یادداشت؛ نادر کریمی جونی

تجربه هایی که عبرت آموز نیست

کم کم صدای محافظه کاران هم علیه اعمال فیلترینگ بلند می شود. حالا نه فقط نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخی چهره های عمدتا محافظه کار و نیز روزنامه ها و رسانه های محافظه کار و اصولگرا هم به جمع منتقدان اعمال فیلترینگ و مسدود سازی شبکه های اجتماعی پیوسته اند. آنها در این باره اعتراض می کنند که شبکه های اجتماعی در ایجاد و یا گسترش نا آرامی های شهرهای ایران تاثیر چندانی نداشته و بنابراین مسدود ساختن آن ها هم در کاهش یا مهار این ناآرامی ها نمی تواند نقش داشته باشد.

اکنون تقریبا چهل روز از مسدود ساختن شبکه های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام می گذرد. در این مدت برخی به طور کلی عطای استفاده از این شبکه ها را به لقای آن بخشیده و آن ها را کنار گذاشته اند و برخی دیگر با استفاده وی پی ان ها و فیلترشکن ها به حضور خود در این شبکه ها ادامه داده و از آن ها بهره برده اند. البته برای تداوم این استفاده، شهروندان ایرانی مبالغی هم هزینه می کنند که معلوم نیست گروه خودی های نظام چه منفعتی از آن می برد. اما قدر مسلم آن است که این مبالغ که برای خرید و فروش فیلترشکن در داخل و به ریال تبادل می شود، در ابتدا دریافت کننده ایرانی و داخلی دارد و اگر کسی یا کسانی در آن سوی مرز ها دریافت کننده ی نهایی و خارجی این پول ها باشند، باز هم کسانی در داخل هستند که از این تجارت سود می برند. ضمن آن که اگر تولید کننده و سازنده ی این فیلترشکن ها اساسا ایرانی و داخلی باشد آن گاه تمامی سود و منافع این بازار بزرگ و پرسود، به افرادی در داخل می رسد و با توجه به آزادی عمل سازندگان و فروشندگان این برنامه های وی پی ان، گمان نمی رود که آن ها بتواند بدون پشتیبانی یک قدرت داخلی، این گونه به فعالیت خود در کشور ادامه دهند.

البته شورای عالی فضای مجازی برخلاف دیدگاه وزیر ارتباطات، رای به دائمی شدن این مسدود سازی نداد و به همین دلیل احتمال دارد در یک مقطع زمانی در آینده از این شبکه ها رفع محدودیت شود. هرچند که تجربه اعمال فیلترینگ بر شبکه پیام رسان تلگرام نشان می دهد که امید چندانی به رفع این محدودیت وجود ندارد. اما مجموعه ندیران نظام حتی از تجربه های گذشته خود هم درس نمی گیرند. مثلا در مورد مسدود ساختن تلگرام به این نکته توجه نمی کنند که اکنون تقریبا تمام و یا دست کم بیشتر چهره ها و نهادهای کشور در تلگرام دارای کانال تلگرامی فعال و پرمخاطب هستند. علاوه براین توئیتر هم که سال ها از مسدود شدن آن می گذرد هم اکنون و در اتخاذ مواضع غیر رسمی به تنها وسیله ارتباطی مقامات نظام با دنیا تبدیل شده است. شاید مقامات نظام دوست داشته باشند که بر تکرار اشتباه های گذشته پای بفشارند و هزینه های گزاف بدهند. شاید هم منافعی در این رفتار وچود دارد که برای شهروندان ایرانی قابل مشاهده نیست.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات