شورای نگهبان طرح مجلس را ناکام گذاشت

رکود بازار مسکن ادامه دارد

بازار مسکن هم چنان راکد است با این حال تدبیر مجلس که بر روی آن تبلیغات فراوانی شده و ادعا شده بود که می تواند مشکلات این بازار را حل کند، اکنون در پشت سد شورای نگهبان متوقف شده است.

بازار مسکن هم چنان راکد است با این حال تدبیر مجلس که بر روی آن تبلیغات فراوانی شده و ادعا شده بود که می تواند مشکلات این بازار را حل کند، اکنون در پشت سد شورای نگهبان متوقف شده است. این شورا ایراداتی شکلی و ماهوی به مصوبه مجلس گرفته و امید ها برای آن که این مصوبه به قانون تبدیل و ابلاغ شود، به یاس تبدیل شده است. البته اگر این طرح از سوی شورای نگهبان تائید و از سی مجلس به دولت ابلاغ می شد، باز هم امید زیادی وجود نداشت که بتواند تحول ملموسی در بازار مسکن به وجود آورد. چرا که بخش ها و محورهای مهمی از این مصوبه، قبلا توسط دولت های سید ابراهیم رئیسی و روحانی اجرا شده بود، اما توفیقی حاصل نکرده بود. بنابراین آن در مصوبه مجلس مشاهده شده است اگرچه کمی سخت گیرانه تر به نظر می رسد و تلاش شده تا برای این سخت گیری ضمانت اجرایی هم در نظر گرفته شود، اما روشن است که مانند تجارب پیشین، ممکن است این گونه قانون ها تا وقتی که مشکل اصلی، کمبود مسکن، برطرف نشده، چندان کارآمد نباشد.

مسکن رقیب تولید

البته برخی ناظران اقتصادی ابراز عقیده می کنند که زمین و مسکن رقیب تولید شده است. چرا که بخش تولیدی کشور از بازار زمین و مسکن تغذیه می‌کند، یعنی افراد تسهیلات خوبی برای بخش تولید (صنعت) دریافت کرده اند اما می‌گویند با این نوسانات، تولید و صنعت عایدی چندانی ندارد، به  همین دلیل منابع مالی را وارد بازار مسکن می‌کنند.

این دیدگاه از جهاتی می تواند درست نباشد چرا که در حال حاضر قیمت زمین و یا خانه های قابل نوسازی هم به شدت گران شده و برای تولیدکنندگان حرفه ای مسکن در واقع صرف نمی کند که زمین یا خانه کلنگی گران بخرند و مسکن تولید کنند و از سوی دیگر بازار در حال حاضر دچار رکود و سکون شده و معلوم نیست خانه ای که اکنون تولید شده، چه زمانی به فروش برسد. این امر در واقع خواب سرمایه در بازار را به شدت افزایش می دهد و به همین نسبت سود سرمایه گذاران را کم می نماید. از این بابت سرمایه گذاری در حال حاضر برای سرمایه گذاران حرفه ای هم چندان مفید و نافع به نظر نمی رسد.

در عین حال همان گونه که گفته شد بازار هم چنان راکد است و چشم انداز امیدوار کننده ای وجود ندارد معامله گران معتقدند در حال حاضر اگرچه خانه های خالی برای فروش وجود دارد، ولی از آن جا که طی ماه گذشته قیمت ملک فرو ریخته است و علاوه برآن دقیقا به این علت که خریداران با نرخ های فعلی توان خرید ندارند و امید به کاهش هرچه بیشتر قیمت ها بسته اند، تقریبا خرید و فروش زیادی در بازار انجام نمی شود. این رکود و ایستایی بازار ممکن است برای ماههای آینده هم ادامه داشته باشد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات