کوین را پس ازفروپاشیFTX و پس لرزه های آن به نقاط دیگر اقتصاد بین الملل نشان می دهد. گفتنی است سهام پس از از دست دادن نزدیک به ۱۰۰۰ امتیاز از ابتدای هفته، روز را با اندکی افزایش آغاز کردند. تا به امروز، قیمت بیت کوین ارتباط نزدیکی با سهام داشته و سرمایه گذاران بازار سهام نگرانی هایی در مورد بحث های سیاستی دارند که در نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برگزار خواهد شد. در همین حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که نزول بیت کوین به پایین ترین سطح خود نزدیک است، اما برخی دیگر معتقدند به دلیل همبستگی نزدیک بیت کوین با DXY و سهام، نزولی بیشتری در راه است.
علت سقوط
چنین به نظر می آید که قیمت بیت کوین بعد از نزدیک به یک سال استرس ناشی از ورشکستگی FTX، با روند نزولی واکنش نشان می دهد. آخرین رکود قیمت درست زمانی رخ داد که تحلیلگران پیش بینی کردند که کف بازار نزولی پیدا شده و بیت کوین به کف قیمت خود رسیده است. داده های Glassnode نشان می دهد که بیت کوین در نسبت سود به زیان تحقق یافته به پایین ترین حد خود رسیده است. در حالی که این داده ها ممکن است نشان دهد که بازیابی قیمت بیت کوین امکان پذیر است، بازار کلی می تواند به تشدید این ضررها ادامه دهد. این زیان های ممکن است برخی از شرکت ها را به طور کلی از بازار حذف کند و مانع از بازگشت آن ها به بازار شود. در عین حال افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و خارج از کشور بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد، چنان که بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف کننده، تورم در ایالات متحده در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافته است. تورم عاملی تعیین کننده در افزایش نرخ بهره بوده است.
البته با رویداد گزارش CPI، بیت کوین ممکن است همچنان شاهد نوسانات باشد زیرا کل بازار به اعداداین گزارش واکنش نشان می دهد. در عین حال پس لرزه های رویه فروپاشی FTX منجر به کاهش اهرم مالی و کاهش نقدینگی در بازار کریپتو شد. تراست بیت کوین Grayscale DCG در حال حاضر دارای ۶۳۳۰۰۰ بیت کوین است که آن را به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان دارایی دیجیتال قرار می دهد. یکی دیگر از زیرمجموعه‌های گروه ارز دیجیتال (DCG)، جنسیس تریدینگ، در معرض FTX قرار گرفته است و نوسانات اخیر یک حفره ظاهری یک میلیارد دلاری را در ترازنامه آنها ایجاد کرده است. این واقعیت که جنسیس در تلاش برای تامین منابع مالی است و نشان می‌دهد که ممکن است چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی نداشته باشد، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران باور کنند که رویداد بعدی قو سیاه در راه است. در این میان از آنجایی که بازارسازان و شرکت‌ها برای حفظ فعالیت‌ها تلاش می‌کنند، سقوط مستقیم از طریق کاهش حجم معاملات مشاهده می‌شود. طبق تحقیقات Arcane، در ۲۹ نوامبر، حجم واقعی بیت کوین به ۵۱۰ میلیون دلار رسید که کمترین میزان از اکتبر ۲۰۲۰ است. لازم به ذکر است که این آمار شامل Binance نمی شود. شواهد دیگری مبنی بر فشار نقدینگی در بازار کریپتو از سوی Blockstream، یک شرکت برتر استخراج بیت کوین، ارائه شد که بودجه خود را ۷۰ درصد کمتر از ارزش گذاری شرکت افزایش داد. این مدرک دیگری است که نشان می دهد پیامدهای FTX ممکن است همچنان در شرکت های بزرگ موج بزند.
شانسی برای بازگشت
به نظر نمی رسد که عدم قطعیت های کوتاه مدت در بازار ارزهای دیجیتال چشم انداز بلندمدت سرمایه گذاران نهادی را تغییر داده باشد. به گفته رابین وینس، مدیر عامل BNY Mellon، نظرسنجی انجام شده توسط این بانک نشان داد که ۹۱ درصد از سرمایه گذاران نهادی علاقه مند به سرمایه گذاری در دارایی های توکن شده در سال های بعد بودند. حدود ۴۰ درصد از آنها در حال حاضر ارزهای رمزنگاری شده را در پرتفوی خود دارند و تقریباً ۷۵ درصد به طور فعال در دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری می کنند یا در نظر دارند این کار را انجام دهند.
نگرانی‌ها پس از سقوط FTX زیاد است و سرمایه‌گذاری بزرگ از بیت‌کوین با زیان‌های واقعی و همبستگی با محیط کلی کلان سهام منعکس می‌شود. با آینده FOMC، واگذاری بیشتر برای کاهش ریسک امکان پذیر است. در بلندمدت، فعالان بازار همچنان انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، به‌خصوص که بانک‌ها و مؤسسات مالی بیشتری حتی در میان هرج و مرج ظاهراً به پول نقد دیجیتال برای مقاصد تسویه حساب روی می‌آورند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات