چند نرخی بودن قیمت آرد بزرگترین مشکل تولیدکنندگان نان صنعتی

در راستای کمک و همگام‌سازی توليدکنندگان نان صنعتی، اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان نان ايران با محوريت ساماندهی امور واحدهای توليدی نان صنعتی و عضويت واحدهای موصوف از سال 1382 با عنوان انجمن نان‌های حجيم و نيمه حجيم مسطح انبوه صنعتی استان تهران تشکيل و با توجه به ساخت واحدهای توليدی در سراسر کشور در سال 1389 تصميم به تشکيل اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان نان‌های صنعتی کشور گرفت که از شروع فعاليت، عمده مشکلات اعضا را بررسی کرده و به سهم و بضاعت خود از هيچ تلاشی در حل مشکلات و معضلات فروگذار نبوده و به موفقيت‌های مهمی نيز دست‌ يافته است.

به گزارش خبرنگار دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین محسن لزومیان، رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران در خصوص ارائه خدماتی که به اعضای خود می‌دهد و این اتحادیه چه وظایف و اختیاراتی دارد گفت: در حال حاضر این اتحادیه ۱۰۱ عضو دارد که طبق اساسنامه، ۲۳ عضو اصلی و ۷۸ عضو وابسته هستند. انتقال تجربیات علمی و عملی دست‌اندرکاران و به هنگام کردن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه، حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار، پاسخ‌گویی به مشکلات و نارسایی‌ها در چارچوب قوانین موضوعه کشور، دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو و همچنین مطرح کردن مشکلات به مراجع بالادستی از عمده‌ترین خدماتی است که این اتحادیه به اعضا ارائه می‌دهد.

وظایف و اختیارات

  •  تلاش برای ساماندهی امور مرتبط با موضوع فعالیت و بهبود کیفیت خدمات‌دهی به اعضا
  •  مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت اتحادیه
  •  ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین‌المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی به اعضا
  •  ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و وظایف اتحادیه و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه
  •  انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مرتبط با ماموریت اتحادیه در داخل و خارج کشور
  •  حمایت از منافع مشروع و قانونی مشترک اعضا، ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان و صیانت از حقوق معنوی اعضا از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذی‌ربط
  •  تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت، تولید و صادرات موضوع فعالیت
  •  ایجاد فرصت‌های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضا
  •  مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای مورد نیاز و انجام کنترل‌های کیفی و رتبه‌بندی‌های مورد نیاز اتحادیه
  •  معرفی اعضا به مراجع ذی‌صلاح جهت استفاده از خدمات و تسهیلات قابل ارائه
  •  برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضا، برگزاری همایش‌های تخصصی و میزگردها، حضور در همایش‌های مختلف داخلی و خارجی و همچنین ترجمه و تالیف مقالات مرتبط با موضوع اتحادیه
  •  برگزاری یا حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با ماموریت اتحادیه
  •  اعزام هیات‌های تجاری و بازاریابی به کشورهای خارجی و نیز میزبانی هیات‌های تجاری و بازاریابی از کشورهای خارجی
  •  پیشگیری از انجام رفتارهای خلاف اخلاق کسب‌وکار اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی و نظارت‌های موثر درون تشکلی و استفاده از ظرفیت کمیسیون انضباطی اتاق ایران
  •  کوشش برای رفع اختلافات فی‌مابین فعالان مربوطه از طریق تاسیس سازمان‌های داوری تحت نظارت مرکز داوری اتاق ایران
  •  ایجاد بستر و سازوکار لازم جهت پذیرش وظایف قابل واگذاری دولت که در اجرای قوانین ۵ ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و دیگر قوانین مربوطه به اتحادیه واگذار می‌شود، اجرای صحیح وظایف واگذار شده و ارائه گزارش عملکرد به دستگاه‌های مربوطه
  •  کوشش برای مقید و ملزم کردن اعضا به اجرای صحیح و رعایت شئون تجاری کشور
  •  اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت نهادها و سازمان‌های مسئول
  •  هماهنگی و کمک در معرفی اعضا جهت عضویت در سازمان‌های تخصصی، منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با فعالیت‌های اتحادیه
  •  ارائه خدمات مشاوره‌ای برای انعقاد قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و پروتکل‌های فنی بین اعضای اتحادیه با نهادهای داخلی و خارجی

وی افزود: ما در بخش‌های مختلف وزارتخانه‌ها، اتاق بازرگانی، اتاق فکر، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط سعی بر ارائه تجربیات به همکاران، خانواده صنعتی غذا داشته و داریم.

لزومیان گفت: امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که نان یک کالای استراتژیک است. به دفعات در تاریخ ایران و کشورهای دیگر مشاهده کرده‌ایم که قحطی نان چه مصیبت‌ها و آشوب‌های اجتماعی را رقم زده است. تجارب کشورهای پیشرفته در تولید نان‌های صنعتی و کاهش دورریز نان، به مراتب از کشور ما بیشتر بوده و این صنعت برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در کشور و سبد خانوار، فاصله زیادی را در پیش دارد. انتقال دانش و تکنولوژی‌های مدرن روز دنیا؛ همراه با شناسایی ذائقه ایرانی، ارتقای سطح کیفی محصولات و همچنین تنوع در تولید و سهولت دسترسی، در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته تا با همراهی بتوان نان مصرفی مردم را با حداقل قیمت و بالاترین کیفیت عرضه کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین که در حال حاضر تولیدکنندگان نان صنعتی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ گفت: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان نان صنعتی، چند نرخی بودن قیمت آرد است. آرد تک‌نرخی علاوه بر تامین منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده، از فساد و قاچاق آرد نیز جلوگیری می‌کند. برای مثال، در دولت نهم با تک‌نرخی شدن قیمت آرد، نان صنعتی به جایگاه خود بین مصرف‌کنندگان نزدیک شد. از دیگر مشکلات می‌توان به اعمال سلیقه شخصی در تخصیص سهمیه آرد واحدهای نان صنعتی اشاره کرد. در حال حاضر به دلیل اعمال سلیقه برخی از مدیران در تعیین سهمیه آرد، تعدادی از واحدها تعطیل یا تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران افزود: از سوی دیگر، برخی از واحدها برای بقاء در صنف، آرد دولتی را با آزاد ترکیب کرده و به قیمت دولتی به فروش می‌رسانند. در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی، به کارخانه‌ها آرد دولتی نمی‌دهد و تاکید دارد که در این زمینه با کمبود مواجه است که این مساله باعث شده، تولید نان صنعتی کاهش پیدا کند. به عنوان مثال، کارخانه‌ای با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ تن، فقط پنج تن تولید می‌کند که باعث افزایش هزینه تولیدکنندگان می‌شود. استفاده از آرد آزاد نیز برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

وی ادامه داد: تهیه و افزایش نرخ روزانه مواد اولیه، بسته‌بندی و هزینه‌های سربار، مشکلی است که همه تولیدکنندگان و اعضای اتحادیه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. متاسفانه مواد اولیه تولید صنعت نان گران شده، به‌طوری‌که در چند ماه گذشته؛ خمیرمایه، کنجد و سایر مواد، به دفعات افزایش قیمت داشته و این‌ عوامل باعث شده که فعالیت در این صنعت، بسیار مشکل شود. از مشکلات دیگر می‌توان به اختلاف نرخ حامل‌های انرژی و بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد. ناگفته نماند، محصولات تولیدی صنعت نان به دلیل پایین بودن تاریخ مصرف، به ‌صورت خیلی محدود به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود.

لزومیان گفت: کشورهای توسعه‌یافته صنعتی در سال‌های اخیر از سیاست حمایت از قیمت‌های بازار فاصله گرفته و به سمت سیاست‌ها و مکانیسم‌های حمایت از درآمد یا پرداخت‌های مستقیم، به‌عنوان یک وسیله تثبیت‌کننده در بخش کشاورزی، گرایش پیدا کرده‌اند، اما اغلب کشورهای در حال توسعه ترجیح می‌دهند که به نهاده‌ها یارانه بدهند تا اینکه از قیمت‌های محصولات حمایت کنند، چراکه اعمال آن آسان‌تر است و برخلاف قیمت‌های تضمینی، یارانه نهاده باعث پایین ماندن قیمت محصولات غذایی داخلی می‌شود که از نظر سیاسی برای دولت‌ها مهم است.

این فعال حوزه غذایی افزود: آزادسازی قیمت‌ها به شکل گسترده کلید خورده و بحث تنها بر سر این است که این آزادسازی با چه سرعت و با چه گستره‌ای انجام می‌شود، اما در عمل این دولت، طرفدار اقتصاد دولتی است و دایره دخالت خود را بیش از بقیه دولت‌ها گسترده کرده است. آیا حذف یارانه نان به معنای آزادسازی قیمت‌ها است؟ شیوه کار هم به این صورت است که به جای یارانه آرد، نانوا آرد را به قیمت آزاد خریداری می‌کند، اما دولت با توجه به میزان فروش نان، مابه‌ التفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد را به نانوا می‌دهد و خریدار هم همان ارقام قیمتی قبلی را می‌پردازد.

رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران گفت: واضح است که این روند هنوز هم یارانه‌ای است، اما یارانه تنها به حلقه ماقبل آخر (نانوا) منتقل شده است. کارشناسان اقتصادی معمولا طرفدار اعطای یارانه به آخرین حلقه (خریدار یا مشتری نهایی) هستند، چراکه فرد بهتر از بقیه می‌داند که چطور باید پولش را خرج کند و در این میان فسادی هم رخ نمی‌دهد، بنابراین هنوز بسیاری از کالاهای ایرانی آزادسازی نشده‌اند.

وی افزود: با توجه به تبخ روزانه غذاهای سنتی ایرانی در کشور و به دلیل لقمه‌پذیر بودن انواع نان‌های سنتی، اصولا هموطنان عزیز درخواست بیشتری برای خرید نان سنتی دارند. کارخانه‌های نان صنعتی نیز توان تولید انواع نان را دارند، اما به دلیل ذکرشده، قیمتی به مراتب بالاتر از نانوایی‌های سنتی دارند که این امر موجب خرید نان‌های سنتی توسط مصرف‌کنندگان می‌شود.

لزومیان در انتها بیان کرد: با توجه به جایگاه ویژه نان در تغذیه مردم میهن عزیزمان، پرداختن به کیفیت و سلامت نان، لزوم توسعه انواع نان‌های صنعتی و پرداختن اصولی به بهینه کردن انواع نان‌های سنتی کشور موجب تضمین و سلامت جامعه در آینده خواهد بود. به‌رغم اتخاذ سیاست‌های حمایتی مختلف و تخصیص اعتبارات کلان، تولید نان به روش مکانیزه (تولید نان صنعتی) از توسعه مطلوبی برخوردار نبوده است که علت آن را باید در سیاست‌های متمرکز در ایجاد و توسعه ظرفیت و عدم توجه کافی به توسعه بازار جست‌وجو کرد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات