کاهش قیمت دنباله دار

مسکن هم چنان بی مشتری

در حالی که بازار مسکن رکود دنباله دار را تجربه می کند و کاهش قیمتی که در بازار خودرو و ارز مشاهده می شود در مسکن هم پدید آمده و تداوم داشته است،

در حالی که بازار مسکن رکود دنباله دار را تجربه می کند و کاهش قیمتی که در بازار خودرو و ارز مشاهده می شود در مسکن هم پدید آمده و تداوم داشته است، برخی ناظران معتقدند که به جای سرمایه گذاری در مسکن، باید سراغ تولید رفت تا سود بیشتری حاصل شود. به همین دلیل سرمایه گذاران تشویق می شوند تا در بازار تولید نقش ایفا کنند. در این باره گفته می شود؛ بهتر است افرادی که می‌خواهند برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ورود کنند، وارد بخش تولید مسکن شوند، چراکه تولید مسکن می‌تواند سود بهتری را رقم بزند. اما سرمایه گذارانی که می خواهند خانه ای بخرند و بعد از مدتی آن را بفروشند و یا بعد از بازسازی آن را بفروش برسانند و یا این که خانه ای بخرند و تا یافتن موقعیت مناسب برای فروش، آن را اجاره دهند، آیا آن قدر توان مالی دارند که در ساخت و ساز وارد شوند؟ از دید بسیاری از فعالان اقتصادی پاسخ این سوال منفی است و تولید مسکن کار ساده ای نیست که هرکسی پول داشته باشد و وارد تولید مسکن شود. البته کسانی که ورود به تولید مسکن را توصیه می کنند می گویند: مسکن یک، بار مصرفی و علاوه بر آن بار سرمایه‌گذاری را تحمل می کند و به همین دلیل وقتی شهروندان در مورد ورود به بازار مسکن صحبت می کنند، باید ابتدا ملاحظه کرد که آیا منظور خرید برای مصرف است یا خرید برای کسب سود؟

باز هم انتقاد به دولت 
در عین حال انتقادهایی که به دولت درباره عدم عمل به وعده اش برای ساخت مسکن می شده، ادامه پیدا کرده و بعد از محافظه کاران مجلس حالا رسانه های محافظه کار هم به این انتقاد کنندگان اضافه شده است. آنان می گویند دولت با وعده ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی آغاز به کار کرد و اکنون بعد از گذشت دو سال کارنامه قابل قبولی در این بخش نتوانسته است ارائه کند. با این انتقادها، توقف معاملاتی که تقریبا از ابتدای سال بر بازارها و از جمله بازار مسکن سایه انداخته بود، اکنون ادامه پیدا کرده است و اکنون با حلول دهه اول ماه محرم که معمولا بازارها از رونق می افتند، گمان می رود که خواب بازار مسکن هم طولانی تر شود. در این باره انتظار می رود که با آغاز ماه محرم سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن تابستانی شهر تهران تداوم یابد و بی میلی معامله‌‌‌گران این بازار به خرید و فروش مثل سنت هر ساله تداوم پیدا کند.
البته قبل از آغاز ماه محرم گروهی از خریداران از بازار مسکن خارج شده‌ بودند و تماس‌‌‌ها برای کسب قیمت به حداقل رسیده بود که بر طبق سنت مالوف در ایران نبض بازار در مرداد به مراتب کندتر خواهد شد. حتی برخی فروشنده‌‌‌ها نیز در دهد نخست محرم از بازار خارج می شود، معامله را در این روزها خوش یمن نمی دانند. به این ترتیب بررسی موتورهای جست‌‌‌وجوی ملکی حاکی از کاهش تعداد فایل‌‌‌های جدید فروش در یکی دو روز اخیر است.
به هرحال در این هفته، تغییر چندانی در قیمت های مسکن مشاهده نشده و انتظار می رود که تحرک چندان ملموسی در این بازار دیده نشود. این امر باعث می شود تا بتوان به خریداران توصیه کرد که اگر مدتی بر صبر خود اضافه کنند، تغییر چندانی در وضع اقتصادی شان حاصل نمی شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات